Gemeente Rotterdam

De gemeenteraad debatteerde op 24 april 2008 over de startnotitie Procedure benoeming burgemeester. Onderwerpen die in de notitie staan, zijn: het tijdspad, de beoogde vertrouwenscommissie, de opbouw van de profielschets, de wijze waarop het communicatietraject wordt vormgegeven en hoe Rotterdammers en betrokkenen hun inbreng kunnen leveren. Onderdeel van de startnotitie was ook het vraagstuk van een burgemeestersreferendum. Na een intensief debat heeft de gemeenteraad afgezien van die mogelijkheid. De startnotitie is goedgekeurd.

Personalia
Mevrouw M. Birinci-Doganer (PvdA) heeft afscheid genomen als lid van de gemeenteraad.

De voorzitter en twee leden van de Stichting Programmaraad Rotterdam benoemd.

Tweeminutendebat openbaarheid reizigerstunnel CS Op verzoek van GroenLinks debatteerde de raad over het openbaar toegankelijk houden van de reizigerstunnel bij het Centraal Station, zonder verplicht gebruik van een ov-chipkaart of een ander vervoersbewijs. In de samenwerkingsovereenkomst tussen het Rijk, de gemeente, NS en Prorail staan afspraken die hierin voorzien. Wethouder Baljeu geeft aan dat partijen zich aan de afspraken zullen houden. De raadscommissie zal op de hoogte worden gehouden van de voortgang.

Tweeminutendebat verplicht aanvaarden van participatiebanen De SP heeft rond de invoering van de participatiebanen gevraagd of mensen financieel gestraft worden als ze een aangeboden participatiebaan niet willen aanvaarden. De fractie vindt het niet kunnen dat mensen alleen op puur vrijwillige basis in een participatietraject moeten stappen. Daartoe dient de SP een motie in. De andere fracties spraken hun steun uit voor het maatwerk dat de gemeente levert. Wethouder Schrijer ziet participatie als laatste stap naar werk. De resultaten zijn goed. 500 mensen zijn uitgestroomd naar werk. Als de klant niet meewerkt, kan het een sanctie op de uitkering opleveren. De motie van de SP is verworpen en kreeg geen steun van de andere partijen.

Startnotitie burgemeestersbenoeming Rotterdam
De gemeenteraad debatteerde over de startnotitie Procedure benoeming burgemeester. Onderwerpen die in de notitie staan zijn: het tijdspad, de beoogde vertrouwenscommissie, de opbouw van de profielschets en de wijze waarop Rotterdammers en betrokkenen hun inbreng kunnen leveren. Ook werd gesproken over of er wel of geen burgemeestersreferendum komt. In de aanloop naar dit debat is er een representatieve peiling gehouden over hoe het burgemeestersreferendum onder de Rotterdammers leeft en of de Rotterdammer bereid is om mee te denken over de profielschets van de nieuwe burgemeester. Het CDA is altijd tegen raadplegend burgemeestersreferendum geweest. Nu ook. Het referendum is een schijnkeuze. Het houden van een referendum is daarom verspilling van geld. De recent gehouden steekproef geeft aan dat waarschijnlijk de drempel niet gehaald wordt. Ook bestaat de kans dat er door een referendum geschikte kandidaten afhaken.

Leefbaar Rotterdam geeft aan dat het kiezen is tussen teruggaan in de tijd of trots blijven op Rotterdam. De fractie geeft aan dat ze niemand wil buiten sluiten. De kandidaat hoeft ook niet per se iemand te zijn met een politieke achtergrond. De fractie dient een motie van treurnis in waarin wordt betreurt dat de Rotterdammers nog steeds niet hun eigen burgemeester kunnen kiezen. Leefbaar Rotterdam dient ook een motie in om een burgemeestersreferendum te houden. Als onderdeel van de benoemingsprocedure.

GroenLinks gaat voor burgerparticipatie. Zorgvuldigheid in de communicatie is van belang. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen willen meedenken. Net als het CDA geeft GroenLinks aan dat er niet veel te kiezen valt tijdens een referendum. GroenLinks stemt in met de startnotitie en het communicatieplan.

D66 is sinds haar oprichting voorstander van een rechtstreeks gekozen burgemeester. Zij geeft aan dat met het houden van een referendum in deze vorm, een raadgevend referendum, een vertoning van schijndemocratie is, waaraan zij niet wenst mee te werken.

De VVD geeft aan dat 64% van de bevolking wil kiezen. Echter dat er door de voorwaarden die ze er aan stellen er mogelijk 5% daadwerkelijk stemt. De strijd tussen twee kandidaten die de vertrouwenscommissie kiest, neigt naar een vleeskeuring. De VVD gaat voor de beste burgemeester, gekozen door de gemeenteraad.

