De gemeenteraad debatteerde op 24 april 2008 over de startnotitie
Procedure benoeming burgemeester. Onderwerpen die in de notitie staan,
zijn: het tijdspad, de beoogde vertrouwenscommissie, de opbouw van de
profielschets, de wijze waarop het communicatietraject wordt
vormgegeven en hoe Rotterdammers en betrokkenen hun inbreng kunnen
leveren. Onderdeel van de startnotitie was ook het vraagstuk van een
burgemeestersreferendum. Na een intensief debat heeft de gemeenteraad
afgezien van die mogelijkheid. De startnotitie is goedgekeurd.
Personalia
Mevrouw M. Birinci-Doganer (PvdA) heeft afscheid genomen als lid van
de gemeenteraad.
De voorzitter en twee leden van de Stichting Programmaraad Rotterdam
benoemd.
Tweeminutendebat openbaarheid reizigerstunnel CS
Op verzoek van GroenLinks debatteerde de raad over het openbaar
toegankelijk houden van de reizigerstunnel bij het Centraal Station,
zonder verplicht gebruik van een ov-chipkaart of een ander
vervoersbewijs. In de samenwerkingsovereenkomst tussen het Rijk, de
gemeente, NS en Prorail staan afspraken die hierin voorzien. Wethouder
Baljeu geeft aan dat partijen zich aan de afspraken zullen houden. De
raadscommissie zal op de hoogte worden gehouden van de voortgang.
Tweeminutendebat verplicht aanvaarden van participatiebanen
De SP heeft rond de invoering van de participatiebanen gevraagd of
mensen financieel gestraft worden als ze een aangeboden
participatiebaan niet willen aanvaarden. De fractie vindt het niet
kunnen dat mensen alleen op puur vrijwillige basis in een
participatietraject moeten stappen. Daartoe dient de SP een motie in.
De andere fracties spraken hun steun uit voor het maatwerk dat de
gemeente levert. Wethouder Schrijer ziet participatie als laatste stap
naar werk. De resultaten zijn goed. 500 mensen zijn uitgestroomd naar
werk. Als de klant niet meewerkt, kan het een sanctie op de uitkering
opleveren. De motie van de SP is verworpen en kreeg geen steun van de
andere partijen.
Startnotitie burgemeestersbenoeming Rotterdam
De gemeenteraad debatteerde over de startnotitie Procedure benoeming
burgemeester. Onderwerpen die in de notitie staan zijn: het tijdspad,
de beoogde vertrouwenscommissie, de opbouw van de profielschets en de
wijze waarop Rotterdammers en betrokkenen hun inbreng kunnen leveren.
Ook werd gesproken over of er wel of geen burgemeestersreferendum
komt. In de aanloop naar dit debat is er een representatieve peiling
gehouden over hoe het burgemeestersreferendum onder de Rotterdammers
leeft en of de Rotterdammer bereid is om mee te denken over de
profielschets van de nieuwe burgemeester. Het CDA is altijd tegen
raadplegend burgemeestersreferendum geweest. Nu ook. Het referendum is
een schijnkeuze. Het houden van een referendum is daarom verspilling
van geld. De recent gehouden steekproef geeft aan dat waarschijnlijk
de drempel niet gehaald wordt. Ook bestaat de kans dat er door een
referendum geschikte kandidaten afhaken.
Leefbaar Rotterdam geeft aan dat het kiezen is tussen teruggaan in de
tijd of trots blijven op Rotterdam. De fractie geeft aan dat ze
niemand wil buiten sluiten. De kandidaat hoeft ook niet per se iemand
te zijn met een politieke achtergrond. De fractie dient een motie van
treurnis in waarin wordt betreurt dat de Rotterdammers nog steeds niet
hun eigen burgemeester kunnen kiezen. Leefbaar Rotterdam dient ook een
motie in om een burgemeestersreferendum te houden. Als onderdeel van
de benoemingsprocedure.
