High-tech simulator draagt bij tot veiligheid van raceautoâs
(4/29/2008)
Toyota Motor Corporation (TMC) en het FIA Institute hebben hun
technologie en kennis gebundeld om de veiligheid van raceautoâs bij
ongevallen met hoge snelheid te verbeteren.
TMC heeft een computersimulatie ontwikkeld die ongevallen met hoge
snelheid en de impact daarvan op het menselijk lichaam kan nabootsen.
Met behulp van het nieuwe Total Human Model Safety-systeem (THUMS)
kunnen het FIA Institute en TMC de ernstige verwondingen analyseren
die moeilijk te meten zijn met conventionele dummyâs. De resultaten
van de nieuwe studie worden momenteel afgerond.
Het FIA Institute heeft deze technologie speciaal ontwikkeld om de
gevolgen van aanrijdingen van achteren met hoge snelheid te
bestuderen, met name in de FIA Formula One World Championship en de
Indy Racing League (IRL). De THUMS-technologie is bijzonder effectief
gebleken bij het analyseren van de complexe interactie tussen het
lichaam van de bestuurder en de auto bij een ongeval met hoge
snelheid.
Het FIA Institute en de heer Terry Trammell, medewerker van het FIA
Institute en consultant bij de IRL, hebben TMC gegevens en informatie
verstrekt over dergelijke ongevallen en over de constructie van het
stoeltje in raceautoâs. TMC heeft deze gegevens en informatie gebruikt
om virtuele botsingen uit te voeren met behulp van THUMS en om het
stoelontwerp van raceautoâs te simuleren, waarbij letsel aan de
wervelkolom als gevolg van aanrijdingen van achteren met hoge snelheid
kon worden nagebootst.
Dankzij deze samenwerking kon het mechanisme worden bepaald dat
verantwoordelijk is voor de opbouw van spanning in de wervelkolom, als
gevolg van G-krachten en de unieke zitpositie in F1- en
IRL-raceautoâs. Uit het onderzoek is gebleken hoe de spanning op de
wervelkolom bij aanrijdingen van achteren kan worden verminderd.
Het FIA Institute verwacht dat dit zal leiden tot een verbeterde
veiligheid in F1, IRL en andere racekampioenschappen die worden
gehouden met single seaters.
Over het FIA Institute
Het FIA Institute is in oktober 2004 opgericht door de FIA en de FIA
Foundation. Het ontvangt een jaarlijkse subsidie van de FIA
Foundation, die besteed wordt aan onderzoeksprojecten en andere
activiteiten op het gebied van veiligheid. Het FIA Institute heeft als
doel de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde
veiligheidstechnologieën te stimuleren, hogere standaarden op het
gebied van onderwijs en training te stellen, en betrokkenen bij de
autosport te wijzen op veiligheidsrisicoâs.
AutoRai