HKU Nieuwsbericht
Persbericht: âTheatermaken, pragmatische theorieënâ
28/4/2008
Lectoraat Theatrale Maakprocessen, faculteit Theater, HKU presenteert:
âTheatermaken, pragmatische theorieënâ
In het Akademietheater van de faculteit Theater (HKU) presenteerde
Nirav Christophe tijdens de traditionele studiedag op 25 april het
derde boek van een reeks van 10 publicaties die de komende 2/3 jaar
gaan verschijnen. In Theatermaken, pragmatische theorieën onderzoekt
Mart-Jan Zegers op sprankelende en doorwrochte wijze hoe
theatertheorie en â praktijk zich in een theatraal maakproces tot
elkaar kunnen gaan verhouden.
Theorie en praktijk van het theatermaken
Vanuit zijn ervaringen als dramaturg, docent en theatermaker probeert
Mart-Jan Zegers nieuwe denk-, spreek- en werkkaders te formuleren, die
hopelijk tot een overkoepelend vertoog over theater en theatermaken
kunnen leiden. Hij wil de kloof dichten tussen theorie en praktijk,
tussen objectivisme een subjectivisme, tussen reflectie en ervaring.
Hij koppelt zijn onderzoek aan de theatertheorieën van de in zijn
ogen belangrijke denkers en makers Friedrich Hölderlin, Antonin
Artaud en Bertolt Brecht. In dit boek wordt hun denken, worstelen en
werken inzichtelijk gemaakt, om werkbare aanknopingspunten en concreet
te hanteren werkstrategieën te formuleren voor een vernieuwende
theatertheorie. Het begrip âgeslotenheid van de representatieâ zal
daarbinnen een centrale rol spelen
Tevens zijn in dit boek twee fascinerende bronteksten opgenomen:
Opmerkingen over Oedipus en Opmerkingen over Antigone van Friedrich
Hölderlin (met een uitgebreide annotatie) en Het theater van de
wreedheid of de geslotenheid van de representatie van Jacques Derrida.
Beide teksten zijn nu voor het eerst vertaald in boekvorm beschikbaar.
Tijdens de studiedag kwam in werkgroepen en een forum, waarin o.a. Jos
Thie, Dirk Pauwels em Joachim Robbrecht deelnamen, de vraag aan de
orde: Op welke wijze kunnen theorieën over theater impulsen geven aan
de vernieuwing van het theater zelf? Of hobbelt theorie
noodzakelijkerwijs altijd achter de praktijk aan? In een lezing wierp
Mart-Jan Zegers een kritisch oog op cultuurpolitieke zaken in
Nederland die het theatermaken beroeren, en dan met name de plaats die
het vernieuwende theater daarin inneemt.
Lectoraat
Het lectoraat Theatrale maakprocessen, dat in 2005 is ingesteld, richt
zich niet zozeer op theatrale producten, maar op hoe theater gemaakt
wordt en tot stand komt. De nadruk ligt daarbij op multidisciplinair
en intermediaal theater, omdat juist daar geheel nieuwe maakprocessen
ontstaan en nog beschreven en onderzocht moeten worden.
Doel van deze serie is om het theatrale maakproces om zoân manier te
beschrijven en theoretisch in kaart te brengen, dat theatermakers dit
direct praktisch kunnen gebruiken om inzichten in hun eigen maakproces
te vergroten en zo voorstellingen en projecten nieuwe mogelijkheden en
impulsen te geven. De sterk veranderde rol van de dramaschrijver heeft
binnen het lectoraat speciale aandacht.
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht