Nieuw-Vlaamse Alliantie
Ontsluiting haven Zeebrugge noodzakelijk (27/04/08)
De haven van Zeebrugge zit nog steeds in een sterke groeifase. Men
verwacht dat het aantal containers dat in Zeebrugge verhandeld wordt
in 2010 zal verdubbelen en in 2015 zelfs verzesvoudigen. De huidige
verkeersinfrastructuur is echter ontoereikend om deze toename van
trafiek op te vangen. De uitbouw, de ontsluiting van de haven en een
goede verbinding met het hinterland is dan ook noodzakelijk om deze
groei, en dus ook de werkgelegenheid en de welvaart in deze regio,
veilig te stellen. Het is belangrijk dat er een visie wordt gevormd
over de uitbouw van de haven en het veilig stellen van de economische
groei.
Het aantal binnenvaarttrafieken vanuit de haven van Zeebrugge blijft
verbazingwekkend stijgen. Vlaams parlementslid Gino De Craemer (N-VA)
juicht dit uiteraard toe maar wijst tevens op de gevaren van de
toenemende binnenscheepvaart en voor het steeds meer dichtslibbende
verkeer in en rond Brugge. Belangrijk in dit kader is de aansluiting
van de haven op het Seine-Schelde-project via het Schipdonkkanaal.
Gino De Craemer meent dat de verbreding van het verbindingskanaal tot
een voldoende capaciteit de beste oplossing is om de mogelijkheden van
de haven optimaal te benutten en haar toekomst veilig te stellen. Dit
kanaal kan ook voor een betere afwatering zorgen waardoor het aantal
risicogebieden voor overstromingen verminderd wordt. Wel pleit Gino De
Craemer voor de garantie dat er zich rond het kanaal in de
poldergebieden geen industrie ontwikkelt, dit om het polderlandschap
en de landbouw in die gebieden te beschermen. Er moet tijdens de
aanleg van dit kanaal tevens zorgvuldig omgegaan worden met het aantal
te onteigenen gebieden. Anderzijds moet ervoor gezorgd worden dat de
capaciteit groot genoeg is én dat rekening wordt gehouden met de
impact op het landschap. Bij de uitwerking van het project dient dan
ook aandacht besteed te worden aan de lokale bekommernissen. De
betrokkenheid van alle actoren moet gegarandeerd worden maar er moet
wel dringend een beslissing worden genomen.
Aansluitend op het binnenvaartproject Seine-Schelde zou eenzelfde
verbinding kunnen doorgetrokken worden via Schipdonk naar het
afleidingskanaal van de Leie. De verbreding van de afleidingsvaart is
in het Gewestplan voorzien en verderop zouden de twee kanalen kunnen
worden samengevoegd. Hierdoor zou de ontsluiting over het water sterk
verbeteren en de omvaart van grotere schepen bewerkstelligd worden.
Enig serieus alternatief voor deze visie is dat de haven kan ontsloten
worden door de opwaardering van het kanaal Oostende Brugge Gent. Voor
welke piste uiteindelijk ook gekozen wordt, beide moeten gepaard gaan
met een betere ontsluiting van de haven via het spoor, de weg én de
uitbreiding van de estuaire vaart.
Kortom, momenteel blijft het wachten op de eindconclusies uit de
haalbaarheidsstudie die in opdracht van de Vlaamse Regering wordt
uitgevoerd. Dit is een onderzoek is naar vooral de technische
haalbaarheid. Daarnaast is er uiteraard een discussie over de
politieke haalbaarheid alsook de kosten-baten-analyse van het bouwen
van een nieuw verbindingskanaal. De zaken die uit de technische
haalbaarheidsstudie naar voren komen moeten dan uiteraard onderzocht
worden op de maatschappelijke haalbaarheid.
Auteur:
Gino De Craemer
Vlaams parlementslid N-VA
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be