Snelle berger krijgt bonus, is de wereld op zijn kop


, 20080425 -- Minister Eurlings wil de berger(s) van autowrakken belonen met een bonus als hij sneller ter plaatste is. De vereniging Bergers Belangen (VBB) vecht al jaren tegen de in haar ogen onrechtmatige wijze waarop de branche op de schop is genomen en is gedecimeerd en ziet nu haar gelijk in het feit dat het door Verkeer en Waterstaat gesteunde systeem van Incident management heeft gefaald met betrekking tot het verbeteren van de aanrijtijden bij ongevallen op de snelwegen. Een commentaar.

De minister wil de berger, die binnen 15 tot 18 minuten ter plaatsen is bij een ongeval, elke keer belonen met ¤ 45.00 aan publiek geld en is hij nog sneller dan kan dat oplopen tot
¤ 75.00

Blijkbaar is de nood zo hoog dat publieke gelden moeten worden aangewend om de door de autoverzekeraars gecontracteerde bergers extra te belonen om gewoon hun werk te doen.

De kosten van het wegslepen van schadeauto's wordt in de regel door de autoverzekeringspolis gedekt en komt dus in feite voor rekening van de autoverzekeraars.

Los van het feit dat deze nieuwe plannen concurrentie vervalsend zijn, want de niet gecontracteerde bergers krijgen op deze wijze geen enkele kans op een gelijke behandeling, is het de wereld op zijn kop.

Tot 1999 waren er 224 bergingsbedrijven binnen ons land actief, nadat Stichting Incident Management Nederland eind 1999, met goedkeuring van de NMA en met een overeenkomst van Verkeer en Waterstaat, de bergingen in Nederland ging aanbesteden bleven er toen al 190 bergingsbedrijven over, dit aantal zakte in 2002 naar 145 en in 2007 naar 97 gecontracteerde bergingsbedrijven.

Deze 97 bergingsbedrijven moeten dus vandaag de dag hetzelfde leveren als voor 1999 de hierboven genoemde 224 bedrijven.

Dus eerst elimineert men de capaciteit aan bergingsbedrijven, waardoor de aanrijtijden meer en meer onder druk zijn komende staan en de aanbestede werkgebieden groter en groter zijn gewoVereniging Bergersbelangenrden en daarmee de gecontracteerde berger van steeds verder moet komen om dan vervolgens de overgebleven bergingsbedrijven met publiek geld te gaan belonen om het gebrek aan capaciteit te verbloemen.

Beste Minister u hoeft helemaal niet de beurs te trekken, schakel alle nog bestaande 145 bergingsbedrijven in en verdubbel daarmee de capaciteit en herstel zo nog enigszins de schade die in onze branche is aangericht.

Zo bespaart u enerzijds publieke gelden en lost u aan de andere kant echt het probleem van de aanrijtijden op en daarmee de fileduur bij ongevalfiles.

De VBB vecht al jaren tegen de in haar ogen onrechtmatige wijze waarop de branche op de schop is genomen en is gedecimeerd en ziet nu haar gelijk in het feit dat het door Verkeer en Waterstaat gesteunde systeem van Incident management heeft gefaald met betrekking tot het verbeteren van de aanrijtijden bij ongevallen op de snelwegen.





Vereniging Bergers Belangen