De PvdA is het eens met het voorstel om de Rotterdamse bevolking, het bedrijfsleven en de regio te betrekken bij het opstellen van de profielschets en de vertrouwenscommissie. De fractie is verdeeld over de vraag of er wel of geen referendum moet komen. Het referendum is een middel om - jonge - mensen daadwerkelijk te betrekken bij politieke besluitvorming. Een open procedure en campagne voeren maakt het ook mogelijk de stad, de mensen en wat er leeft snel te leren kennen en ervaren. Er wordt ook gezegd dat sterke kandidaten kunnen afhaken als ze aan een referendum moeten meedoen. De voor-stemmers willen dat graag omdraaien. Wie om die reden afhaakt, is geen sterke, maar een bange kandidaat. Net als Leefbaar Rotterdam geeft de PvdA aan dat kandidaten niet uit de politiek hoeven te komen. De nee-stemmers startten hun betoog met aan te geven dat er in Rotterdam veel mensen niet wilden meedoen aan de steekproef. Dit zijn Rotterdammers die ook niet aan een referendum meedoen. Dit geeft een beeld van hoe de stad denkt over het houden van een referendum. De 45 raadsleden zijn gekozen door de Rotterdammers en daardoor representatief. Zij hebben een mandaat gekregen voor vier jaar. De beste kandidaat is gewenst en die wordt niet binnengehaald met het houden van een referendum. De landelijke trend geeft tevens aan dat een referendum haar langste tijd heeft gehad.

CU/SGP kan zich vinden in de startnotitie en het communicatieplan. De fractie is niet voor het houden van een referendum. De fractie refereert daarbij ook aan de op stapel staande wetswijziging waar de mogelijkheid van een burgemeestersreferendum wordt geschrapt.. De fractie geeft aan zeker de burger te willen betrekken en voor innovatie te zijn. Het houden van het referendum is dat niet. Het is een farce. De 64% uit de steekproef wordt genuanceerd. Een aantal factoren laat zien dat het werkelijke stemmen daarvan afhankelijk is. Twee kandidaten van dezelfde partij, een kandidaat die niet de juiste politieke kleur heeft zijn daar voorbeelden van.

SP is tegen het referendum. De recente ervaringen laten zien dat als er niets te kiezen valt de burger niet komt. De SP werkt niet mee aan het herhalen van mislukkingen. In de tweede helft van 2010 zou de nieuwe raad een nieuwe voorzitter en burgemeester kiezen. De fractie stelt voor de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de loco-burgemeester tot die tijd het gat op te laten vullen.

De voorzitter van de voorbereidingscommissie concludeert dat er weinig discussie is over de startnotitie en het communicatieplan. Hij geeft de verdere procedure aan en benadrukt dat de voorbereidingscommissie transparant en open heeft gefunctioneerd en dat het belangrijk is dat alle fracties in de Vertrouwenscommissie zitting hebben. De gemeenteraad besluit na hoofdelijke stemming met 22 voor en 23 tegen geen referendum te houden. De startnotitie is goedgekeurd.

Evaluatie invoering huisvestingsvergunning op grond van de zogenaamde Rotterdamwet
De raad debatteerde over de werking van de huisvestingsvergunning in het kader van de Rotterdamwet. Deze vergunning is per 1 juli 2006 in een aantal wijken in Rotterdam vereist om een goedkopere woning te kunnen betrekken. De huisvestingsvergunning is bedoeld om de instroom van kansarme vestigers te beperken in Rotterdamse buurten die te kampen hebben met een bovenmaatse sociaal-economische problematiek. Concreet betekent dit dat aan iedereen die zich in die buurten wil vestigen in een huurwoning met een huur tot de huurprijsgrens eisen worden gesteld ten aanzien van de bron van inkomen. Huurders moeten inkomen uit werk hebben, wat concreet betekent dat mensen met een inkomen uit een uitkering (bijstand, WW of WAO) niet in aanmerking komen voor een huisvestingsvergunning. Afgesproken is om de werking van de maatregel na één jaar te evalueren. Het evaluatierapport waarover de raad debatteerde, gaat over de werking van de huisvestingsvergunning in de periode juli 2006 tot juli 2007. De PvdA ziet de wet als een instrument dat een positieve bijdrage kan betekenen aan de fysieke en sociale structuur en aan de veiligheid van de wijk. Wat is succesvol? Wat is het maatschappelijke effect? De PvdA wil kunnen meten wat de Rotterdamwet naast de positieve instroom van werkenden - daadwerkelijk oplevert en wanneer een wijk weer op orde is. Wanneer is de wet niet meer nodig? De fractie wilde komen tot een meetlat. Daartoe diende de PvdA een motie in. D66 gaf aan dat er een onderzoek ligt. Nog een onderzoek is niet wenselijk. Leefbaar Rotterdam ziet zon meetlat als een professionaliseringsslag van de ingevoerde wet. Leefbaar Rotterdam vraagt dan wel om een politieke meetlat die de gemeenteraad kan vaststellen. Leefbaar Rotterdam riep het college ook met een motie op om de Rotterdamwet toe te passen op Polen en andere Oost-Europeanen en op de plekken waar ze verblijven (logementen en onderverhuur). Ook moet er bezien worden of er nieuwe situaties zijn waar de Rotterdamwet toegepast kan worden. Ook hiervoor diende de fractie een motie in. De SP vraagt zich af hoe de voorgestelde meetlat zich verhoud tot andere meetlatten. GroenLinks steunt als medeondertekenaar de motie van de PvdA van harte. De motie ademt uit dat de wijken voorop staan. Niet het middel. De SP ziet een bevestiging van wat ze vonden toen de wet werd ingevoerd. De SP wil zo snel mogelijk stoppen met de wet. De SP diende daarom een motie in om de toepassing van de wet op te schorten minimaal tot voldaan is aan de voorwaarde van voldoende slaagkans en keuzemogelijkheden van kansarme woningzoekenden die minder dan zes jaar ingezetene zijn van de regio. Het CDA steunt de motie van PvdA en GroenLinks. De VVD geeft aan dat de wet juist bedoeld is voor de mensen in de wijk. Hij is dus niet van belang voor de mensen die mobiel zijn. De fractie ziet niet graag dat het instrument niet meer ingezet kan worden als dat nodig is. D66 is tegen voortzetting van de wet. Het rapport biedt daarvoor de handvatten. D66 stelt daarom in een motie voor om meer stadsmariniers in te zetten in plaats van de Rotterdamwet. De CU/SGP miste vooral de koppeling met andere onderzoeken en meetlatten. De totaalplaatje geeft zicht op de effecten. Als er overzicht is kan er ook een keuze gemaakt worden om wijken op te voeren op de lijst danwel afgevoerd kunnen worden. Wethouder Karakus geeft aan dat met de Rotterdamwet de instroom beperkt wordt. Niet om werkeloosheid en andere problemen op te lossen, maar wel om de wijkbewoners lucht te geven. Het is geen wondermiddel. Daarom moet de wet ondersteund worden met de inzet van stadsmariniers, sociale cohesie projecten en dergelijke. Hoe geef je aan wat het effect is? De wethouder vindt het lastig om aan te tonen. De wethouder geeft ook aan dat er voldoende sociale huisvesting is voor de afgewezene. De Rotterdamwet toetst op inkomen uit arbeid, niet op waar mensen vandaan komen. Daarom wordt er geen groep als de Polen gedefinieerd. De quotumregeling is daarom ook niet wenselijk. Er komt in dat kader een voorstel rond de opvang van Oost-Europeanen. In het 1e kwartaal van 2009 wil de wethouder terugkomen met criteria om de wet nog beter te kunnen beoordelen. Op basis daarvan kan besloten worden door te gaan of de wet af te schaffen.

De motie van de PvdA werd na een toezegging ingetrokken. De motie van de SP werd verworpen. Alleen D66 en SP stemden voor. D66 trok haar motie in. De moties van Leefbaar Rotterdam zijn verworpen. De motie om te kijken of er nieuwe situaties zijn waar de Rotterdamwet toegepast kan worden, werd gesteund door Leefbaar Rotterdam zelf, de VVD en de CU/SGP. Het voorstel zelf is aangenomen, De SP en D66 waren tegen.

Extra krediet realisering parkeergarage aan het Insulindeplein Vanwege het faillissement van Frog en het afhaken van de aannemer Ballast Nedam zijn diverse scenarios gepresenteerd om de garage aan het toekomstige Insulindeplein, inclusief een Volautomatisch Parkeersysteem, zo snel mogelijk af te bouwen. Op basis van de gegevens uit de verschillende scenarios en de prijsindicaties van leveranciers is 4,65 miljoen extra nodig. Dit budget is onder andere gebaseerd op bouwtijdvertraging, een nieuw VAP-systeem, aanpassingen in de bouwkundige constructie. Alle fracties vonden de overschrijding fors. Hier is uitgebreid over gesproken in de commissie voor Economie, Sociale Zaken, Milieu en Vervoer met wethouder Baljeu. Die discussie wilden de fracties niet opnieuw voeren. Op Leefbaar Rotterdam na stemden de partijen ermee in om de parkeergarage te realiseren en kenden het extra krediet toe.

Regeling van werkzaamheden
De kosten van de restauratie van de ss Rotterdam De PvdA wilde duidelijkheid of de restauratie van de ss Rotterdam meer kost dan verwacht. Kunnen de zorgen van huurders van Woningbouwcorporatie Woonbron over mogelijk hogere kosten worden weggenomen? Wethouder Harbers geeft aan dat Woonbron als private partij dit traject vorm geeft. De gemeente heeft hier geen rol in en is geen financiële partner. De wethouder heeft medio mei een afspraak met Woonbron. De raad wordt daarna geïnformeerd.

Bedreiging en afpersing van Chinese ondernemers De PvdA stelde vragen over de Chinese maffia die Chinese ondernemers in de Chinatowns van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam bedreigt en afperst. Burgemeester Opstelten geeft aan dat - voor zo ver hij weet - dit in Rotterdam geen structurele situatie is. Hij gaat in overleg met andere rijksinstanties als justitie over dit onderwerp en zegde een brief daarover aan de raad toe.

Voorbereidingen voor WK-voetbal en Olympische Spelen De SP wilde weten welke activiteiten door het college al zijn ondernomen om het WK-voetbal en de Olympische Spelen naar Nederland/Rotterdam te halen. Burgemeester Opstelten geeft aan dat burgemeesters van grote steden rond dit soort grote trajecten altijd zichtbaar zijn. Daarnaast kijken de vier grote steden op verzoek van NOC*NSF naar de haalbaarheid om de Olympische Spelen naar Nederland te halen en te kunnen organiseren. De raad zal hierover als daar aanleiding voor is worden geïnformeerd.

Incident met ammoniak op de bouwplaats bij het Centraal Station GroenLinks wil weten welke maatregelen er genomen worden om het incident met ammoniak op de bouwplaats bij het Centraal Station te voorkomen. GroenLinks stelt het aanstellen van een milieuinspecteur voor. Wethouder Baljeu zal extra informatie rond de oorzaken van het incident toesturen, maar ziet geen noodzaak tot het nemen van extra maatregelen. De hulpdiensten hebben accuraat gehandeld en de installatie werkt weer naar behoren.

Sollicitatieplicht alleenstaande ouders
Het kabinet schaft binnenkort de sollicitatieplicht af voor alleenstaande ouders met een of meer kinderen onder de vijf jaar. De plicht wordt vervangen door een plicht tot scholing. De SP wil onder andere weten waarom er verschil bestaat tussen de opvattingen van het kabinet en het college. Het college zet namelijk de lijn voort van de sollicitatie- en werkaanvaardingsplicht in Rotterdam. Wethouder Schrijer geeft aan dat de huidige regeling ervoor zorgt dat maatwerk mogelijk is op het gebied van werken, scholen en zorg. Het is nog niet duidelijk hoe het wetsvoorstel eruit ziet. Als dat duidelijk is dan kan dat in de commissie aan de orde komen.

Extra maatregelen golf van overvallen op ondermeningen in Delfshaven De PvdA vraagt naar extra maatregelen om de golf van overvallen op ondermeningen in Delfshaven de kop in te drukken. Burgemeester Opstelten zegt een brief toe waarin hij informatie geeft over de extra maatregelen als extra politie-inzet en het werken met daderprofielen.

Onafhankelijk cultuurhistorisch onderzoek instellen naar de panden in de Van Oldenbarneveltstraat
Leefbaar Rotterdam wil dat het college een onafhankelijk cultuurhistorisch onderzoek in stelt naar de panden in de Van Oldenbarneveltstraat. De plannen van het WBR grijpen in in de historische structuur en waarde van de panden voor Rotterdam. Wethouder Karakus geeft aan dat dit onderwerp al meerdere malen aan de orde is geweest en dat al antwoord is gegeven op de vragen. WBR gaat zorgvuldig en respectvol om met de uitvoering van de plannen.

Huldiging Feyenoord op tijdstip waarop het grootste deel van de supporters naar de Coolsingel kan komen
Leefbaar Rotterdam wil dat de huldiging van Feyenoord - als ze de bekerfinale winnen - op een tijdstip wordt gehouden waarop het grootste deel van de supporters naar de Coolsingel kan komen. Op maandag ondervinden winkeliers en werknemers veel last. De overlast zou over twee dagen - op zondag en maandag - worden uitgesmeerd. Burgemeester Opstelten vindt het onverstandig om de huldiging op zondag te laten plaatsvinden. Op het gekozen tijdstip zouden de meeste mensen, ook in verband met de vakantie, kunnen deelnemen aan het feest en zijn de minste calamiteiten te verwachten.

En verder heeft de raad...

- De Huisvestingsverordening aangewezen gebieden Rotterdam vastgesteld. De SP stemde tegen.

- Een voorbereidingsbesluit genomen voor de bouw van een logiesgebouw van de Koninklijke Marine aan het Toepad.

Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien? De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel en per agendapunt worden bekeken.