GroenLinks gaat voor burgerparticipatie. Zorgvuldigheid in de
communicatie is van belang. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen
willen meedenken. Net als het CDA geeft GroenLinks aan dat er niet
veel te kiezen valt tijdens een referendum. GroenLinks stemt in met de
startnotitie en het communicatieplan.
D66 is sinds haar oprichting voorstander van een rechtstreeks gekozen
burgemeester. Zij geeft aan dat met het houden van een referendum in
deze vorm, een raadgevend referendum, een vertoning van
schijndemocratie is, waaraan zij niet wenst mee te werken.
De VVD geeft aan dat 64% van de bevolking wil kiezen. Echter dat er
door de voorwaarden die ze er aan stellen er mogelijk 5% daadwerkelijk
stemt. De strijd tussen twee kandidaten die de vertrouwenscommissie
kiest, neigt naar een vleeskeuring. De VVD gaat voor de beste
burgemeester, gekozen door de gemeenteraad.
De PvdA is het eens met het voorstel om de Rotterdamse bevolking, het
bedrijfsleven en de regio te betrekken bij het opstellen van de
profielschets en de vertrouwenscommissie. De fractie is verdeeld over
de vraag of er wel of geen referendum moet komen. Het referendum is
een middel om - jonge - mensen daadwerkelijk te betrekken bij
politieke besluitvorming. Een open procedure en campagne voeren maakt
het ook mogelijk de stad, de mensen en wat er leeft snel te leren
kennen en ervaren. Er wordt ook gezegd dat sterke kandidaten kunnen
afhaken als ze aan een referendum moeten meedoen. De voor-stemmers
willen dat graag omdraaien. Wie om die reden afhaakt, is geen sterke,
maar een bange kandidaat. Net als Leefbaar Rotterdam geeft de PvdA aan
dat kandidaten niet uit de politiek hoeven te komen. De nee-stemmers
startten hun betoog met aan te geven dat er in Rotterdam veel mensen
niet wilden meedoen aan de steekproef. Dit zijn Rotterdammers die ook
niet aan een referendum meedoen. Dit geeft een beeld van hoe de stad
denkt over het houden van een referendum. De 45 raadsleden zijn
gekozen door de Rotterdammers en daardoor representatief. Zij hebben
een mandaat gekregen voor vier jaar. De beste kandidaat is gewenst en
die wordt niet binnengehaald met het houden van een referendum. De
landelijke trend geeft tevens aan dat een referendum haar langste tijd
heeft gehad.
CU/SGP kan zich vinden in de startnotitie en het communicatieplan. De
fractie is niet voor het houden van een referendum. De fractie
refereert daarbij ook aan de op stapel staande wetswijziging waar de
mogelijkheid van een burgemeestersreferendum wordt geschrapt.. De
fractie geeft aan zeker de burger te willen betrekken en voor
innovatie te zijn. Het houden van het referendum is dat niet. Het is
een farce. De 64% uit de steekproef wordt genuanceerd. Een aantal
factoren laat zien dat het werkelijke stemmen daarvan afhankelijk is.
Twee kandidaten van dezelfde partij, een kandidaat die niet de juiste
politieke kleur heeft zijn daar voorbeelden van.
SP is tegen het referendum. De recente ervaringen laten zien dat als
er niets te kiezen valt de burger niet komt. De SP werkt niet mee aan
het herhalen van mislukkingen. In de tweede helft van 2010 zou de
nieuwe raad een nieuwe voorzitter en burgemeester kiezen. De fractie
stelt voor de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de
loco-burgemeester tot die tijd het gat op te laten vullen.
De voorzitter van de voorbereidingscommissie concludeert dat er weinig
discussie is over de startnotitie en het communicatieplan. Hij geeft
de verdere procedure aan en benadrukt dat de voorbereidingscommissie
transparant en open heeft gefunctioneerd en dat het belangrijk is dat
alle fracties in de Vertrouwenscommissie zitting hebben. De
gemeenteraad besluit na hoofdelijke stemming met 22 voor en 23 tegen
geen referendum te houden. De startnotitie is goedgekeurd.
