Ingezonden persbericht


Felle strijd in Merwede Springs Colt Rally Cup

Corné Damen slaat zijn slag in de Rally van Hulst

SCHIPHOL-RIJK, 28 APRIL 2008 - DE DERDE WEDSTRIJD VAN DE MERWEDE SPRINGS MITSUBISHI COLT CUP, DE PROFLEX MERWEDE RALLY VAN HULST, BRACHT EEN NIEUWE WINNAAR OP HET PODIUM. CORNÉ DAMEN EN RONALD WASSINK BLEVEN NA EEN FELLE SECONDENSTRIJD OVER BIJNA 170 KILOMETER DE KNAF TALENT FIRST EQUIPE JAN-TIMO VAN DE MAREL/RUUD STROPER NIPT VOOR. MARK NIEUWLAAR EN JAN-COERT KAPTEIN, WINNAARS VAN DE EERSTE TWEE RONDEN, MOESTEN DITMAAL GENOEGEN NEMEN MET DE DERDE PLAATS.

In het rustieke Zeeuws Vlaamse landschap draaide het in de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup op een strijd om iedere seconde. Na twee van de drie 'boucles' van elk vier klassementsproeven en meer dan 100 wedstrijdkilometers, ging Henk Westerbeek aan de leiding, met op slechts vijf seconden het duo Corné Damen en Jan-Timo van der Marel. Voor Damen, dit seizoen nieuw in de Cup, is het parcours rond Hulst na ettelijke eerdere deelnames gesneden koek en hij was dan ook lichtjes favoriet. Toch was het Henk Westerbeek die aanvankelijk iets afstand kon nemen, maar op de negende KP viel voor hem het doek met een gebroken aandrijfas. Uitgerekend op die lange KP zette Corné Damen zijn daarna enig overgebleven concurrent op achterstand. "Acht proeven lang hebben we heel hard gereden, zonder dat we echt sneller waren", betoogde Damen na afloop. "Ik heb toen tegen Ronald (zijn navigator Ronald Wassink, red.) gezegd dat we er nog een heel klein tandje bij moesten zetten, met alle risico's van dien. Was het fout gegaan dan hadden we meteen geweten waar we stonden want dan kunnen we het tempo van de anderen niet echt bijbenen. Maar aan het eind van die lange proef Perkpolder hadden we ineens een gat van twaalf seconden geslagen. Het kon dus toch nog iets harder", aldus de uiteindelijke winnaar, die op zeven van de twaalf KP's de snelste was, zij het tweemaal ex aequo met Jan-Timo van der Marel. Deze KNAF Talent First-rijder zat helemaal in de wedstrijd, zij het dat hij op de eerste KP wat stroef uit de startblokken kwam. "Dat zal wel een familietrekje zijn want dat heeft mijn vader ook altijd gehad", stelde de zoon van zevenvoudig Nederlands kampioen Jan van der Marel. De junior reed in totaal viermaal de snelste tijd en werd daarmee terecht tweede. Mark Nieuwlaar, glorieus winnaar in Emmeloord en Almere, kwam er dit keer net niet helemaal aan. En zat daar totaal niet mee: "We hebben gewoon een goed tempo en ook een goede rally gereden. Ik kan er niet mee zitten dat anderen dit keer sneller waren. Na onze twee overwinningen hebben we nu onze focus op het kampioenschap gericht. Geen domme dingen doen en je niet door je tegenstanders laten opnaaien. De ander bepaalt niet mijn wedstrijd, dat doe ik zelf. En trouwens, de druk ligt bij hen en niet bij ons". Hermen Kobus finishte net buiten het podium en was oprecht verrast door het hoge tempo van de kop. "Ons bedrijf prepareert al jaren lang dikke rallybolides en dan kijk je toch een beetje neer op zo'n merkencup. Nou, daarvan ben ik helemaal terug gekomen. Hier wordt echt op de limiet gereden, door jongens die het spelletje ook echt heel goed kunnen. Zover ben ik kennelijk nog lang niet. Ik maak nog mee dat je op een dijk een fractie te laat remt, meteen doorschiet en prompt twintig seconden aan je broek hebt. Dat is wel een heftig leerproces", bekende de junior. Een plausibele verklaring aangezien het voor de Enschedese TU-student pas zijn derde rally überhaupt was. Marc van der Heide won de strijd om de vijfde plaats en was bijzonder in zijn nopjes met zijn Mitsubishi Colt. "We hebben na Almere er een nieuwe motor ingezet en nu loopt hij als de brandweer. Daarbij komt dat we op iedere proef de tweede keer een stuk sneller zijn en dus veel progressie maken. Alleen al op de eerste KP wonnen we bij de tweede rondgang 25 seconden. Dat geeft echt een goed gevoel", aldus Van der Heide, die op de laatste boucle van vier proeven (totaal 56 km) verbaasde door op de seconde nauwkeurig even snel te zijn als bij zijn tweede doorkomst. Voor Clemens Rommers was de strijd eigenlijk al op de eerste KP gestreden. Door een akkevietje met een remleiding was hij zonder remolie komen te zitten en pas na die bewuste ruim 13 minuten lange KP kon het euvel worden verholpen en nadat een andere deelnemer wat remolie had afgestaan konden met de nodige reserve de resterende drie KP's worden afgewerkt. "Toen hadden we al een achterstand van vijfenzeventig seconden op Marc. Dat rijd je echt niet meer dicht dus hebben we er vervolgens maar een plezierige rally van gemaakt, met nagenoeg dezelfde tijden als Marc reed". De grote pechvogel was André Hof, wiens Colt al op de eerste KP in een walm van verbande olie tot stilstand kwam. "We hebben geen idee wat er is losgeschoten of lek geraakt. Ik zag plotseling een grote blauwe wolk in de spiegel en heb hem meteen aan de kant gezet. Gelukkig zat er nog veel olie op de pijlstok dus zal de motor wel niet hebben geleden. Maar van doorrijden was helaas geen sprake meer", aldus de nog steeds goedlachse Nijkerker. De spannende strijd in de cup was ook Erwin de Ruiter van de Mitsubishi Colt Cup kledingsponsor Paceracewear niet ontgaan. "Die jongens rijden niet alleen ontzettend hard, de secondenstrijd is ook ongemeen fel. Dit is precies de sportieve ambiance die ik voor ogen had toen ik met mijn merk wat meer aan promotie wilde gaan doen. Deze cup is ontzettend competitief en tegelijkertijd ook heel kameraadschappelijk. Die verdient dan ook alle steun".

Uitslag

1. Damen/Wassink 168 km in 1 uur 33 min. 27 sec; 2. Van der Marel/Strooper op 17 sec.; Nieuwlaar/Kaptein op 1 min. 14 sec.; 4. Kobus/Schop op 1 min. 58 sec.; 5. Van der Heide/Stevens op 4 min. 13 sec.; 5. Rommers/Van der Einde op 5 min. 28 sec.

Snelsten op de KP's
Corné Damen 7x (waarvan 2x ex aequo); Jan-Timo van der Marel 4x (2x e.a.); Henk Westerbeek 3x

Stand na 3 rally's

1. Marc Nieuwlaar 54; 3. Corné Damen 45. Hermen Kobus 39; 4. Jan-Timo van der Marel 38; 5. Clemens Rommers 23; 6. Marc van der Heijde 22; 7. Henk Westerbeek 14; 8. André Hof 10


---- --