Stichting Natuur en Milieu

27 april 2008 - Negen van de tien Nederlanders weten niet dat je door het kopen van Friesche Vlag zuivel indirect bijdraagt aan het kappen van tropische bossen. Indien men het wel weet laten zeven van de tien consumenten de producten van Friesche Vlag in het vervolg staan en kiest men voor een duurzaam product. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek van Stichting Natuur en Milieu, onder ruim 500 consumenten.

Friesche Vlag koopt nog steeds foute soja in om haar koeien het hele jaar door bij te voeren. Deze soja komt van plantages waar voorheen tropische bossen of regenwoud stond. Natuur en Milieu is een campagne gestart om Friesche Vlag te stimuleren voor duurzame groene soja te kiezen. De fusiepartner Campina koopt na gesprekken met Natuur en Milieu al wel duurzame soja in.

Volgens berekeningen kost het Friesche Vlag nog geen cent per pak melk om haar melk duurzaam te maken. Bijna 90 procent van alle geënquêteerden heeft er een cent per pak melk voor over om het tropisch bos te beschermen. Gemiddeld heeft de Nederlander er zelfs maximaal 13 cent per pak melk voor over. Als ze daarmee de garantie hebben dat er geen hout wordt gekapt voor hun glas melk.

Natuur en Milieu heeft afgelopen maand een protestsite gelanceerd: www.zaagselvrij.nl . Inmiddels hebben meer dan 1200 mensen Friesche Vlag via de site een protestmail gestuurd.

Omdat Friesche Vlag nog niet tegemoet komt aan onze eisen wordt zondag de resultaten van het onderzoek gelanceerd. Vanaf zondag zullen consumenten met radiospotjes geïnformeerd en opgeroepen worden protestmails te sturen via de site van Natuur en Milieu.

Publicatiedatum: 27-04-2008