Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Syntus en vakbonden eens over nieuwe CAO
Nieuwe CAO Multimodaal geen aanleiding voor acties in Syntus-gebied
- Doetinchem, 28 april 2008 - Vanaf komende woensdag worden in delen van het land publieksvriendelijke acties gehouden door medewerkers van OV-bedrijven. Dit gebeurt in gebieden van OV-bedrijven waar medewerkers zijn aangesloten bij de CAO OV. Syntus is het enige OV-bedrijf waar alle medewerkers onder de CAO Multimodaal vallen. In tegenstelling tot de CAO OV is bij de CAO Multimodaal wel overeenstemming bereikt over een nieuwe CAO, en zien bonden geen aanleiding tot staking.
Syntus en bonden tevreden over CAO-akkoord
Alhoewel Syntus ook negatieve druk ondervindt van gestegen dieselprijzen, infrastructurele problemen op het spoor en hoge kosten van materieel en onderhoud, vindt zij niet dat deze problemen volledig mogen doorwerken in een nieuw af te sluiten CAO. Syntus vindt het belangrijk dat de arbeidsvoorwaarden voor haar medewerkers aansluiten bij de geleverde inspanningen en resultaten en de inflatie- en koopkrachtontwikkeling. Een CAO moet goede arbeidsvoorwaarden voor alle medewerkers kennen om als werkgever voldoende aantrekkelijk te blijven. Op grond hiervan is een resultaat bereikt met daarin een loonsverhoging van 3,5% en een eenmalige bijdrage in de ziektekosten. Daartegenover is overeenkomen dat het dienstenrooster meer flexibel aangepast kan worden aan dienstregelingwijzigingen. De vakbonden en Syntus zijn tevreden over het bereikte resultaat.
CAO OV en CAO Multimodaal
In het streekvervoer bestaan twee CAO's: één voor het OV en één voor Multimodaal. Als enige bedrijf valt Syntus volledig onder de CAO Multimodaal. Andere streekvervoerders vallen voor een (groot) deel onder de CAO OV. De CAO multimodaal is speciaal voor vervoerbedrijven waar veel medewerkers zowel treinmachinist als buschauffeur zijn (en eventueel ook nog tram en metro besturen). De CAO Multimodaal is destijds ontstaan uit de CAO van de NS en de CAO OV van het traditionele streekvervoer.
Compensatie van de bovengemiddelde kostenstijgingen
Parallel aan de totstandkoming van de nieuwe CAO, spreekt Syntus met haar opdrachtgevers over een hogere financiële compensatie van de kostenstijgingen. De fors gestegen dieselprijzen, de hoge kosten van materieel en onderhoud en de stijging van de lonen worden onvoldoende gecompenseerd in de vorm van extra overheidsbijdragen. Hierdoor ontstaat een lastige financiële situatie, waarbij Syntus tot het uiterste zal gaan om dit niet ten koste te laten gaan voor haar medewerkers en reizigers.
Actuele informatie over stakingen op lijnniveau
Op alle bus- en treinlijnen van Syntus vinden geen acties plaats. Enkele trajecten rijdt Syntus echter in opdracht van Connexxion. Hier worden mogelijk wel publieksacties gehouden. Syntus raadt reizigers aan om websites en berichten in de media in de gaten te houden om exact te weten op welke trajecten wel en geen acties plaatsvinden.
Syntus B.V.
Openbaar vervoerbedrijf Syntus B.V. is opgericht op 28 mei 1999 en exploiteert zowel treinen als bussen in een geïntegreerd multimodaal vervoerconcept. Syntus exploiteert de spoorlijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en de op deze spoorlijnen aansluitende buslijnen. Tevens exploiteert Syntus sinds 1 april 2005 de spoorlijn Tiel-Arnhem v.v. Syntus rijdt met nieuwe Light-trains en moderne lagevloerbussen. Treinen en bussen rijden niet parallel aan elkaar, maar sluiten op elkaar aan. Eén vervoerbewijs is geldig in zowel trein als bus. Een groot gedeelte van het personeel is multimodaal inzetbaar en functioneert gecombineerd als treinmachinist, buschauffeur en service- & controlemedewerker. Syntus heeft op dit moment in de Achterhoek en Twente 430 personeelsleden in dienst.
---