Luchtverkeersleiding Nederland


PERSBERICHT

LVNL PRESENTEERT JAARVERSLAG 2007

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft in 2007 opnieuw een record aantal vliegbewegingen afgehandeld. De vertragingen namen in het verslagjaar toe maar liggen nog altijd ruim onder het Europees gemiddelde en ook onder de in Europees verband afgesproken doelstellingen. In 2007 deed zich ook een stijging voor van het aantal gemelde veiligheidsvoorvallen. In vijf gevallen was er sprake van potentieel risico. LVNL ziet vooralsnog geen oorzakelijk verband tussen de voorvallen of met de toename van het verkeer. Met het oog op de ontwikkeling van de Mainport stuurt LVNL voor de toekomst voor Schiphol aan op een vereenvoudiging van het nu zeer complexe systeem van verkeersafhandeling.
In 2007 werden nieuwe initiatieven genomen op het gebied van hinderbeperkende maatregelen rondom Schiphol in het kader van het overleg aan de Tafel van Alders en deze zullen merendeels in 2008 tot uitvoering komen.

Uit het op maandag 28 april verschenen jaarverslag van LVNL blijkt dat het verkeer van en naar Schiphol in 2007 met 3,2 procent toenam tot 449.956 bewegingen. Het aantal vliegtuigen dat de luchtverkeersleiders van LVNL in het hogere luchtruim boven Nederland afhandelden steeg met 3,7 procent tot 556.681 bewegingen. Nooit eerder handelden de verkeersleiders van LVNL zo'n groot verkeersvolume af. De regionale vliegvelden Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport (Beek) kenden een forsere verkeersgroei onder meer als gevolg van een toename van het aantal lesvluchten. Van de totale duur van de vertragingen in het Europese luchtruim was 2,38 procent toe te schrijven aan LVNL, in 2006 was dit nog
1,04 procent. De voornaamste oorzaak van de toename was het weer. Van de door LVNL met vertraging afgehandelde vluchten bedroeg die vertraging gemiddeld 21 minuten (2006: 20,6 minuten). De afhandeling van het vliegverkeer door de luchtverkeersleiders van LVNL gebeurde in het verslagjaar wederom op veilige wijze en binnen de prestatiedoelstellingen met betrekking tot capaciteit. Ook de milieuprestatie van LVNL was beter dan voorgaande jaren: van de elf regels voor route- en baangebruik kon slechts één regel niet geheel worden nagekomen als gevolg van de tijdelijke veiligheidsmaatregelen voor parallelle startprocedures vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan.

In 2007 deden zich vijf veiligheidsvoorvallen voor waarbij sprake was van een potentieel risico, tegen twee in 2006. Van de vijf voorvallen deden er zich vier voor op of in het luchtruim van Schiphol en één in het luchtruim van Maastricht Aachen Airport. LVNL volgt deze ontwikkeling nauwlettend, maar ziet geen oorzakelijk verband noch tussen de voorvallen, noch tussen de voorvallen en de groei van het verkeer. Tegelijkertijd stelt LVNL vast dat een variatie tussen twee en vijf incidenten op ruim een half miljoen vluchten statistisch niet significant is. LVNL neemt de voorvallen niettemin zeer serieus. Naar alle vijf voorvallen zijn onderzoeken ingesteld die moeten leiden tot verbetermaatregelen. Ook de veiligheidsvoorvallen in de lichtere categorie, waarbij geen sprake was van een potentieel risico, toonden een aanzienlijke verhoging ten opzichte van 2006. LVNL verklaart deze stijging grotendeels uit een verdere verbetering van de meldingsbereidheid van voorvallen door medewerkers en uit striktere definities van de verschillende voorvallen.

LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CORPORATE COMMUNICATIONS Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl

Ter verdere bevordering van de veiligheid streeft LVNL voor Schiphol in het algemeen naar vereenvoudiging van het systeem van verkeersafhandeling. Naar de overtuiging van LVNL bestaat er een verband tussen vaak aan veiligheidsvoorvallen ten grondslag liggende vergissingen door operationeel personeel en de complexiteit van het verkeerssysteem.
Het huidige systeem van verkeersafhandeling op Schiphol geldt naar internationale maatstaven als zeer complex. Deze complexiteit komt mede voort uit de voorschriften voor het geluidspreferentieel baangebruik op Schiphol die leiden tot een grote variabiliteit van gebruikte combinaties van start- en landingsbanen en bijbehorende vliegroutes. Samen met de jaarlijks groeiende verkeersstroom kan dit leiden tot een hoger risico op vergissingen in het operationele proces, zowel op de grond als in de lucht. Om de toekomstige groei van het vliegverkeer te kunnen accommoderen werkt LVNL daarom aan een ander, vereenvoudigd afhandelingsysteem dat ook de door het kabinet gewenste groei van het aantal vliegbewegingen op Schiphol mogelijk maakt. Het kabinet schrijft voor dat die groei moet worden gerealiseerd zonder dat de kans per jaar op een ongeval toeneemt. Dit vereist een verbetering van de algehele veiligheid per vlucht.

Aan de Tafel van Alders kwam in het verslagjaar een akkoord tot stand over een betere benutting van de geldende geluidsruimte van Schiphol voor de korte termijn. Daarmee kan de luchthaven tot maximaal 480.000 vliegbewegingen groeien in 2010. Een bij het akkoord horend convenant ´hinderbeperkende maatregelen´ bevat afspraken over de beperking van de hinder die omwonenden van het vliegverkeer ondervinden. In november 2007 ging daartoe een eerste hinderbeperkend experiment van start, gevolgd door nog een aantal ´pilots´ in maart 2008. Daarnaast heeft LVNL in het verslagjaar haar vernieuwende aanpak verder uitgebreid om op woonkernniveau in dialoog met bewoners geluidhinder te bestrijden (microklimaataanpak). In september 2007 startte aan de Alderstafel het overleg over de toekomst van Schiphol op de middellange termijn (2012-2020).

Doordat LVNL in 2007 behalve op efficiëntie en veiligheid ook onverminderd bleef sturen op kostenbeheersing, kon in het verslagjaar de gemiddeld dalende trend in de tarieven voor dienstverlening zich voortzetten. In het verslagjaar kwam bovendien een nieuwe robuuste financieringsgrondslag tot stand voor luchtverkeersleiding op de regionale luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport (Beek). Het nieuwe financieringssysteem houdt in dat alle luchthavens waarvoor LVNL diensten verleent met ingang van 2008 zijn samengevoegd tot één `group of airports' met een uniform tarief. Uit de totale inkomsten financiert LVNL voortaan ook haar dienstverlening op de regionale luchthavens. De Regional Unit is daardoor niet meer afhankelijk van een rijksbijdrage.

Schiphol-Oost, 28 april 2008
CC08/05/PH

LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CORPORATE COMMUNICATIONS Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl