Ingezonden persbericht
Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs
PERSBERICHT 28 april 2008
Plan centrale examinering MBO zeer bedenkelijk
De staatssecretaris is voornemend centrale examinering in te voeren op het gebeid van taal en rekenen in het MBO en tevens het examen niveau te verhogen.
Op dit moment is er al een niveau vastgesteld waaraan de studenten moeten voldoen. In het centrale examinering wordt het te behalen niveau verhoogd. Het taal en rekenniveau zou op niveau 4 opleidingen aan het havo niveau moeten gaan voldoen. Ook stelt de staatssecretaris dat de kwaliteit van de examinering niet meer verhoogd kan worden doormiddel van een herinrichting van het toezicht. De staatssecretaris geeft echter aan in haar voorstel dat een mbo-instelling op dit moment 1 keer per jaar wordt bezocht en wordt gecontroleerd op examen niveau en onderwijs kwaliteit.
Een verhoging van het examen niveau zou hand in hand moeten gaan met extra begeleiding en meer aandacht voor de onderwijs inhoud van taal en rekenen. Blijkbaar wordt er op dit moment geen maatwerk geleverd en zou juist de extra ondersteuning bij deze vakken gestimuleerd moeten worden.
De staatssecretaris wil ook de kwaliteit van het examen verhogen voor mbo niveau 1, 2 en 3 opleidingen. Het gaat hier juist om een groep studenten die goed kan functioneren in praktische functies, waarbij talen en rekenen juist de grootste drempel vormen. Dyslexie en dyscalculie zijn veelvoorkomende gebreken waardoor juist deze groep studenten een lagere kwalificatie behalen op het voortgezet onderwijs. Wij zijn bang dat het voor deze studenten moeilijker wordt om hun diploma te behalen. "Het gaat hier om een groep studenten die met hun handen de grootste wonderen kunnen verrichten", aldus Fieke Nobel voorzitter van JOB.
In het voorstel zegt de staatsecretaris bij de examinering gebruik te willen maken van de infrastructuur van de examinering zoals die er is bij het voortgezet onderwijs. JOB is bang dat een mbo-student niet meer zijn eigen studietempo kan bepalen, waar o.a. het competentie gericht onderwijs naar streeft. Wij willen er op wijzen dat het belangrijk is dat een mbo-student examen moet kunnen doen op het moment dat het vastgestelde niveau aanwezig is. Dit houdt in dat het belangrijk is om de scholen de mogelijkheid te geven en te stimuleren om maatwerk te leveren en dus verschillende examen momenten in een lesjaar mogelijk te maken.