Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Integron: "aandacht voor álle 'zorgklanten' kan leiden tot lagere werkdruk"
Zorgverleners ontevreden over hun leidinggevende
* Zorgsector staat onder druk
* Veel zorgverleners ontevreden over loon
* Medewerkers in de zorg halen veel voldoening uit hun werk
Rotterdam, 28 april 2008 - Werkdruk, inefficiëntie, een toenemende administratieve last, strenge resultaatscontroles en overheidsmaatregelen; de zorgsector staat behoorlijk onder druk. Toch nemen zorgverleners in een groot landelijk medewerkerstevredenheidsonderzoek van Integron een middenpositie in. Zij geven hun tevredenheid het cijfer 7.1. Precies het gemiddelde van de elf ondervraagde sectoren.
Ondanks de gemiddelde tevredenheid onder zorgverleners over hun baan, is nog veel voor verbetering vatbaar. Wanneer niet de regels, maar de klant binnen de zorg centraal worden gesteld, neemt de medewerkerstevredenheid (én die van bezoekers en patiënten) toe, vindt onderzoeksbureau Integron. Daarnaast moet het management zijn voelsprieten uitzetten in de organisatie. Wanneer leidinggevenden weten wat er leeft onder het personeel, neemt hun tevredenheid ook toe. Stephan van Gelder, directeur van onderzoeksbureau Integron: "Een betere communicatie tussen het kader enerzijds en medewerkers, bezoekers en patiënten anderzijds, zorgt voor meer gemotiveerde medewerkers. Aandacht voor tevredenheid van alle 'klanten' (patiënten, medewerkers én omgeving) kan leiden tot slimmere oplossingen voor hoge werkdruk. Uit ons onderzoek komen vaak concrete aanknopingspunten om verbeteringen door te voeren die de tevredenheid vergroten."
Contradicties
Een van de opvallendste bevindingen uit het onderzoek is dat zorgverleners een enorme loyaliteit voor hun werkgever hebben, terwijl zij hun directe leidinggevende laag waarderen, zij niet goed betaald worden en de informatiestroom sterk voor verbetering vatbaar is. Maar liefst 95,5 procent van de ondervraagde zorgverleners geeft aan dat de directie onvoldoende weet wat er leeft. Ook over de arbeidsvoorwaarden zijn ze kritischer dan de gemiddelde werknemer. Dat zit 'm vooral in het salaris (waardering 6.2). Toch zijn negen op de tien zorgverleners trots op hun baan. Ze zijn ook meer dan tevreden over de afwisseling (8.1), de werktijden (8.1), de vrijheid (7.9) en de voldoening die het werk geeft (7.9).
Het onderzoek
Voor het medewerkerstevredenheidsonderzoek zijn 4.400 medewerkers in elf sectoren ondervraagd. Hoewel er grote verschillen tussen die sectoren zijn, valt op dat werkinhoud, direct leidinggevenden, samenwerking en de beschikbaarheid van bedrijfshulpmiddelen in alle sectoren de grootste invloed hebben op de loyaliteit. In het rapport komt Integron voor elke sector met een aanbeveling voor het verbeteren van knelpunten.
Deze variëren van het vaker vieren van behaalde successen binnen de zakelijke dienstverlening en de bouw, vergroting van leiderschap en het investeren in middelen in het onderwijs, betere arbeidsvoorwaarden in de sectoren transport en retail, tot het beter nakomen van afspraken van leidinggevenden in de ICT en telecommunicatie. Van Gelder: "Onderzoek naar tevredenheid stelt werkgevers in staat om vanuit verschillende perspectieven naar hun organisatie te kijken en leidt tot een beter begrip van de beleving én behoeften van hun medewerkers."
Over Integron
Integron is dé specialist in Nederland op het gebied van onderzoek naar medewerker- en klanttevredenheid. Integron maakt organisatieprestaties meetbaar en stuurbaar met behulp van onderzoek. Het bureau werd in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim veertig medewerkers. In 2006 opende Integron een vestiging in Duitsland en in 2007 in Engeland. Integron werkt voor honderden organisaties waaronder voor Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Integron brengt jaarlijks twee rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerker- en klanttevredenheid in Nederland.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht