AutoRai

High-tech simulator draagt bij tot veiligheid van raceautoâs

(4/29/2008)
Toyota Motor Corporation (TMC) en het FIA Institute hebben hun technologie en kennis gebundeld om de veiligheid van raceautoâs bij ongevallen met hoge snelheid te verbeteren.

TMC heeft een computersimulatie ontwikkeld die ongevallen met hoge snelheid en de impact daarvan op het menselijk lichaam kan nabootsen. Met behulp van het nieuwe Total Human Model Safety-systeem (THUMS) kunnen het FIA Institute en TMC de ernstige verwondingen analyseren die moeilijk te meten zijn met conventionele dummyâs. De resultaten van de nieuwe studie worden momenteel afgerond.

Het FIA Institute heeft deze technologie speciaal ontwikkeld om de gevolgen van aanrijdingen van achteren met hoge snelheid te bestuderen, met name in de FIA Formula One World Championship en de Indy Racing League (IRL). De THUMS-technologie is bijzonder effectief gebleken bij het analyseren van de complexe interactie tussen het lichaam van de bestuurder en de auto bij een ongeval met hoge snelheid.

Het FIA Institute en de heer Terry Trammell, medewerker van het FIA Institute en consultant bij de IRL, hebben TMC gegevens en informatie verstrekt over dergelijke ongevallen en over de constructie van het stoeltje in raceautoâs. TMC heeft deze gegevens en informatie gebruikt om virtuele botsingen uit te voeren met behulp van THUMS en om het stoelontwerp van raceautoâs te simuleren, waarbij letsel aan de wervelkolom als gevolg van aanrijdingen van achteren met hoge snelheid kon worden nagebootst.

Dankzij deze samenwerking kon het mechanisme worden bepaald dat verantwoordelijk is voor de opbouw van spanning in de wervelkolom, als gevolg van G-krachten en de unieke zitpositie in F1- en IRL-raceautoâs. Uit het onderzoek is gebleken hoe de spanning op de wervelkolom bij aanrijdingen van achteren kan worden verminderd.

Het FIA Institute verwacht dat dit zal leiden tot een verbeterde veiligheid in F1, IRL en andere racekampioenschappen die worden gehouden met single seaters.

Over het FIA Institute
Het FIA Institute is in oktober 2004 opgericht door de FIA en de FIA Foundation. Het ontvangt een jaarlijkse subsidie van de FIA Foundation, die besteed wordt aan onderzoeksprojecten en andere activiteiten op het gebied van veiligheid. Het FIA Institute heeft als doel de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde
veiligheidstechnologieën te stimuleren, hogere standaarden op het gebied van onderwijs en training te stellen, en betrokkenen bij de autosport te wijzen op veiligheidsrisicoâs.