Felle strijd in Merwede Springs Colt Rally Cup
(4/28/2008)
De derde wedstrijd van de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup, de
Proflex Merwede Rally van Hulst, bracht een nieuwe winnaar op het
podium. Corné Damen en Ronald Wassink bleven na een felle
secondenstrijd over bijna 170 kilometer de KNAF Talent First equipe
Jan-Timo van de Marel/Ruud Stroper nipt voor.
Mark Nieuwlaar en Jan-Coert Kaptein, winnaars van de eerste twee
ronden, moesten ditmaal genoegen nemen met de derde plaats.
In het rustieke Zeeuws Vlaamse landschap draaide het in de Merwede
Springs Mitsubishi Colt Cup op een strijd om iedere seconde. Na twee
van de drie âbouclesâ van elk vier klassementsproeven en meer dan 100
wedstrijdkilometers, ging Henk Westerbeek aan de leiding, met op
slechts vijf seconden het duo Corné Damen en Jan-Timo van der Marel.
Voor Damen, dit seizoen nieuw in de Cup, is het parcours rond Hulst na
ettelijke eerdere deelnames gesneden koek en hij was dan ook lichtjes
favoriet. Toch was het Henk Westerbeek die aanvankelijk iets afstand
kon nemen, maar op de negende KP viel voor hem het doek met een
gebroken aandrijfas. Uitgerekend op die lange KP zette Corné Damen
zijn daarna enig overgebleven concurrent op achterstand. âAcht proeven
lang hebben we heel hard gereden, zonder dat we echt sneller warenâ,
betoogde Damen na afloop. âIk heb toen tegen Ronald (zijn navigator
Ronald Wassink, red.) gezegd dat we er nog een heel klein tandje bij
moesten zetten, met alle risicoâs van dien. Was het fout gegaan dan
hadden we meteen geweten waar we stonden want dan kunnen we het tempo
van de anderen niet echt bijbenen. Maar aan het eind van die lange
proef Perkpolder hadden we ineens een gat van twaalf seconden
geslagen. Het kon dus toch nog iets harderâ, aldus de uiteindelijke
winnaar, die op zeven van de twaalf KPâs de snelste was, zij het
tweemaal ex aequo met Jan-Timo van der Marel. Deze KNAF Talent
First-rijder zat helemaal in de wedstrijd, zij het dat hij op de
eerste KP wat stroef uit de startblokken kwam. âDat zal wel een
familietrekje zijn want dat heeft mijn vader ook altijd gehadâ, stelde
de zoon van zevenvoudig Nederlands kampioen Jan van der Marel. De
junior reed in totaal viermaal de snelste tijd en werd daarmee terecht
tweede. Mark Nieuwlaar, glorieus winnaar in Emmeloord en Almere, kwam
er dit keer net niet helemaal aan. En zat daar totaal niet mee: âWe
hebben gewoon een goed tempo en ook een goede rally gereden. Ik kan er
niet mee zitten dat anderen dit keer sneller waren. Na onze twee
overwinningen hebben we nu onze focus op het kampioenschap gericht.
Geen domme dingen doen en je niet door je tegenstanders laten
opnaaien. De ander bepaalt niet mijn wedstrijd, dat doe ik zelf. En
trouwens, de druk ligt bij hen en niet bij onsâ.
Hermen Kobus finishte net buiten het podium en was oprecht verrast
door het hoge tempo van de kop. âOns bedrijf prepareert al jaren lang
dikke rallybolides en dan kijk je toch een beetje neer op zoân
merkencup. Nou, daarvan ben ik helemaal terug gekomen. Hier wordt echt
op de limiet gereden, door jongens die het spelletje ook echt heel
goed kunnen. Zover ben ik kennelijk nog lang niet. Ik maak nog mee dat
je op een dijk een fractie te laat remt, meteen doorschiet en prompt
twintig seconden aan je broek hebt. Dat is wel een heftig leerprocesâ,
bekende de junior. Een plausibele verklaring aangezien het voor de
Enschedese TU-student pas zijn derde rally überhaupt was.
Marc van der Heide won de strijd om de vijfde plaats en was bijzonder
in zijn nopjes met zijn Mitsubishi Colt. âWe hebben na Almere er een
nieuwe motor ingezet en nu loopt hij als de brandweer. Daarbij komt
dat we op iedere proef de tweede keer een stuk sneller zijn en dus
veel progressie maken. Alleen al op de eerste KP wonnen we bij de
tweede rondgang 25 seconden. Dat geeft echt een goed gevoelâ, aldus
Van der Heide, die op de laatste boucle van vier proeven (totaal 56
km) verbaasde door op de seconde nauwkeurig even snel te zijn als bij
zijn tweede doorkomst.
Voor Clemens Rommers was de strijd eigenlijk al op de eerste KP
gestreden. Door een akkevietje met een remleiding was hij zonder
remolie komen te zitten en pas na die bewuste ruim 13 minuten lange KP
kon het euvel worden verholpen en nadat een andere deelnemer wat
remolie had afgestaan konden met de nodige reserve de resterende drie
KPâs worden afgewerkt. âToen hadden we al een achterstand van
vijfenzeventig seconden op Marc. Dat rijd je echt niet meer dicht dus
hebben we er vervolgens maar een plezierige rally van gemaakt, met
nagenoeg dezelfde tijden als Marc reedâ. De grote pechvogel was André
Hof, wiens Colt al op de eerste KP in een walm van verbande olie tot
stilstand kwam. âWe hebben geen idee wat er is losgeschoten of lek
geraakt. Ik zag plotseling een grote blauwe wolk in de spiegel en heb
hem meteen aan de kant gezet. Gelukkig zat er nog veel olie op de
pijlstok dus zal de motor wel niet hebben geleden. Maar van doorrijden
was helaas geen sprake meerâ, aldus de nog steeds goedlachse
Nijkerker.
De spannende strijd in de cup was ook Erwin de Ruiter van de
Mitsubishi Colt Cup kledingsponsor Paceracewear niet ontgaan. âDie
jongens rijden niet alleen ontzettend hard, de secondenstrijd is ook
ongemeen fel. Dit is precies de sportieve ambiance die ik voor ogen
had toen ik met mijn merk wat meer aan promotie wilde gaan doen. Deze
cup is ontzettend competitief en tegelijkertijd ook heel
kameraadschappelijk. Die verdient dan ook alle steunâ.
Uitslag
1. Damen/Wassink 168 km in 1 uur 33 min. 27 sec; 2. Van der
Marel/Strooper op 17 sec.; Nieuwlaar/Kaptein op 1 min. 14 sec.; 4.
Kobus/Schop op 1 min. 58 sec.; 5. Van der Heide/Stevens op 4 min. 13
sec.; 5. Rommers/Van der Einde op 5 min. 28 sec.
Snelsten op de KPâs
Corné Damen 7x (waarvan 2x ex aequo); Jan-Timo van der Marel 4x (2x
e.a.); Henk Westerbeek 3x
Stand na 3 rallyâs
1. Marc Nieuwlaar 54; 3. Corné Damen 45. Hermen Kobus 39; 4. Jan-Timo
van der Marel 38; 5. Clemens Rommers 23; 6. Marc van der Heijde 22; 7.
Henk Westerbeek 14; 8. André Hof 10
AutoRai