SEAT 25 jaar in Nederland: tulpen voor Spaanse collega's
(4/28/2008)
Op 23 april was het exact 25 jaar geleden dat de eerste SEAT vanuit
Spanje werd geëxporteerd naar een Europees land en wel... Nederland.
Die eerste SEAT, een Ronda, markeerde het begin van een successtory
die nog steeds voortduurt. Om de mijlpaal van 25 jaar export naar
Nederland een vrolijk tintje te geven, bezorgde Marco de Bos,
Directeur SEAT-importeur Pon Car, een attentie aan alle medewerkers
van de Martorell-fabriek bij Barcelona.
Voor alle dames had hij 3.000 oranje tulpen meegenomen en voor de
mannelijke medewerkers in totaal 11.500 boekenleggers. Zeven in het
oranje gestoken hostesses zorgden er voor dat alle 14.500
SEAT-medewerkers de attentie uit Nederland ontvingen. Voor de
hoofdingang van de fabriek stonden drie SEATs in de kleur rood, wit,
blauw opgesteld en op een immens billboard bij de hoofdingang de
boodschap van de Nederlandse importeur, waarin de Spaanse collegaâs
werden bedankt voor de 25-jarige samenwerking.
Om de mijlpaal van 25 jaar export, waarbij Nederland de primeur kreeg,
kleurig en fleurig luister bij te zetten had Marco de Bos voor alle
vrouwelijke medewerkers van de SEAT fabriek in Martorell een tulp
meegenomen, en voor de mannelijke collegaâs een boekenlegger. âWij
zijn gewend om alleen maar naar de toekomst te kijken, maar een
mijlpaal als 25 jaar export naar ons land mag best gevierd worden. We
kijken terug op een uiterst succesvolle ontwikkeling van het automerk
SEAT, dat binnen de Volkswagen Group een geheel eigen, onderscheidende
positie inneemt. Een geschiedenis van SEAT die echt begon met de Ibiza
en heel toepasselijk introduceren wij binnenkort de nieuwe Ibiza, die
geheel in SEAT-traditie een jeugdige, vlotte, sportieve uitstraling
heeft en die is voorzien van de modernste techniek. Op 23 april was
het een nationale feestdag in Catalunya te vergelijken met onze
Valentijnsdag. De dames krijgen dan een roos en de heren een boek. Wij
hebben daar de Nederlandse variant op bedacht! Op naar de volgende 25
jaar,â aldus De Bos.
SEAT â kwart eeuw sportiviteit
SEAT is al 25 jaar niet meer weg te denken uit het hedendaagse
straatbeeld in ons land, maar in Spanje gaat de geschiedenis nog
verder terug. Kenmerkend voor SEAT is het sportieve, vlotte imago dat
het merk zich door de jaren heeft aangemeten. SEAT staat voor jong,
sportief en vernieuwend. SEAT dankt dat sportieve imago aan een
zorgvuldig gekozen merkstrategie die niet alleen tot uiting komt in de
producten van het Spaanse merk, maar ook in tal van ondersteunende
activiteiten. De betrokkenheid in de nationale en internationale
autosport speelt daarin al jarenlang een onbetwiste rol. Maar ook de
samenwerking met grootschalige evenementen en artiesten die
internationaal een jong publiek bereiken, maakt deel uit van een
weloverwogen merkbeleving van de Spaanse fabrikant. Zoals de
sponsoring van de spectaculaire Red Bull Air Race, de Europese tour
van Shakira in 2007, of op nationaal niveau de samenwerking met âs
werelds beste DJ, Armin van Buuren. Maar hoe weloverwogen die
merkstrategie ook is, uiteindelijk gaat het om de beleving van het
product dat die strategie moet waarmaken. Oftewel: sportieve autoâs
voor op de openbare weg en daarin is SEAT uitstekend geslaagd.
Van Porsche tot Cupra
De geschiedenis van SEAT gaat ver terug, tot 1950, toen de Sociedad
Español de Automóviles de Tursimo S.A (SEAT) werd opgericht.
Jarenlang werd in licentie gebruikgemaakt van bestaande modellen maar
vanaf begin jaren â80 ging het roer volledig om. De allereerste Ibiza
werd geïntroduceerd, ontwikkeld in samenwerking met Giugiaro Design,
Karmann en Porsche. De Duitse sportwagenfabrikant was verantwoordelijk
voor de ontwikkeling van de benzinemotoren van de Ibiza en later de
Malaga. Vanaf de tachtiger jaren heeft SEAT gekozen voor een bewuste
strategie om het merk en de modellen sportief in de markt te zetten.
Naast de activiteiten in de internationale autosport leverde het
designcentrum van SEAT dynamisch gestijlde productiemodellen af, in
combinatie met pittige motoren en sportieve rijeigenschappen. Zoals de
razendsnelle Ibiza GTI, die de toon zette voor de latere
Cupra-uitvoeringen van SEAT.
In Tom Coronel heeft SEAT Team Holland de afgelopen jaren een
uitstekende merkambassadeur gevonden. Tom is wereldwijd één van de
toprijders in het WTCC en weet zich regelmatig in de strijd om
kopposities te mengen. Bovendien heeft Tom de jongensachtige en soms
ondeugende uitstraling die past bij het imago van het merk SEAT.
25 years of sporty driving
Duidelijk is dat SEAT in al zijn facetten staat voor sportiviteit. Op
internationaal niveau, maar zeker ook in Nederland. 25 jaar SEAT in
Nederland heeft SEAT een imago bezorgd van een merk dat sportieve
autoâs op de weg zet met prestaties van topniveau, voor een betaalbare
prijs. Een merk ook dat in het bijzonder jonge automobilisten aan zich
weet te binden die niet alleen op zoek zijn naar een sportieve auto,
maar die zich tevens kunnen vereenzelvigen met de jonge uitstraling
van het merk SEAT. â25 years of sporty drivingâ staat voor alles wat
SEAT de afgelopen 25 jaar in Nederland heeft bereikt en biedt een
uitstekende basis voor het SEAT van de toekomst.
AutoRai