Gemeente Andijk
Informatieavond subsidie gehouden op 26 april 2008
03 apr 2008
Op 26 april j.l. is er een informatiebijeenkomst gehouden voor de
diverse verenigingen in Andijk, informatie kon worden gekregen met
betrekking tot het aanvragen en verlenen van subsidie voor de komende
jaren. Hier leest u het verslag van deze bijeenkomst en kunt u vinden
op welke wijze de gemeente de subsidieverzoeken en
subsidievaststelling voor de komende jaren zal hanteren.
Verslag subsidiebijeenkomst d.d. 26 maart 2008.
Locatie: Dorpshuis Centrum te Andijk
Opening
Om 19:30 opende wethouder Kroezen de bijeenkomst. In haar
openingswoord stond zij stil bij de gebeurtenissen van het afgelopen
jaar. Door personele problemen heeft de gemeente niet tijdig de
beschikkingen 2008 en vaststellingen 2007 kunnen versturen. Om dit
probleem op te lossen heeft de gemeente een tijdelijke kracht
ingehuurd in de persoon van dhr. Jordy Wals. Hij zal de komende
periode de achterstanden wegwerken en de subsidieverzoeken 2009 in
behandeling nemen. Tevens zal hij een nieuwe subsidieverordening maken
en deze afstemmen met de gemeenten Wervershoof en Medemblik.
Presentatie
Tijdens de presentatie vertelt dhr. Wals wat de problemen met de
huidige subsidieverordening zijn. Het blijkt dat iedere aanvraag
vergezeld dient te gaan van een accountantsverklaring. In de praktijk
blijkt dit echter onwerkbaar en daarom heeft de gemeente besloten deze
verplichting voor relatief lage aanvragen achterwege te laten. Om in
de toekomst geen problemen met de rechtmatigheidverklaring te krijgen
dient de huidige verordening te worden aangepast.
In 2007 zijn beschikkingen afgegeven waarin het subsidiebedrag voor de
jaren 2007 en 2008 vermeld staat. Veel organisaties hebben hieruit
geconcludeerd dat er voor 2008 geen informatie hoefde te worden
ingeleverd. Dit is helaas niet het geval. Ieder jaar moet er een
aantal wettelijk bepaalde stukken worden ingeleverd. Welke dat zijn
kunt u terug vinden in de bijlage (1). Tevens krijgt u van de gemeente
nog een vaststelling, een beschikking en de betaling voor 2008. U kunt
de vaststelling, beschikking en betaling eind april 2008 verwachten.
Subsidieaanvragen voor 2009 dienen voor 1 juni 2008 te worden
ingeleverd. Om de aanvraag te vergemakkelijken kunt u gebruikmaken van
de aanvraagformulieren op de website van de gemeente Andijk. De
aanvraagformulieren zullen in de eerste helft van de maand april op de
website worden geplaatst. Welke stukken ingeleverd moeten worden kunt
u terugvinden in bijlage 1.
Vragen
Tijdens de bijeenkomst is er een aantal vragen gesteld. Hieronder is
een selectie opgenomen van de belangrijkste vragen en de antwoorden op
deze vragen.
* Voor hoeveel jaar zal de hoogte van het subsidiebedrag worden
vastgesteld?
De hoogte van het subsidiebedrag zal voor twee jaar worden
vastgesteld.
* Als de subsidie voor meerdere jaren is vastgesteld, moet er dan
jaarlijks toch nog informatie worden verstrekt?
Iedere organisatie wettelijk verplicht jaarlijks informatie aan de
gemeente te verstrekken. Welke informatie dat is vindt u in
bijlage 1.
* Als onze organisatie minder activiteiten organiseert, krijgen wij
dan ook minder subsidie?
De gemeente benadrukt dat niet de organisatie, maar de activiteit
wordt gesubsidieerd. Als u minder organiseert krijgt u dus minder
subsidie.
* Wat is decharge?
Decharge wil zeggen dat de Algemene Ledenvergadering akkoord is
gegaan met het financiële beheer door het bestuur. Dit, om te
voorkomen dat een bestuur tot in lengte van jaren aansprakelijk
blijft.
* Hoe wordt decharge verleend?
De kascommissie, of beter gezegd de controlecommissie controleert
de balans (met toelichting), staat van baten en lasten (met
toelichting) en het jaarverslag. De kascommissie doet tijdens de
Algemene Ledenvergadering verslag van haar bevindingen. Tevens
stelt zij aan de Vergadering voor wel of geen decharge te
verlenen. Vervolgens stemt de vergadering over het voorstel van de
kascommissie. Het verslag van de kascommissie, het voorstel aan de
Vergadering en de uitkomst van de stemming worden onder het punt
`Decharge´ apart opgenomen in de agenda.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar:
http://www.vve-structuur.nl/kascommissie.htm
* Onze vereniging is niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
en heeft geen statuten. Kunnen wij toch subsidie aanvragen?
Ja, u kunt subsidie aanvragen. Toch is er een groot verschil
tussen verenigingen die niet zijn ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel en verenigingen die dat wel zijn. Voor een uitgebreide
uitleg verwijzen wij u naar bijlage 2.
* Wat gebeurt er met de hoogte van de subsidiebedragen?
De gemeenteraad stelt het bedrag vast dat jaarlijks aan subsidie
mag worden uitgegeven (subsidieplafond). Zover wij nu kunnen zien
zal er in de komende jaren geen grote verandering in de hoogte van
het subsidieplafond plaatsvinden. Wij verwachten dan ook dat de
hoogte van de subsidiebedragen niet zal wijzigen. (Bij de
beantwoording is geen rekening gehouden met eventuele wijzigingen
binnen de organisatie).
