Persbericht
Datum 25 April 2008
Kenmerk 068
4800 banen extra in de haven tot 2020
Amsterdam wil tot 2020 4800 extra banen creëren in de Amsterdamse haven.
Hiervoor moet de overslag groeien van 66 miljoen ton in 2007 naar 125 miljoen ton
in 2020. De groei van de haven zal op bestaand havengebied worden gerealiseerd.
Dit blijkt uit de concept-Havenvisie 2008-2020 van het College van B&W.
Werk
Via het opzetten van Havenlogistieke opleiding en actieve arbeidsbemiddeling wil het
College dat meer jongeren en werklozen een baan vinden in de haven. De aansluiting van
Amsterdamse jongeren met de werkgelegenheid in het havengebied is één van de
belangrijkste doelstellingen van het College. Op dit moment werken er direct 32.000
mensen in de havens. Indirect gaat het om 53.000 arbeidsplaatsen.
Grenzen
De groei van de haven zal op bestaand havengebied worden gerealiseerd. Dit is mogelijk
door de beschikbare ruimte intensiever te gebruiken, door vrijkomende terreinen efficiënter
in te richten en door droge terreinen te verbinden met diep water. Hiermee wordt het
havengebied tot 2020 niet groter.
Nieuwe grote sluis bij IJmuiden
Het College maakt zich gezamenlijk met de partijen rond het Noordzeekanaalgebied hard
bij het Rijk voor een nieuwe grote sluis bij IJmuiden. Het bestaande sluizencomplex heeft
te weinig capaciteit om de gewenste groei en de steeds groter wordende schepen te
kunnen accommoderen. Om de groeiambities waar te kunnen maken, is een nieuwe grote
sluis bij IJmuiden essentieel.
Duurzaamheid wordt het handelsmerk van de haven
Het College wil dat de Amsterdamse haven in 2020 één van de meest duurzame in
Europa is. De haven zal zich actief gaan richten op het beperken van de CO2-uitstoot om
daarmee een belangrijke bijdrage te leveren aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen.
De haven wil actief gaan stimuleren dat schepen schonere brandstof gebruiken, door
bijvoorbeeld kortingen te geven op het havengeld. Voor binnenvaartschepen komt er
walstroom beschikbaar. Ook voor zeeschepen wordt onderzocht of toepassing van
walstroom mogelijk is. Lastig punt is dat schepen van over de hele wereld vandaan komen
en met verschillende wattages werken. Om deze maatregelen te stimuleren wil de
gemeente Amsterdam met ingang van 2009 jaarlijks 1 miljoen euro beschikbaar stellen via
een Duurzaamheidfonds. De haven wil haar sterke positie in de energiesector gebruiken
om biobrandstoffen een serieuze plek te geven in de op- en overslag van
energieproducten.
Toeristen en recreatie
De haven moet aantrekkelijk worden voor recreanten en toeristen. Tevens moet er meer
binding ontstaan tussen de haven en de Amsterdammers. Om dit te bereiken komen er
fiets- en vaarroutes, horecagelegenheden en festivals, uitzichtpunten en kunstwerken.
De regio in
De concept-Havenvisie 2008-2020 zal worden vrijgegeven voor inspraak voor alle
betrokkenen. Het College zal komende tijd actief in overleg gaan met partijen en de
overheden rond het Noordzeekanaal- gebied om de Havenvisie te bespreken en, waar
nodig, aan te scherpen. Verantwoordelijk wethouder Freek Ossel: `De Haven is niet alleen
van belang voor Amsterdammers, maar ook voor de regio rond het
Noordzeekanaalgebied. Actieve consultatie en discussie met de buren is dan ook
noodzakelijk om een succesvolle toekomstvisie vast te stellen voor de haven voor de
periode tot 2020', aldus de wethouder.
Gemeente Amsterdam