Vaste verandermomenten LNV-regelgeving
28 april 2008 - kamerstuk
Kamerbrief over het besluit van de minister om voor de publicatie en
inwerkingtreding van de LNV-regelgeving vaste data te hanteren. Dit
past in het Programma Vernieuwing Rijksdienst van het kabinet.
Meer informatie
* Vaste verandermomenten LNV-regelgeving
Kamerstuk | 28-04-2008 | PDF-Document, 47 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Geachte Voorzitter,
1. Inleiding
De overheid dient efficiënter te werken, een verdere professionaliseringsslag te maken en
haar dienstverlening aan bedrijven en burgers te verbeteren. Om aan deze
uitgangspunten van het kabinet, opgeschreven in het coalitieakkoord en neergelegd in
diverse kabinetsnota's (zie hierna), te voldoen, heb ik besloten om voor de publicatie en
inwerkingtreding van de LNV-regelgeving vaste data te hanteren.
In het navolgende licht ik u over dit systeem van vaste verandermomenten voor
regelgeving (VVM) verder in.
2. Achtergronden
Met het Programma Vernieuwing Rijksdienst (kamerstukken II, 2007-2008, 31 201, nr 3)
heeft het kabinet concrete plannen gemaakt om de rijksdienst te vernieuwen. Deze
plannen geven uitwerking aan pijler 6 "de overheid als bondgenoot en een dienstbare
publieke sector" van het coalitieakkoord. In het verlengde van deze plannen heb ik
besloten dat een betere bedrijfsvoering en efficiënter werken onder andere bereikt kan
worden met duidelijker spelregels rond de vaststelling van regelgeving als uitvloeisel van
het beleidsproces. Het verminderen van de beleidsdruk en het rationaliseren van
processen in de bedrijfsvoering zijn belangrijke instrumenten om de uitvoering en de
dienstverlening aan bedrijven en burgers te verbeteren. Het hanteren van vaste data voor
de inwerkingtreding van regelgeving met een daaraan voorafgaande
implementatieperiode kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Een dienstbare
overheid stelt burgers centraal, werkt professioneel en wekt vertrouwen.
Door regelgeving op vaste data in werking te laten treden kunnen, zoals gezegd, niet
alleen de interne bedrijfsvoeringprocessen worden gerationaliseerd, maar kan aan het
bedrijfsleven en de burger meer zekerheid worden geboden omtrent de inwerkingtreding
van de regelgeving die op hen van toepassing is. In dit verband wijs ik op de brief van 1
februari 2007 omtrent de invoering van vaste verandermomenten van regelgeving (VVM)
die door de toenmalige ministers van Justitie en van Financiën aan de Tweede Kamer werd
gezonden in het kader van de aanpak van de administratieve lasten (kamerstukken II,
2006-2007, 29 515, nr 181). In dat kader is vanuit de optiek van de administratieve lasten
besloten om met een systeem van VVM een aanvang te maken. Het huidig kabinet heeft in
zijn Plan van Aanpak Regeldruk bedrijven (Kamerstukken II, 2007 - 2008, 29 515, nr 202)
deze aanpak herbevestigd ter uitwerking van pijler 2 van het Coalitieakkoord ("een
innovatieve, concurrerende en ondernemende economie").
Door mij worden de verschillende doelstellingen van de genoemde stukken
gecombineerd. Met andere woorden: door de hantering van een systeem van VVM beoog
ik zowel een efficiëntere overheid te bewerkstelligen, die zich dienstbaar en professioneel
richting bedrijven en burgers opstelt en vertrouwen wekt, als de lasten die gepaard
kunnen gaan met de frequente en onverwachte wijziging van regelgeving, voor zowel
overheid als derden, aan te pakken.
3. De vaste data
Voor de inwerkingtreding van de LNV-regelgeving heb ik besloten als algemeen
uitgangspunt twee vaste data te hanteren, te weten 1 januari en 1 juli. Met het oog op de
implementatie en de uitvoeringsvoorbereiding betekent dit voorts dat publicatie
plaatsvindt uiterlijk 1 oktober respectievelijk 1 april daaraan voorafgaand.
Onderzocht is of de hantering van dit uitgangspunt voor de publicatie en
inwerkingtreding van de LNV-regelgeving op problemen of bezwaren zou kunnen stuiten.
Gebleken is dat dit in beginsel niet het geval is. Wel zullen op de gekozen uitgangspunten
een aantal uitzonderingen moeten gelden. Bij deze uitzonderingen gaat het om:
a. buitensporig hoge kosten bij latere invoering. Het uitgangspunt van een
gestructureerde inwerkingtreding met alle voordelen van dien kan in een aantal
gevallen niet opwegen tegen de kosten die gepaard gaan met een latere
inwerkingtreding. In dergelijke gevallen is een afwijking van het uitgangspunt op
zijn plaats.
b. reparaties en noodmaatregelen. Rechterlijke uitspraken die dwingen tot zo
spoedig als mogelijke aanpassing van regelgeving dienen ook zo spoedig als
mogelijk te worden gerealiseerd en ingevoerd. Ook voor noodmaatregelen als
bijvoorbeeld de bestrijding van dierziekten, moet een uitzondering gemaakt
worden.
c. Europese en andere internationale regelgeving. Voor zover aanpassing van de
regelgeving voortvloeit uit Europese en andere internationale regelgeving,
moeten daarbij vaak vaste implementatietermijnen worden gehanteerd. Dit kan
leiden tot afwijking van de gekozen vaste verandermomenten. Internationale
regelgeving kan in bepaalde gevallen ook dwingen tot het vaststellen van
nationale regelgeving, bijvoorbeeld bij calamiteiten. Ook in dat geval dient te
kunnen worden afgeweken. Overigens zal ik mij ervoor inzetten dat bij de
vaststelling van Europese regelgeving rekening wordt gehouden met de
uitgangspunten van vaste verandermomenten.
De praktijk zal leren in hoeverre van deze uitzonderingsmogelijkheden gebruik gemaakt
zal moeten worden en of andere uitzonderingen nodig zijn. In beginsel zal ik echter aan
de vaste data vasthouden tenzij een van de voorgaande situaties een afwijking
noodzakelijk maakt. In de toelichting bij de regelgeving zal ik telkens gemotiveerd
aangeven waarom van een uitzonderingsgrond gebruik is gemaakt.
4. Verdere implicaties
Toepassing van het systeem van vaste verandermomenten stelt als zodanig geen
afwijkende eisen aan het beleids- of wetgevingsproces. Wel vergt het organisatorisch of in
de planning maatregelen. Mede-actoren, zoals het parlement dienen op de hoogte te zijn.
Naast deze brief, zal ik telkens duidelijk op het aspect van een voorgenomen vaste datum
van inwerkingtreding de aandacht vestigen bij aanbieding van relevante stukken.
5. Invoeringsproces
Ik neem mij voor om 1 januari 2009 als eerste vaste inwerkingtredingsdatum toe te passen
voor de LNV-regelgeving. Dit betekent dat de betrokken regelgeving uiterlijk 1 oktober
2008 gepubliceerd dient te zijn. Vervolgens zal de regelgeving per 1 juli 2009 in werking
treden met een publicatie per uiterlijk 1 april 2009.
In het traject naar de invoering zal nog sprake kunnen zijn van tussentijdse
inwerkingtreding voor regelgeving die thans reeds in een zodanige fase verkeert dat dit
onontkoombaar is. Daarbij zal echter bezien worden in hoeverre reeds aansluiting gezocht
kan worden bij de uitgangspunten voor de gekozen vaste data.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit