BouwNed

Op weg naar professioneel werkgeversbeleid

28-04-2008

Presentatie eerste onderzoeksresultaten

Op 22 april jl. werden in een goed bezochte bijeenkomst in Maarssen de eerste resultaten van het onderzoek "Op weg naar een professioneel werkgeversbeleid" gepresenteerd. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de secties Bouw Midden-Groot en - Groot en Infra Midden en - Groot Van Bouwend Nederland door bureau Berenschot. Doel van het onderzoek is vast te stellen hoe het werkgeversbeleid in de toekomst vorm zou moeten krijgen, zodat bedrijven over voldoende personeel met de juiste kennis en vaardigheden kunnen beschikken. Het onderzoek onderscheidt zich van andere onderzoeken doordat het technische, organisatorische, maatschappelijke en marktontwikkelingen koppelt aan ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de benodigde competenties. Op basis van dit onderzoek wil Bouwend Nederland een praktisch instrumentarium ontwikkelen om nieuw en huidig personeel te boeien en te binden.

Dagvoorzitter Daan Sperling, lid van het Algemeen Bestuur van Bouwend Nederland gaf een korte toelichting op de uitdagingen waarvoor de bouw zich geplaatst ziet en de aanleiding voor het onderzoek: een (te) lage instroom en een (te) hoge uitstroom van personeel om de gevulde orderportefeuille nog te kunnen bouwen. Hoe kan de sector zijn personeelsbeleid op de hedendaagse wensen van werknemers afstemmen dat ze in de bouw komen en blijven werken. Michiel Baldal van Berenschot gaf een toelichting op de eerste resultaten van het onderzoek:

Imago in de bouw is slecht in de samenleving en de instroom voldoet niet aan de vraag. Mede hierdoor capaciteitsproblemen. Van belang is het om andere doelgroepen aan te trekken, echter de bouw trekt weinig vrouwen en allochtonen (hierdoor valt al een grote groep af).
* Uitstroom (9,9%) is jaarlijks hoger dan instroom (9,0%) waarbij arbeidsomstandigheden en m.n. omgangsvormen in de bouw als belangrijk probleem wordt aangegeven.
* Focus op ontwikkeling en professionalisering van medewerkers
* Competentie- en kwalificatiemanagement
* Persoonlijke managementvaardigheden worden steeds belangrijker.
* Sturing op de vermindering van de eenzijdigheid van de samenstelling van het personeel.
* Strategische personeelsplanning
* Werving- en selectiebeleid intensiveren
* De ontwikkelingen in de bouwsector vragen om professioneler werkgeversbeleid.

Omdat de bouw niet de enige sector is die zich met deze ontwikkelingen geconfronteerd ziet had Bouwend Nederland ook Saskia Görtz, HRM-directeur landelijke politiediensten uitgenodigd om te vertellen hoe de politie de omslag had gemaakt tot een aantrekkelijke werkgever. Ook de politie had een aantal jaren geleden geen alte best imago als werkgever; inmiddels staat zij op de tweede plaats populairste werkgevers. Zij verklaarde dat de veranderingen in de maatschappij de grondslag vormen van een dergelijke kanteling. Moderne opsporingstechnieken vragen anders opgeleide mensen en ook een andere aanpak; daarnaast meer teamwork en minder hiërarchische aansturing. Dat is wat jonge werknemers willen. In de workshops is verder gediscussieerd welke ontwikkelingen in de bouw spelen en welke invloed dat heeft op de manier van werken en de vaardigheden van werknemers.

Een van de belangrijke conclusies in het onderzoek is het slechte imago van de bouw. Mede hierdoor kampt de sector met een capaciteitsprobleem. Kay van der Linde als imago-expert hield de aanwezigen een spiegel voor. Voorafgaand aan de bijeenkomst was een korte telefonische enquête onder een doorsnede van de Nederlandse bevolking gehouden. Daaruit bleek dat veel mensen helemaal niet weten dat werknemers in de bouw een goed salaris verdienen, de baanzekerheid groot is, er goede doorgroeimogelijkheden zijn en de bouw ook ander werk dan het werk met de handen biedt. Het belang van het imago is groot; niet alleen om mensen aan te trekken , maar ook om mensen te behouden. Iemand die met een verkeerd of helemaal geen beeld, aan een baan begint stroomt ook snel weer uit, want de verwachtingen komen niet uit. Een goed beeld schetsen is dan heel belangrijk. Van der Linde benadrukt: Stel een doel: wat wil je bereiken met het imago en waarom wil je dat? Bij welke doelgroep ( scholieren, ouders?) en met welke boodschap wil je dat doel bereiken. Steek geen energie in negatieve beelden, maar versterk de positieve beelden.

Een praktijkvoorbeeld van het aantrekken en behouden van veel nieuwe mensen schetste Martin van AS van GMB, een middelgroot infra-bedrijf. Hij liet zien hoe het bedrijf zich op de toekomst gericht had, welke doelstellingen het zichzelf gesteld had en wat ze vervolgens gedaan hadden om 90 man extra personeel binnen te halen en te houden. Andere organisatie van projecten, aandacht, coaching, opleiding en begeleiding waren sleutelwoorden in zijn inleiding. Naar aanleiding vna de workshop discussieerde de aanwezigen over een aantal stellingen:
* Partime werken biedt een oplossing voor het personeelstekort;
* Meer allochtonen en/of vrouwen in de bouw is een bittere noodzaak;
* Door opleiden en doorstromen houd je voldoende bouwplaatspersoneel.

Meer informatie
- Presentatie Onderzoek Professioneel werkgeversbeleid
- Presentatie Onderzoeksresultaten professioneel werkgeversbeleid
- Presentatie Professioneel werkgeverschap - GMB
- Presentatie Werkgeversvisie Politie

Inlichtingen: Fenneken Lamaker tel 079 - 3252130