Evaluatie invoering huisvestingsvergunning op grond van de zogenaamde
Rotterdamwet
De raad debatteerde over de werking van de huisvestingsvergunning in
het kader van de Rotterdamwet. Deze vergunning is per 1 juli 2006 in
een aantal wijken in Rotterdam vereist om een goedkopere woning te
kunnen betrekken. De huisvestingsvergunning is bedoeld om de instroom
van kansarme vestigers te beperken in Rotterdamse buurten die te
kampen hebben met een bovenmaatse sociaal-economische problematiek.
Concreet betekent dit dat aan iedereen die zich in die buurten wil
vestigen in een huurwoning met een huur tot de huurprijsgrens eisen
worden gesteld ten aanzien van de bron van inkomen. Huurders moeten
inkomen uit werk hebben, wat concreet betekent dat mensen met een
inkomen uit een uitkering (bijstand, WW of WAO) niet in aanmerking
komen voor een huisvestingsvergunning. Afgesproken is om de werking
van de maatregel na één jaar te evalueren. Het evaluatierapport
waarover de raad debatteerde, gaat over de werking van de
huisvestingsvergunning in de periode juli 2006 tot juli 2007. De PvdA
ziet de wet als een instrument dat een positieve bijdrage kan
betekenen aan de fysieke en sociale structuur en aan de veiligheid van
de wijk. Wat is succesvol? Wat is het maatschappelijke effect? De PvdA
wil kunnen meten wat de Rotterdamwet naast de positieve instroom van
werkenden - daadwerkelijk oplevert en wanneer een wijk weer op orde
is. Wanneer is de wet niet meer nodig? De fractie wilde komen tot een
meetlat. Daartoe diende de PvdA een motie in. D66 gaf aan dat er een
onderzoek ligt. Nog een onderzoek is niet wenselijk. Leefbaar
Rotterdam ziet zon meetlat als een professionaliseringsslag van de
ingevoerde wet. Leefbaar Rotterdam vraagt dan wel om een politieke
meetlat die de gemeenteraad kan vaststellen. Leefbaar Rotterdam riep
het college ook met een motie op om de Rotterdamwet toe te passen op
Polen en andere Oost-Europeanen en op de plekken waar ze verblijven
(logementen en onderverhuur). Ook moet er bezien worden of er nieuwe
situaties zijn waar de Rotterdamwet toegepast kan worden. Ook hiervoor
diende de fractie een motie in. De SP vraagt zich af hoe de
voorgestelde meetlat zich verhoud tot andere meetlatten. GroenLinks
steunt als medeondertekenaar de motie van de PvdA van harte. De motie
ademt uit dat de wijken voorop staan. Niet het middel. De SP ziet een
bevestiging van wat ze vonden toen de wet werd ingevoerd. De SP wil zo
snel mogelijk stoppen met de wet. De SP diende daarom een motie in om
de toepassing van de wet op te schorten minimaal tot voldaan is aan de
voorwaarde van voldoende slaagkans en keuzemogelijkheden van kansarme
woningzoekenden die minder dan zes jaar ingezetene zijn van de regio.
Het CDA steunt de motie van PvdA en GroenLinks. De VVD geeft aan dat
de wet juist bedoeld is voor de mensen in de wijk. Hij is dus niet van
belang voor de mensen die mobiel zijn. De fractie ziet niet graag dat
het instrument niet meer ingezet kan worden als dat nodig is. D66 is
tegen voortzetting van de wet. Het rapport biedt daarvoor de
handvatten. D66 stelt daarom in een motie voor om meer stadsmariniers
in te zetten in plaats van de Rotterdamwet. De CU/SGP miste vooral de
koppeling met andere onderzoeken en meetlatten. De totaalplaatje geeft
zicht op de effecten. Als er overzicht is kan er ook een keuze gemaakt
worden om wijken op te voeren op de lijst danwel afgevoerd kunnen
worden. Wethouder Karakus geeft aan dat met de Rotterdamwet de
instroom beperkt wordt. Niet om werkeloosheid en andere problemen op
te lossen, maar wel om de wijkbewoners lucht te geven. Het is geen
wondermiddel. Daarom moet de wet ondersteund worden met de inzet van
stadsmariniers, sociale cohesie projecten en dergelijke. Hoe geef je
aan wat het effect is? De wethouder vindt het lastig om aan te tonen.
