RET

REISGEMAK EN TOEGANKELIJKHEID BELANGRIJKSTE CRITERIA VOOR OV-CHIPKAART

Vrijdag 25 april

Reizigers vinden reisgemak en toegankelijkheid van het openbaar vervoer de belangrijkste criteria voor het slagen van de OV-chipkaart. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de OV-ambassadeur, Jeltje van Nieuwenhoven. De veiligheid van de OV-chipkaart en mogelijke fraude met de pas wordt gezien als een financieel risico van de branche en niet van de reiziger.

De resultaten van het onderzoek worden ondersteund door het gedrag van de reizigers, die inmiddels met miljoenen ritten per maand in Rotterdam en Amsterdam gebruik maken van de OV-chipkaart. Het aantal reizigers dat van de OV-chipkaart gebruik maakt is sinds de negatieve berichtgeving over de fraude met de pas niet afgenomen.

OV-bedrijven garanderen, net als banken, de financiële risico's van eventuele fraude met de pas voor reizigers af. Daarmee is het financiële risico voor de reiziger nihil. De ervaring in Londen - waar dagelijks 10 miljoen mensen met een pas met dezelfde chip reizen - leert dat de pas niet in de praktijk niet crimineel interessant is om mee te frauderen. Er heeft zich in Londen dan ook geen fraude voorgedaan.

De vervoerbedrijven ondersteunen het onderzoek van de OV-ambassadeur. De resultaten zijn extra van belang voor de vervoerbedrijven, omdat de OV-chipkaart wordt onderzocht vanuit de klantbelangen. De vervoerbedrijven zien de resultaten als een ondersteuning van de keuze voor de OV-chipkaart. De voordelen worden onderkend door de klant en het rapport biedt positiefkritische adviezen. De vervoerders zullen deze adviezen serieus bezien. Bij een aantal suggesties zijn al vorderingen te melden. Mocht een pas toch geblokkeerd worden als veiligheidsmaatregel bij eventuele fraude, dan krijgt de reiziger een tijdelijke kaart zodat de reis gewoon door kan gaan. Dat is tot op heden niet nodig geweest. Op het gebied van privacy volgen de OV-bedrijven de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Het principe van in- en uitchecken is wennen voor de reiziger. Op dit moment wordt daarom het saldo aan een klant terugbetaald als hij vergeten is uit te checken. De informatie op tekstschermen, bonnetjes en kaartautomaten wordt momenteel overal in Nederland geüniformeerd zodat de reiziger de informatie en menuschermen direct herkent en eenvoudig kan bedienen. Omdat reizigers moeten wennen aan het uitchecken, krijgen ze geld terug als ze dat vergeten zijn.

De aanbevelingen uit het rapport zijn in lijn met de activiteiten van de OV-bedrijven en zullen gebruikt worden om het gebruik van de OV-chipkaart te optimaliseren.

---