Centrum voor Wiskunde en Informatica


Centrum Wiskunde & Informatica - Amsterdam
PERSBERICHT
28 april 2008/2

CWI coördineert project over regeling van coördinatie

Wat is de overeenkomst tussen de matrixborden boven de snelweg en onbemande vliegtuigjes? Het antwoord zit in coördinatie. De borden moeten onderling communiceren en dat geldt ook voor een groep onbemande vliegtuigjes. Vijf van dit soort problemen wordt nu onderzocht in het overkoepelend project 'Control for coordination of distributed systems' (C4C). Onder leiding van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) werken onderzoekers uit verschillende Europese landen vanaf donderdag 1 mei samen in dit project.

Een van de C4C projecten in Nederland wordt gemotiveerd door het fileprobleem. Lussen onder de snelweg registreren de verkeersdrukte en snelheid, waardoor de verkeersleiding nuttige informatie over knelpunten krijgt. Onderzoekers willen de systemen, die gespreid langs de wegen staan, beter op elkaar afstemmen. De wegbeheerder kan zo de automobilist optimaal informeren over de actuele toestand op de weg.

Ook onbemande voertuigen hebben baat bij onderzoek naar coördinatie. In Portugal worden onderzeebootjes ingezet voor milieuonderzoek. De bootjes moeten daarvoor communiceren over hun plaats en bevindingen. Op Cyprus worden onbemande vliegtuigjes voor hetzelfde doel gebruikt. Het coördinatie-onderzoek richt zich ook op complexe machines, zoals de grote kopieermachines van Océ.

De bundeling van de projecten is een unieke Europese samenwerking. CWI-wiskundige Jan H. van Schuppen is projectleider van de groep die naast Nederlanders bestaat uit onderzoekers uit België, Cyprus, Griekenland, Italië en Portugal. Zij zijn werkzaam bij vier bedrijven (de eindgebruikers) en acht academische instellingen. Het project wordt gefinancierd met behulp van subsidie van de Europese Commissie.


----