Nieuw-Vlaamse Alliantie


Ontsluiting haven Zeebrugge noodzakelijk (27/04/08)

De haven van Zeebrugge zit nog steeds in een sterke groeifase. Men verwacht dat het aantal containers dat in Zeebrugge verhandeld wordt in 2010 zal verdubbelen en in 2015 zelfs verzesvoudigen. De huidige verkeersinfrastructuur is echter ontoereikend om deze toename van trafiek op te vangen. De uitbouw, de ontsluiting van de haven en een goede verbinding met het hinterland is dan ook noodzakelijk om deze groei, en dus ook de werkgelegenheid en de welvaart in deze regio, veilig te stellen. Het is belangrijk dat er een visie wordt gevormd over de uitbouw van de haven en het veilig stellen van de economische groei.

Het aantal binnenvaarttrafieken vanuit de haven van Zeebrugge blijft verbazingwekkend stijgen. Vlaams parlementslid Gino De Craemer (N-VA) juicht dit uiteraard toe maar wijst tevens op de gevaren van de toenemende binnenscheepvaart en voor het steeds meer dichtslibbende verkeer in en rond Brugge. Belangrijk in dit kader is de aansluiting van de haven op het Seine-Schelde-project via het Schipdonkkanaal. Gino De Craemer meent dat de verbreding van het verbindingskanaal tot een voldoende capaciteit de beste oplossing is om de mogelijkheden van de haven optimaal te benutten en haar toekomst veilig te stellen. Dit kanaal kan ook voor een betere afwatering zorgen waardoor het aantal risicogebieden voor overstromingen verminderd wordt. Wel pleit Gino De Craemer voor de garantie dat er zich rond het kanaal in de poldergebieden geen industrie ontwikkelt, dit om het polderlandschap en de landbouw in die gebieden te beschermen. Er moet tijdens de aanleg van dit kanaal tevens zorgvuldig omgegaan worden met het aantal te onteigenen gebieden. Anderzijds moet ervoor gezorgd worden dat de capaciteit groot genoeg is én dat rekening wordt gehouden met de impact op het landschap. Bij de uitwerking van het project dient dan ook aandacht besteed te worden aan de lokale bekommernissen. De betrokkenheid van alle actoren moet gegarandeerd worden maar er moet wel dringend een beslissing worden genomen.

Aansluitend op het binnenvaartproject Seine-Schelde zou eenzelfde verbinding kunnen doorgetrokken worden via Schipdonk naar het afleidingskanaal van de Leie. De verbreding van de afleidingsvaart is in het Gewestplan voorzien en verderop zouden de twee kanalen kunnen worden samengevoegd. Hierdoor zou de ontsluiting over het water sterk verbeteren en de omvaart van grotere schepen bewerkstelligd worden.

Enig serieus alternatief voor deze visie is dat de haven kan ontsloten worden door de opwaardering van het kanaal Oostende Brugge Gent. Voor welke piste uiteindelijk ook gekozen wordt, beide moeten gepaard gaan met een betere ontsluiting van de haven via het spoor, de weg én de uitbreiding van de estuaire vaart.

Kortom, momenteel blijft het wachten op de eindconclusies uit de haalbaarheidsstudie die in opdracht van de Vlaamse Regering wordt uitgevoerd. Dit is een onderzoek is naar vooral de technische haalbaarheid. Daarnaast is er uiteraard een discussie over de politieke haalbaarheid alsook de kosten-baten-analyse van het bouwen van een nieuw verbindingskanaal. De zaken die uit de technische haalbaarheidsstudie naar voren komen moeten dan uiteraard onderzocht worden op de maatschappelijke haalbaarheid.

Auteur:
Gino De Craemer
Vlaams parlementslid N-VA

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be