Gemeente Andijk



Informatieavond subsidie gehouden op 26 april 2008

03 apr 2008
Op 26 april j.l. is er een informatiebijeenkomst gehouden voor de diverse verenigingen in Andijk, informatie kon worden gekregen met betrekking tot het aanvragen en verlenen van subsidie voor de komende jaren. Hier leest u het verslag van deze bijeenkomst en kunt u vinden op welke wijze de gemeente de subsidieverzoeken en subsidievaststelling voor de komende jaren zal hanteren. Verslag subsidiebijeenkomst d.d. 26 maart 2008. Locatie: Dorpshuis Centrum te Andijk

Opening
Om 19:30 opende wethouder Kroezen de bijeenkomst. In haar openingswoord stond zij stil bij de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Door personele problemen heeft de gemeente niet tijdig de beschikkingen 2008 en vaststellingen 2007 kunnen versturen. Om dit probleem op te lossen heeft de gemeente een tijdelijke kracht ingehuurd in de persoon van dhr. Jordy Wals. Hij zal de komende periode de achterstanden wegwerken en de subsidieverzoeken 2009 in behandeling nemen. Tevens zal hij een nieuwe subsidieverordening maken en deze afstemmen met de gemeenten Wervershoof en Medemblik.

Presentatie
Tijdens de presentatie vertelt dhr. Wals wat de problemen met de huidige subsidieverordening zijn. Het blijkt dat iedere aanvraag vergezeld dient te gaan van een accountantsverklaring. In de praktijk blijkt dit echter onwerkbaar en daarom heeft de gemeente besloten deze verplichting voor relatief lage aanvragen achterwege te laten. Om in de toekomst geen problemen met de rechtmatigheidverklaring te krijgen dient de huidige verordening te worden aangepast.

In 2007 zijn beschikkingen afgegeven waarin het subsidiebedrag voor de jaren 2007 en 2008 vermeld staat. Veel organisaties hebben hieruit geconcludeerd dat er voor 2008 geen informatie hoefde te worden ingeleverd. Dit is helaas niet het geval. Ieder jaar moet er een aantal wettelijk bepaalde stukken worden ingeleverd. Welke dat zijn kunt u terug vinden in de bijlage (1). Tevens krijgt u van de gemeente nog een vaststelling, een beschikking en de betaling voor 2008. U kunt de vaststelling, beschikking en betaling eind april 2008 verwachten.

Subsidieaanvragen voor 2009 dienen voor 1 juni 2008 te worden ingeleverd. Om de aanvraag te vergemakkelijken kunt u gebruikmaken van de aanvraagformulieren op de website van de gemeente Andijk. De aanvraagformulieren zullen in de eerste helft van de maand april op de website worden geplaatst. Welke stukken ingeleverd moeten worden kunt u terugvinden in bijlage 1.

Vragen
Tijdens de bijeenkomst is er een aantal vragen gesteld. Hieronder is een selectie opgenomen van de belangrijkste vragen en de antwoorden op deze vragen.

* Voor hoeveel jaar zal de hoogte van het subsidiebedrag worden vastgesteld?
De hoogte van het subsidiebedrag zal voor twee jaar worden vastgesteld.

* Als de subsidie voor meerdere jaren is vastgesteld, moet er dan jaarlijks toch nog informatie worden verstrekt? Iedere organisatie wettelijk verplicht jaarlijks informatie aan de gemeente te verstrekken. Welke informatie dat is vindt u in bijlage 1.

* Als onze organisatie minder activiteiten organiseert, krijgen wij dan ook minder subsidie?
De gemeente benadrukt dat niet de organisatie, maar de activiteit wordt gesubsidieerd. Als u minder organiseert krijgt u dus minder subsidie.

* Wat is decharge?
Decharge wil zeggen dat de Algemene Ledenvergadering akkoord is gegaan met het financiële beheer door het bestuur. Dit, om te voorkomen dat een bestuur tot in lengte van jaren aansprakelijk blijft.

* Hoe wordt decharge verleend?
De kascommissie, of beter gezegd de controlecommissie controleert de balans (met toelichting), staat van baten en lasten (met toelichting) en het jaarverslag. De kascommissie doet tijdens de Algemene Ledenvergadering verslag van haar bevindingen. Tevens stelt zij aan de Vergadering voor wel of geen decharge te verlenen. Vervolgens stemt de vergadering over het voorstel van de kascommissie. Het verslag van de kascommissie, het voorstel aan de Vergadering en de uitkomst van de stemming worden onder het punt `Decharge´ apart opgenomen in de agenda.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar:
http://www.vve-structuur.nl/kascommissie.htm
* Onze vereniging is niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heeft geen statuten. Kunnen wij toch subsidie aanvragen? Ja, u kunt subsidie aanvragen. Toch is er een groot verschil tussen verenigingen die niet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en verenigingen die dat wel zijn. Voor een uitgebreide uitleg verwijzen wij u naar bijlage 2.

* Wat gebeurt er met de hoogte van de subsidiebedragen? De gemeenteraad stelt het bedrag vast dat jaarlijks aan subsidie mag worden uitgegeven (subsidieplafond). Zover wij nu kunnen zien zal er in de komende jaren geen grote verandering in de hoogte van het subsidieplafond plaatsvinden. Wij verwachten dan ook dat de hoogte van de subsidiebedragen niet zal wijzigen. (Bij de beantwoording is geen rekening gehouden met eventuele wijzigingen binnen de organisatie).