De wethouder geeft ook aan dat er voldoende sociale huisvesting is
voor de afgewezene. De Rotterdamwet toetst op inkomen uit arbeid, niet
op waar mensen vandaan komen. Daarom wordt er geen groep als de Polen
gedefinieerd. De quotumregeling is daarom ook niet wenselijk. Er komt
in dat kader een voorstel rond de opvang van Oost-Europeanen. In het
1e kwartaal van 2009 wil de wethouder terugkomen met criteria om de
wet nog beter te kunnen beoordelen. Op basis daarvan kan besloten
worden door te gaan of de wet af te schaffen.
De motie van de PvdA werd na een toezegging ingetrokken. De motie van
de SP werd verworpen. Alleen D66 en SP stemden voor. D66 trok haar
motie in. De moties van Leefbaar Rotterdam zijn verworpen. De motie om
te kijken of er nieuwe situaties zijn waar de Rotterdamwet toegepast
kan worden, werd gesteund door Leefbaar Rotterdam zelf, de VVD en de
CU/SGP. Het voorstel zelf is aangenomen, De SP en D66 waren tegen.
Extra krediet realisering parkeergarage aan het Insulindeplein
Vanwege het faillissement van Frog en het afhaken van de aannemer
Ballast Nedam zijn diverse scenarios gepresenteerd om de garage aan
het toekomstige Insulindeplein, inclusief een Volautomatisch
Parkeersysteem, zo snel mogelijk af te bouwen. Op basis van de
gegevens uit de verschillende scenarios en de prijsindicaties van
leveranciers is 4,65 miljoen extra nodig. Dit budget is onder andere
gebaseerd op bouwtijdvertraging, een nieuw VAP-systeem, aanpassingen
in de bouwkundige constructie. Alle fracties vonden de overschrijding
fors. Hier is uitgebreid over gesproken in de commissie voor Economie,
Sociale Zaken, Milieu en Vervoer met wethouder Baljeu. Die discussie
wilden de fracties niet opnieuw voeren. Op Leefbaar Rotterdam na
stemden de partijen ermee in om de parkeergarage te realiseren en
kenden het extra krediet toe.
Regeling van werkzaamheden
De kosten van de restauratie van de ss Rotterdam
De PvdA wilde duidelijkheid of de restauratie van de ss Rotterdam meer
kost dan verwacht. Kunnen de zorgen van huurders van
Woningbouwcorporatie Woonbron over mogelijk hogere kosten worden
weggenomen? Wethouder Harbers geeft aan dat Woonbron als private
partij dit traject vorm geeft. De gemeente heeft hier geen rol in en
is geen financiële partner. De wethouder heeft medio mei een afspraak
met Woonbron. De raad wordt daarna geïnformeerd.
Bedreiging en afpersing van Chinese ondernemers
De PvdA stelde vragen over de Chinese maffia die Chinese ondernemers
in de Chinatowns van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam bedreigt en
afperst. Burgemeester Opstelten geeft aan dat - voor zo ver hij weet -
dit in Rotterdam geen structurele situatie is. Hij gaat in overleg met
andere rijksinstanties als justitie over dit onderwerp en zegde een
brief daarover aan de raad toe.
