27 april 2008 - Negen van de tien Nederlanders weten niet dat je
door het kopen van Friesche Vlag zuivel indirect bijdraagt aan het
kappen van tropische bossen. Indien men het wel weet laten zeven van
de tien consumenten de producten van Friesche Vlag in het vervolg
staan en kiest men voor een duurzaam product. Dat blijkt uit
een consumentenonderzoek van Stichting Natuur en Milieu, onder ruim
500 consumenten.
Friesche Vlag koopt nog steeds foute soja in om haar koeien het hele
jaar door bij te voeren. Deze soja komt van plantages waar voorheen
tropische bossen of regenwoud stond. Natuur en Milieu is een campagne
gestart om Friesche Vlag te stimuleren voor duurzame groene soja te
kiezen. De fusiepartner Campina koopt na gesprekken met Natuur en
Milieu al wel duurzame soja in.
Volgens berekeningen kost het Friesche Vlag nog geen cent per pak melk
om haar melk duurzaam te maken. Bijna 90 procent van alle
geënquêteerden heeft er een cent per pak melk voor over om het
tropisch bos te beschermen. Gemiddeld heeft de Nederlander er zelfs
maximaal 13 cent per pak melk voor over. Als ze daarmee de garantie
hebben dat er geen hout wordt gekapt voor hun glas melk.
Natuur en Milieu heeft afgelopen maand een protestsite gelanceerd:
www.zaagselvrij.nl . Inmiddels hebben meer dan 1200 mensen Friesche
Vlag via de site een protestmail gestuurd.
Omdat Friesche Vlag nog niet tegemoet komt aan onze eisen wordt zondag
de resultaten van het onderzoek gelanceerd. Vanaf zondag zullen
consumenten met radiospotjes geïnformeerd en opgeroepen worden
protestmails te sturen via de site van Natuur en Milieu.
Publicatiedatum: 27-04-2008
Stichting Natuur en Milieu