Contact
Mocht u na het lezen van dit verslag en de bijbehorende bijlagen nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met dhr. Jordy Wals, telefoonnummer 0228 595017 (aanwezig van maandag t/m donderdag).

Bijlage 1: Jaarlijks in te leveren informatie

Subsidieaanvragen voor 2009
De aanvraag dient voor 1 juni 2008 zijn te ingediend. De subsidie wordt voor een periode van 2 jaar vastgesteld. De aanvraag gaat vergezeld van de volgende informatie: o Jaarverslag 2007;
o Financieel jaarverslag 2007;
o Begroting 2008 en 2009;
o Activiteitenplanner 2008 en 2009;
o Kopie van de statuten (éénmalig);
o Ingevuld aanvraagformulier (niet verplicht).

Subsidieaanvragen voor 2010 e.v.
De aanvraag dient voor 1 juni van het jaar voorafgaande aan de subsidieverstrekking te zijn ingediend.
De subsidie wordt voor een periode van 2 tot 4 jaar vastgesteld. Jaarlijks moet de volgende informatie worden verstrekt: o Laatst beschikbare jaarverslag;
o Laatst beschikbare financiële jaarverslag;
o Begroting voor het volgende jaar;
o Activiteiten plan en verantwoording;
o Verklaring kascontrolecommissie en dechargeverlening van het bestuur door de Algemene Ledenvergadering. (voor aanvragen tot EUR 25.000,-); o Beoordelingsverklaring, al dan niet uitsluitend afkomstig van de gemeente Andijk (voor aanvragen boven de EUR 25.000,-); o Ingevuld aanvraagformulier.

Bijlage 2: Informatie "Vereniging, stichting en bestuursaansprakelijkheid"

Regelmatig vragen bestuurders zich af in hoeverre zij aansprakelijk zijn voor de producten die de vereniging of stichting levert. Alvorens te kijken wanneer en waarvoor een vereniging of stichting aangesproken kan worden is het zaak om te bepalen wat een vereniging is en welke type verenigingen er zijn. Voor stichtingen is dit niet van belang omdat zij altijd bij de notaris worden opgericht. Een vereniging is een samenwerkingsvorm tussen twee of meer personen (leden) die volgens bepaalde regels een bepaald doel willen verwezenlijken (definitie Kamer van Koophandel). Er wordt onderscheid gemaakt tussen een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid.

In het vrijwilligersleven komen vaak drie soorten organisaties voor:
1. De vereniging die bij de notaris is opgericht (volledige rechtsbevoegdheid);

2. De vereniging die niet bij de notaris is opgericht (beperkte rechtsbevoegdheid);

3. De stichting (wordt altijd bij de notaris opgericht) (volledige rechtsbevoegdheid).

Volledige rechtsbevoegdheid
De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is opgericht bij notariële akte waarin de statuten zijn opgenomen. Dit type vereniging moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zodra dit het geval is zijn de bestuurders niet meer hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen van de vereniging, ook niet na faillissement. Het is wel zo dat wanneer een bestuurder namens de vereniging een verplichting aangaat waarvan hij weet dat deze door bijvoorbeeld een dreigend faillissement niet nagekomen kan worden, hij daar hoofdelijk op aangesproken wordt. Zolang een bestuurder zich aan de wet houdt kan hij nooit aansprakelijk worden gesteld. Toch zien we dat veel verenigingen en stichtingen problemen hebben met het vinden van bestuurders, omdat er bij kandidaten nog teveel onduidelijkheden zijn ten aanzien van mogelijke aansprakelijkheid. Een oplossing kan zijn om voor de bestuurders een verzekering af te sluiten. Let erop dat in de polis ook een post voor rechtsbijstand is opgenomen.

Beperkte bevoegdheid
Een vereniging met een beperkte bevoegdheid kent geen notariële oprichtingsakte en hoeft niet ingeschreven te worden in het Handelsregister. De bestuurders van deze vereniging zijn naast de vereniging altijd hoofdelijk aansprakelijk. Is de vereniging ingeschreven in het Handelsregister dan moet de wederpartij in een geschil aannemelijk maken dat de vereniging niet aan haar verlichtingen voldoet. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is dan ook zeker aan te raden.

In ons land hebben de meeste verenigingen en stichtingen een volledige rechtsbevoegdheid. Een bestuurder is dan alleen aansprakelijk bij wanbestuur, een onrechtmatige daad, nalatigheid of onvoorzichtigheid. Voorbeelden daarvan zijn: bevoegdheden te buiten gaan, belangrijke afwijkingen van de begroting, afspraken niet nakomen en onverantwoorde risico's nemen. Met name dat laatste laat ruimte voor discussie. Een vereniging kan bv. aansprakelijk worden gesteld wanneer er een ongeluk plaatsvindt onder toezicht van ongediplomeerd kader.

Zo blijkt maar dat een vereniging of stichting met zaken in aanraking kan komen waarvoor de bestuurders niet altijd aansprakelijk zijn, maar die toch een vervelende nasleep kunnen hebben. Ook al is de vereniging en dus ook de bestuurder niet verantwoordelijk dan kan je toch met vervelende rechtszaken geconfronteerd worden met alle kosten die daarbij horen. Verzekeren tegen deze kosten lijkt dan ook een goede handeling.

Bronnen:

1. Ties van der Horst;

2. Kamer van Koophandel;

3. Notaris B. van Kampen.

Gemeente Andijk | Middenweg 73 | 1619 ZG | info@andijk.nl | www.andijk.nl |