Rotterdam, 25 april 2008
Per trein naar huis na Koninginnenacht Den Haag en Vrijmarkt Utrecht
NS verzorgt op grote schaal extra nachtvervoer
Op 29 april vindt in Den Haag de jaarlijkse Koninginnenacht plaats. Het buitenprogramma
start om 19:00 uur en eindigt om 02:00 uur. In de binnenstad kunnen feestvierders tot 04:00
uur genieten van live muziek in de cafés. NS laat `s nachts extra treinen rijden voor
bezoekers aan de Koninginnenacht in Den Haag. Ook zorgt NS voor extra reismogelijkheden
voor bezoekers van de vrijmarkt in Utrecht (start 29 april om 18:00 uur).
Gedurende de hele Koninginnenacht laat NS buiten het reguliere Nachtnet extra Nachtnet-
treinen rijden vanaf Den Haag Centraal naar Delft en Rotterdam en extra nachtnet-treinen naar
Leiden, Amsterdam en Utrecht. Ook rijden er vanaf Den Haag Centraal extra stoptreinen naar Leiden.
Dit jaar kunnen Haagse en Utrechtse feestvierders ook gebruik maken van extra nachttreinen tussen
Den Haag Centraal en Utrecht Centraal (via Gouda). Deze treinen rijden 2 x per uur en stoppen op
alle tussengelegen stations. Utrechtse vrijmarktbezoekers profiteren ook van de reguliere en extra
Nachtnettreinen naar Amsterdam, Leiden en Den Haag.
NS zorgt ook voor extra nachtvervoer naar en in Brabant. Tussen Utrecht en Eindhoven (via 's-
Hertogenbosch) en tussen Rotterdam en Eindhoven (via Dordrecht, Breda en Tilburg) rijdt in de nacht
van 29 op 30 april 1x per uur een trein van het Nachtnet Brabant.
Let op: Het Nachtnet Brabant rijdt niet in de nacht van 30 april op 1 mei.
Voor informatie over alle extra treinen tijdens Koninginnenacht kunnen reizigers de NS Reisplanner
op www.ns.nl raadplegen. NS adviseert reizigers treinkaartjes vooraf te kopen bij één van de
kaartautomaten op een NS-station. Retourtjes zijn geldig tot de volgende ochtend 4 uur.
Noot aan de redactie
Meer informatie: Henk van den Broek, NS Persvoorlichting, 06-55846514.
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per
dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit
aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor
de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en
onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van
belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim
en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van
de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in
het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet het drukst bereden van Europa met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen