Centrum Wiskunde & Informatica - Amsterdam
PERSBERICHT
28 april 2008/2
CWI coördineert project over regeling van coördinatie
Wat is de overeenkomst tussen de matrixborden boven de snelweg en
onbemande vliegtuigjes? Het antwoord zit in coördinatie. De borden
moeten onderling communiceren en dat geldt ook voor een groep onbemande
vliegtuigjes. Vijf van dit soort problemen wordt nu onderzocht in het
overkoepelend project 'Control for coordination of distributed systems'
(C4C). Onder leiding van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) werken
onderzoekers uit verschillende Europese landen vanaf donderdag 1 mei
samen in dit project.
Een van de C4C projecten in Nederland wordt gemotiveerd door het
fileprobleem. Lussen onder de snelweg registreren de verkeersdrukte en
snelheid, waardoor de verkeersleiding nuttige informatie over knelpunten
krijgt. Onderzoekers willen de systemen, die gespreid langs de wegen
staan, beter op elkaar afstemmen. De wegbeheerder kan zo de automobilist
optimaal informeren over de actuele toestand op de weg.
Ook onbemande voertuigen hebben baat bij onderzoek naar coördinatie. In
Portugal worden onderzeebootjes ingezet voor milieuonderzoek. De bootjes
moeten daarvoor communiceren over hun plaats en bevindingen. Op Cyprus
worden onbemande vliegtuigjes voor hetzelfde doel gebruikt. Het
coördinatie-onderzoek richt zich ook op complexe machines, zoals de
grote kopieermachines van Océ.
De bundeling van de projecten is een unieke Europese samenwerking.
CWI-wiskundige Jan H. van Schuppen is projectleider van de groep die
naast Nederlanders bestaat uit onderzoekers uit België, Cyprus,
Griekenland, Italië en Portugal. Zij zijn werkzaam bij vier bedrijven
(de eindgebruikers) en acht academische instellingen. Het project wordt
gefinancierd met behulp van subsidie van de Europese Commissie.
----
Centrum voor Wiskunde en Informatica