Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 28 april 2008

Verblijfsbezoek in Amsterdam met 4,9 miljoen gasten naar nieuw record

Bezoek uit Nederland gestegen met maar liefst 26 procent

De Amsterdamse hotels en andere logiesverstrekkende bedrijven ontvingen in 2007 in totaal ruim 4,9 miljoen gasten, een stijging met ruim 5 procent. Het aantal overnachtingen steeg iets minder, met ruim 2 procent tot een totaal van 8,8 miljoen. De gemiddelde verblijfsduur is namelijk iets gedaald. Na het record van het Rembrandtjaar in 2006 is Amsterdam er in geslaagd een nieuw record te boeken. Het zijn weliswaar voorlopige cijfers, op basis van gegevens van het CBS. Het meest verrassend noemt het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) de forse stijging van het bezoek uit eigen land met maar liefst 26 procent. In 2007 verbleven bijna een miljoen Nederlanders (956.000) één of meer nachten in Amsterdam en boekten in totaal 1.491.000 overnachtingen (+ 23%). Daarmee staat Nederland in Amsterdam op de tweede plaats, na Groot-Brittannië maar voor de Verenigde Staten. Als verklaring noemt ATCB het verbeterde imago van Amsterdam bij Nederlanders, en de economische bloei in ons land die ook het zakelijk bezoek aan Amsterdam heeft gestimuleerd. Van de andere voor Amsterdam belangrijkste landen boekten Spanje (+ 12,3%), Frankrijk (+ 2,4%) en Italië (+ 3,7%) een verdere groei. Het aantal bezoekers uit de overige belangrijke landen daalde: Groot-Brittannië (- 5,6%), Verenigde Staten (- 4,9%), en Duitsland (- 2,6%). Het aandeel van nieuwe, snel groeiende markten blijft relatief bescheiden, maar deze landen geven wel forse groeicijfers te zien: China (47.500 gasten, + 36,5%), Brazilië (42.100 gasten, + 58,9%) en India (16.800 gasten, + 27,3%). Uit Oost-Europa komen vooral meer Russen en Polen; deze markten zijn in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld.

Meer hotelkamers dringend nodig

De groei in het verblijfsbezoek in 2007 maakt het gebrek aan hotelkamers in Amsterdam des te nijpender. ATCB pleit voor uitbreiding met 13.000 kamers in Amsterdam en regio in de periode tot 2015. Hiervoor is het belangrijk dat het toerisme beter gespreid wordt over de stadsdelen. Uitbreiding van het aantal hotelkamers is nodig om een verdere groei in het bezoek mogelijk te maken en een gezonde concurrentiepositie binnen Europa te behouden.

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau

Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl Persberichten van ATCB zijn te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'

Publieksinformatie: tel. 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) en www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.

BIJLAGE

|Top 20 buitenlandse verblijfsbezoekers in Amsterdam,    |
|2007                                                    |
|                                         |        |    |
|                                         |Bezoeker|groe|
|                                         |s       |i   |
|                                         |        |t.o.|
|                                         |        |v.  |
|                                         |        |2006|
|                                         |        |(%) |
|Groot-Brittannië                         |943.000 |-6  |
|Verenigde Staten                         |614.000 |-5  |
|Spanje                                   |290.000 |12  |
|Duitsland                                |263.000 |-3  |
|Frankrijk                                |228.000 |3   |
|Italië                                   |221.000 |4   |
|België                                   |109.000 |-2  |
|Ierland                                  |80.000  |8   |
|Zwitserland                              |75.000  |9   |
|Canada                                   |74.000  |-8  |
|Japan                                    |70.000  |-11 |
|Denemarken                               |53.000  |-2  |
|China                                    |48.000  |38  |
|Rusland                                  |47.000  |15  |
|Noorwegen                                |45.000  |-7  |
|Zweden                                   |44.000  |6   |
|Brazilië                                 |42.000  |60  |
|Oostenrijk                               |35.000  |28  |
|Finland                                  |27.000  |2   |
|Griekenland                              |26.000  |1   |
|Bron: CBS                                               |
Bron: CBS/O+S
Bewerking: ATCB


---- --