Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Webprint: 'Moeders verwennen vooral zichzelf op Moederdag'

Oldenzaal, 28 april - Webprint, de specialist in persoonlijke fotocadeaus en bijzondere fotoproducten, concludeert dat het vooral de moeders zelf zijn die zich verwennen met Moederdag. Webprint baseert dit op ervaringscijfers van de afgelopen jaren en op het soort producten dat in de weken voor Moederdag wordt afgenomen.

In de weken voor Moederdag is bij Webprint sprake van één van de hoogste pieken in het jaar wat betreft het internetbezoek en neemt de verkoop van producten met kinderfoto's eveneens enorm toe. Op basis van cijfers van Webprint over de afgelopen jaren blijkt dat 80 procent van zijn producten doorgaans wordt afgenomen door vrouwen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar. Door beide statistieken te combineren lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat het vooral de moeder zelf is die zichzelf voor Moederdag verwent met een leuk, persoonlijk cadeautje. Waar de voorkeur van mannen uitgaat naar 'simpelweg' iets uit te zoeken in de winkel, lijkt het de moeder te zijn die de kinderen helpt bij het samenstellen van een bijzondere verrassing, voor zichzelf of voor oma.

'De conclusie wordt niet alleen ondersteund door de cijfers', legt Ton Marsman, directeur van Webprint, uit. 'Ook aan de hand van de klantgegevens en de aard van de bestelde producten, vooral placemats en kalenders met kinderfoto's, kunnen we zien dat het grotendeels de moeders zelf zijn die producten voor Moederdag bestellen. Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Moederdag zou toch bij uitstek de dag moeten zijn om ze eens uitgebreid in het zonnetje te zetten en ze die aandacht en waardering te geven die ze verdienen .'

Dat uitgerekend de moeder zelf voor haar eigen cadeautje moet zorgen, staat haaks op de oorspronkelijke gedachte die aan Moederdag ten grondslag ligt. Moederdag werd in 1908 bedacht door de Amerikaanse Anna Jarvis als een dag van waardering voor moeders. Zij organiseerde de eerste Moederdag vooral om haar moeder te herdenken, die in de Amerikaanse Burgeroorlog de zogenaamde Mother's Day Work Clubs had georganiseerd om voor voedsel en medicijnen voor hulpbehoevende moeders te zorgen. Het idee sloeg aan, en Jarvis zette door om meer mensen over te halen. In 1914 besloot president Wilson dat elke tweede zondag in mei voortaan Mother's Day zou zijn, een nationale feestdag. Na de Eerste Wereldoorlog verspreidde het fenomeen Moederdag zich over de wereld. In Nederland begon de traditie rond 1925.

Over Webprint
Webprint drukt sinds 2004 voordelig digitale foto's af. Daarnaast kunnen consumenten via de website van webprint zelf producten maken aan de hand van digitale foto's en tekst zoals fotoboeken, kalenders, geboortekaartjes en muurdecoraties. Alles gaat geheel online en gebruikers hoeven geen software te installeren. In 2007 was de Hengelose organisatie winnaar van het Rising Star event in Twente. De Rising Star is onderdeel van de Fast 50, een verkiezing van Deloitte waarbij jonge ondernemingen beoordeeld worden op hun groeimogelijkheden en de wijze waarop zij dit proberen te realiseren.