Ingezonden persbericht
Havenbedrijfsleven positief over Havenvisie gemeente Amsterdam maar maakt zich zorgen over ruimtegebrek.
ORAM, branchevereniging voor het havenbedrijfsleven in de Amsterdamse Havens, is blij met de ambitie die spreekt uit de Havenvisie, die door het college van B&W naar buiten is gebracht. De stijging van de overslag tot circa 125 miljoen ton kan in het bestaande havengebied worden opgevangen. Het legt een zware claim op de inventiviteit van het bedrijfsleven om met deze schaarse ruimte goed om te gaan, maar legt ook de verantwoordelijkheid bij het college van B&W om de gebruiksruimte in de haven niet verder aan te tasten door woningbouw aan en in de omgeving van de havens en door gebiedsvreemde activiteiten in de haven toe te laten
In grote lijnen staat ORAM positief tegenover deze Havenvisie. De ambitie om het marktaandeel in de Le Havre - Hamburgrange minimaal gelijk te houden (7,4) spreekt aan. Dit betekent een grote groei in absolute cijfers, omdat de overslag in de Europese havens sterk zal stijgen. De overslag kan hierdoor op het Amsterdamse grondgebied stijgen tot 125 miljoen ton. Dit betekent wel, dat de huidige ruimte goed gebruikt moet worden, omdat verdere uitbreiding naar het westen in de ijskast wordt gezet. Havenbedrijven moeten hierdoor alle inventiviteit aanspreken en grote investeringen doen, zoals bijvoorbeeld parkeerdekken voor de auto's die via de haven worden geïmporteerd en geëxporteerd. Het mag echter niet zo zijn dat de gemeente de haven in het westen 'op slot doet' en in het oosten en noorden woningen neerzet, zodat de milieuruimte van de havenbedrijven wordt ingeperkt. Intensivering van activiteiten op een klein gebied betekent ook intensivering van de milieueffecten, zodat dit gebied eerder méér milieuruimte nodig heeft. Daarnaast kan de schaarse grond in de haven nu alleen nog maar voor havengerelateerde activiteiten worden ingezet en kan geen ruimte meer worden geboden aan milieuoverlast veroorzakende activiteiten die uit de bebouwde omgeving overgeplaatst worden, zoals in het verleden gebeurde met een rioolwaterzuivering.
Verheugend is dat het belang van een snelle besluitvorming over de nieuwe zeesluis IJmuiden door het voltallige college van PvdA en GroenLinks wordt onderstreept. ORAM roept deze partijen dan ook op om partijgenoten in provinciale staten en Tweede Kamer te overtuigen om ook achter deze noodzakelijke investering te staan. Deze is essentieel om de verwachte bijna verdubbeling van de overslag tot 125 miljoen ton, mogelijk te maken. Het aantal schepen zal groeien van 8.500 in dit jaar tot 15.000 in 2020. Hiervoor is de capaciteit van het huidige sluiscomplex een absolute bottle neck.