Contact
Mocht u na het lezen van dit verslag en de bijbehorende bijlagen nog
vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met dhr. Jordy Wals,
telefoonnummer 0228 595017 (aanwezig van maandag t/m donderdag).
Bijlage 1: Jaarlijks in te leveren informatie
Subsidieaanvragen voor 2009
De aanvraag dient voor 1 juni 2008 zijn te ingediend.
De subsidie wordt voor een periode van 2 jaar vastgesteld.
De aanvraag gaat vergezeld van de volgende informatie:
o Jaarverslag 2007;
o Financieel jaarverslag 2007;
o Begroting 2008 en 2009;
o Activiteitenplanner 2008 en 2009;
o Kopie van de statuten (éénmalig);
o Ingevuld aanvraagformulier (niet verplicht).
Subsidieaanvragen voor 2010 e.v.
De aanvraag dient voor 1 juni van het jaar voorafgaande aan de
subsidieverstrekking te zijn ingediend.
De subsidie wordt voor een periode van 2 tot 4 jaar vastgesteld.
Jaarlijks moet de volgende informatie worden verstrekt:
o Laatst beschikbare jaarverslag;
o Laatst beschikbare financiële jaarverslag;
o Begroting voor het volgende jaar;
o Activiteiten plan en verantwoording;
o Verklaring kascontrolecommissie en dechargeverlening van het bestuur
door de Algemene Ledenvergadering. (voor aanvragen tot EUR 25.000,-);
o Beoordelingsverklaring, al dan niet uitsluitend afkomstig van de
gemeente Andijk (voor aanvragen boven de EUR 25.000,-);
o Ingevuld aanvraagformulier.
Bijlage 2: Informatie "Vereniging, stichting en
bestuursaansprakelijkheid"
Regelmatig vragen bestuurders zich af in hoeverre zij aansprakelijk
zijn voor de producten die de vereniging of stichting levert. Alvorens
te kijken wanneer en waarvoor een vereniging of stichting aangesproken
kan worden is het zaak om te bepalen wat een vereniging is en welke
type verenigingen er zijn. Voor stichtingen is dit niet van belang
omdat zij altijd bij de notaris worden opgericht. Een vereniging is
een samenwerkingsvorm tussen twee of meer personen (leden) die volgens
bepaalde regels een bepaald doel willen verwezenlijken (definitie
Kamer van Koophandel). Er wordt onderscheid gemaakt tussen een
vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en een vereniging met
beperkte rechtsbevoegdheid.
In het vrijwilligersleven komen vaak drie soorten organisaties voor:
1. De vereniging die bij de notaris is opgericht (volledige
rechtsbevoegdheid);
2. De vereniging die niet bij de notaris is opgericht (beperkte
rechtsbevoegdheid);
3. De stichting (wordt altijd bij de notaris opgericht) (volledige
rechtsbevoegdheid).
Volledige rechtsbevoegdheid
De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is opgericht bij
notariële akte waarin de statuten zijn opgenomen. Dit type vereniging
moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van
Koophandel. Zodra dit het geval is zijn de bestuurders niet meer
hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen van de vereniging, ook
niet na faillissement. Het is wel zo dat wanneer een bestuurder namens
de vereniging een verplichting aangaat waarvan hij weet dat deze door
bijvoorbeeld een dreigend faillissement niet nagekomen kan worden, hij
daar hoofdelijk op aangesproken wordt. Zolang een bestuurder zich aan
de wet houdt kan hij nooit aansprakelijk worden gesteld. Toch zien we
dat veel verenigingen en stichtingen problemen hebben met het vinden
van bestuurders, omdat er bij kandidaten nog teveel onduidelijkheden
zijn ten aanzien van mogelijke aansprakelijkheid. Een oplossing kan
zijn om voor de bestuurders een verzekering af te sluiten. Let erop
dat in de polis ook een post voor rechtsbijstand is opgenomen.
Beperkte bevoegdheid
Een vereniging met een beperkte bevoegdheid kent geen notariële
oprichtingsakte en hoeft niet ingeschreven te worden in het
Handelsregister. De bestuurders van deze vereniging zijn naast de
vereniging altijd hoofdelijk aansprakelijk. Is de vereniging
ingeschreven in het Handelsregister dan moet de wederpartij in een
geschil aannemelijk maken dat de vereniging niet aan haar
verlichtingen voldoet. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is dan
ook zeker aan te raden.
In ons land hebben de meeste verenigingen en stichtingen een volledige
rechtsbevoegdheid. Een bestuurder is dan alleen aansprakelijk bij
wanbestuur, een onrechtmatige daad, nalatigheid of onvoorzichtigheid.
Voorbeelden daarvan zijn: bevoegdheden te buiten gaan, belangrijke
afwijkingen van de begroting, afspraken niet nakomen en onverantwoorde
risico's nemen. Met name dat laatste laat ruimte voor discussie. Een
vereniging kan bv. aansprakelijk worden gesteld wanneer er een ongeluk
plaatsvindt onder toezicht van ongediplomeerd kader.
Zo blijkt maar dat een vereniging of stichting met zaken in aanraking
kan komen waarvoor de bestuurders niet altijd aansprakelijk zijn, maar
die toch een vervelende nasleep kunnen hebben. Ook al is de vereniging
en dus ook de bestuurder niet verantwoordelijk dan kan je toch met
vervelende rechtszaken geconfronteerd worden met alle kosten die
daarbij horen. Verzekeren tegen deze kosten lijkt dan ook een goede
handeling.
Bronnen:
1. Ties van der Horst;
2. Kamer van Koophandel;
3. Notaris B. van Kampen.
Gemeente Andijk | Middenweg 73 | 1619 ZG | info@andijk.nl |
www.andijk.nl |