Voorbereidingen voor WK-voetbal en Olympische Spelen
De SP wilde weten welke activiteiten door het college al zijn
ondernomen om het WK-voetbal en de Olympische Spelen naar
Nederland/Rotterdam te halen. Burgemeester Opstelten geeft aan dat
burgemeesters van grote steden rond dit soort grote trajecten altijd
zichtbaar zijn. Daarnaast kijken de vier grote steden op verzoek van
NOC*NSF naar de haalbaarheid om de Olympische Spelen naar Nederland te
halen en te kunnen organiseren. De raad zal hierover als daar
aanleiding voor is worden geïnformeerd.
Incident met ammoniak op de bouwplaats bij het Centraal Station
GroenLinks wil weten welke maatregelen er genomen worden om het
incident met ammoniak op de bouwplaats bij het Centraal Station te
voorkomen. GroenLinks stelt het aanstellen van een milieuinspecteur
voor. Wethouder Baljeu zal extra informatie rond de oorzaken van het
incident toesturen, maar ziet geen noodzaak tot het nemen van extra
maatregelen. De hulpdiensten hebben accuraat gehandeld en de
installatie werkt weer naar behoren.
Sollicitatieplicht alleenstaande ouders
Het kabinet schaft binnenkort de sollicitatieplicht af voor
alleenstaande ouders met een of meer kinderen onder de vijf jaar. De
plicht wordt vervangen door een plicht tot scholing. De SP wil onder
andere weten waarom er verschil bestaat tussen de opvattingen van het
kabinet en het college. Het college zet namelijk de lijn voort van de
sollicitatie- en werkaanvaardingsplicht in Rotterdam. Wethouder
Schrijer geeft aan dat de huidige regeling ervoor zorgt dat maatwerk
mogelijk is op het gebied van werken, scholen en zorg. Het is nog niet
duidelijk hoe het wetsvoorstel eruit ziet. Als dat duidelijk is dan
kan dat in de commissie aan de orde komen.
Extra maatregelen golf van overvallen op ondermeningen in Delfshaven
De PvdA vraagt naar extra maatregelen om de golf van overvallen op
ondermeningen in Delfshaven de kop in te drukken. Burgemeester
Opstelten zegt een brief toe waarin hij informatie geeft over de extra
maatregelen als extra politie-inzet en het werken met daderprofielen.
Onafhankelijk cultuurhistorisch onderzoek instellen naar de panden in
de Van Oldenbarneveltstraat
Leefbaar Rotterdam wil dat het college een onafhankelijk
cultuurhistorisch onderzoek in stelt naar de panden in de Van
Oldenbarneveltstraat. De plannen van het WBR grijpen in in de
historische structuur en waarde van de panden voor Rotterdam.
Wethouder Karakus geeft aan dat dit onderwerp al meerdere malen aan de
orde is geweest en dat al antwoord is gegeven op de vragen. WBR gaat
zorgvuldig en respectvol om met de uitvoering van de plannen.
Huldiging Feyenoord op tijdstip waarop het grootste deel van de
supporters naar de Coolsingel kan komen
Leefbaar Rotterdam wil dat de huldiging van Feyenoord - als ze de
bekerfinale winnen - op een tijdstip wordt gehouden waarop het
grootste deel van de supporters naar de Coolsingel kan komen. Op
maandag ondervinden winkeliers en werknemers veel last. De overlast
zou over twee dagen - op zondag en maandag - worden uitgesmeerd.
Burgemeester Opstelten vindt het onverstandig om de huldiging op
zondag te laten plaatsvinden. Op het gekozen tijdstip zouden de meeste
mensen, ook in verband met de vakantie, kunnen deelnemen aan het feest
en zijn de minste calamiteiten te verwachten.
En verder heeft de raad...
- De Huisvestingsverordening aangewezen gebieden Rotterdam
vastgesteld. De SP stemde tegen.
- Een voorbereidingsbesluit genomen voor de bouw van een logiesgebouw
van de Koninklijke Marine aan het Toepad.
Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien? De vergadering van de
gemeenteraad is live uitgezonden op www.rotterdam.nl en kan in het
archief in zijn geheel en per agendapunt worden bekeken.
Gemeente Rotterdam