Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Integron: "Leerkrachten zijn het echte werkkapitaal van de school"
Onderwijzers minst tevreden over hun leidinggevende
* Medewerkers in het onderwijs ervaren een hoge werkdruk
* Onderwijzers zijn vooral ontevreden over doorgroeimogelijkheden
* Tevreden en loyale medewerkers halen betere bedrijfsresultaten
Rotterdam, 28 april 2008 - Lerarentekort, schaalvergroting, lage lonen, stakingen. De problemen binnen het onderwijs zijn legio. Niet verrassend dus dat onderwijzers in een landelijk medewerkerstevredenheidsonderzoek van Integron helemaal onderaan bungelen. Zij geven hun tevredenheid een mager zeventje (6.8), waar het gemiddelde cijfer binnen de elf ondervraagde sectoren een 7.1 is.
Hoe behoud je de brengers van de kenniseconomie? Onderwijsinstellingen moeten meer investeren, wil je het onderwijs aantrekkelijker maken voor instromers, vindt Integron. Daarvoor is meer nodig dan alleen een hoger salaris voor leraren. Er moet ook worden geïnvesteerd in de ondersteuning van leerkrachten. Zo kunnen zij zich richten op vakinhoud en didactiek. Ook een verbetering van de doorgroeimogelijkheden, zoals een adviesfunctie enkele dagen per week, kan leiden tot een hogere tevredenheid onder onderwijzers. Stephan van Gelder, directeur van onderzoeksbureau Integron: "Onderwijzers zijn gedreven mensen die bezig willen zijn met het overbrengen van inhoud. Ze verwachten van hun directeur dat hij hen daarin stimuleert en faciliteert. De directeur heeft echter nauwelijks tijd om deze rol te vervullen. Dat is jammer als je bedenkt dat leerkrachten het echte werkkapitaal van de school zijn."
Ontevreden over baas
Dat de onderwijssector van de elf onderzochte branches de rode lantaarndrager is, ligt voor een groot deel aan de ontevredenheid over de directie. Zij weten volgens de ondervraagden onvoldoende wat er leeft onder hun medewerkers. Ook de werkdruk ligt hoog en zijn er weinig doorgroeimogelijkheden. Onderwijzers zijn echter niet over alles ontevreden. Zij waarderen de afwisseling met een dikke acht. Ook over de werktijden, de vrijheid, de voldoening, de sfeer en de samenwerking binnen de afdeling zijn veel docenten dik tevreden. Deze aspecten scoren allemaal rond de 7.5.
Het onderzoek
Voor het medewerkerstevredenheidsonderzoek zijn 4.400 medewerkers in elf sectoren ondervraagd. Hoewel er grote verschillen tussen die sectoren zijn, valt op dat werkinhoud, direct leidinggevenden, samenwerking en de beschikbaarheid van bedrijfshulpmiddelen in alle sectoren de grootste invloed hebben op de loyaliteit. In het rapport komt Integron voor elke sector met een aanbeveling voor het verbeteren van knelpunten.
Deze variëren van het vaker vieren van behaalde successen binnen de zakelijke dienstverlening en de bouw, meer aandacht voor werkdruk en informatievoorziening binnen de zorg, betere arbeidsvoorwaarden in de sectoren transport en retail, tot het beter nakomen van afspraken van leidinggevenden in de ICT en telecommunicatie. Van Gelder: "Onderzoek naar tevredenheid stelt werkgevers in staat om vanuit verschillende perspectieven naar hun organisatie te kijken en leidt tot een beter begrip van de beleving én behoeften van hun medewerkers."
Over Integron
Integron is dé specialist in Nederland op het gebied van onderzoek naar medewerker- en klanttevredenheid. Integron maakt organisatieprestaties meetbaar en stuurbaar met behulp van onderzoek. Het bureau werd in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim veertig medewerkers. In 2006 opende Integron een vestiging in Duitsland en in 2007 in Engeland. Integron werkt voor honderden organisaties waaronder voor Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Integron brengt jaarlijks twee rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerker- en klanttevredenheid in Nederland.
Noot voor de redactie,