AutoRai

SEAT 25 jaar in Nederland: tulpen voor Spaanse collega's

(4/28/2008)
Op 23 april was het exact 25 jaar geleden dat de eerste SEAT vanuit Spanje werd geëxporteerd naar een Europees land en wel... Nederland. Die eerste SEAT, een Ronda, markeerde het begin van een successtory die nog steeds voortduurt. Om de mijlpaal van 25 jaar export naar Nederland een vrolijk tintje te geven, bezorgde Marco de Bos, Directeur SEAT-importeur Pon Car, een attentie aan alle medewerkers van de Martorell-fabriek bij Barcelona.

Voor alle dames had hij 3.000 oranje tulpen meegenomen en voor de mannelijke medewerkers in totaal 11.500 boekenleggers. Zeven in het oranje gestoken hostesses zorgden er voor dat alle 14.500 SEAT-medewerkers de attentie uit Nederland ontvingen. Voor de hoofdingang van de fabriek stonden drie SEATs in de kleur rood, wit, blauw opgesteld en op een immens billboard bij de hoofdingang de boodschap van de Nederlandse importeur, waarin de Spaanse collegaâs werden bedankt voor de 25-jarige samenwerking.

Om de mijlpaal van 25 jaar export, waarbij Nederland de primeur kreeg, kleurig en fleurig luister bij te zetten had Marco de Bos voor alle vrouwelijke medewerkers van de SEAT fabriek in Martorell een tulp meegenomen, en voor de mannelijke collegaâs een boekenlegger. âWij zijn gewend om alleen maar naar de toekomst te kijken, maar een mijlpaal als 25 jaar export naar ons land mag best gevierd worden. We kijken terug op een uiterst succesvolle ontwikkeling van het automerk SEAT, dat binnen de Volkswagen Group een geheel eigen, onderscheidende positie inneemt. Een geschiedenis van SEAT die echt begon met de Ibiza en heel toepasselijk introduceren wij binnenkort de nieuwe Ibiza, die geheel in SEAT-traditie een jeugdige, vlotte, sportieve uitstraling heeft en die is voorzien van de modernste techniek. Op 23 april was het een nationale feestdag in Catalunya te vergelijken met onze Valentijnsdag. De dames krijgen dan een roos en de heren een boek. Wij hebben daar de Nederlandse variant op bedacht! Op naar de volgende 25 jaar,â aldus De Bos.

SEAT â kwart eeuw sportiviteit
SEAT is al 25 jaar niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld in ons land, maar in Spanje gaat de geschiedenis nog verder terug. Kenmerkend voor SEAT is het sportieve, vlotte imago dat het merk zich door de jaren heeft aangemeten. SEAT staat voor jong, sportief en vernieuwend. SEAT dankt dat sportieve imago aan een zorgvuldig gekozen merkstrategie die niet alleen tot uiting komt in de producten van het Spaanse merk, maar ook in tal van ondersteunende activiteiten. De betrokkenheid in de nationale en internationale autosport speelt daarin al jarenlang een onbetwiste rol. Maar ook de samenwerking met grootschalige evenementen en artiesten die internationaal een jong publiek bereiken, maakt deel uit van een weloverwogen merkbeleving van de Spaanse fabrikant. Zoals de sponsoring van de spectaculaire Red Bull Air Race, de Europese tour van Shakira in 2007, of op nationaal niveau de samenwerking met âs werelds beste DJ, Armin van Buuren. Maar hoe weloverwogen die merkstrategie ook is, uiteindelijk gaat het om de beleving van het product dat die strategie moet waarmaken. Oftewel: sportieve autoâs voor op de openbare weg en daarin is SEAT uitstekend geslaagd.

Van Porsche tot Cupra
De geschiedenis van SEAT gaat ver terug, tot 1950, toen de Sociedad Español de Automóviles de Tursimo S.A (SEAT) werd opgericht. Jarenlang werd in licentie gebruikgemaakt van bestaande modellen maar vanaf begin jaren â80 ging het roer volledig om. De allereerste Ibiza werd geïntroduceerd, ontwikkeld in samenwerking met Giugiaro Design, Karmann en Porsche. De Duitse sportwagenfabrikant was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de benzinemotoren van de Ibiza en later de Malaga. Vanaf de tachtiger jaren heeft SEAT gekozen voor een bewuste strategie om het merk en de modellen sportief in de markt te zetten. Naast de activiteiten in de internationale autosport leverde het designcentrum van SEAT dynamisch gestijlde productiemodellen af, in combinatie met pittige motoren en sportieve rijeigenschappen. Zoals de razendsnelle Ibiza GTI, die de toon zette voor de latere Cupra-uitvoeringen van SEAT.

In Tom Coronel heeft SEAT Team Holland de afgelopen jaren een uitstekende merkambassadeur gevonden. Tom is wereldwijd één van de toprijders in het WTCC en weet zich regelmatig in de strijd om kopposities te mengen. Bovendien heeft Tom de jongensachtige en soms ondeugende uitstraling die past bij het imago van het merk SEAT.

25 years of sporty driving
Duidelijk is dat SEAT in al zijn facetten staat voor sportiviteit. Op internationaal niveau, maar zeker ook in Nederland. 25 jaar SEAT in Nederland heeft SEAT een imago bezorgd van een merk dat sportieve autoâs op de weg zet met prestaties van topniveau, voor een betaalbare prijs. Een merk ook dat in het bijzonder jonge automobilisten aan zich weet te binden die niet alleen op zoek zijn naar een sportieve auto, maar die zich tevens kunnen vereenzelvigen met de jonge uitstraling van het merk SEAT. â25 years of sporty drivingâ staat voor alles wat SEAT de afgelopen 25 jaar in Nederland heeft bereikt en biedt een uitstekende basis voor het SEAT van de toekomst.