REISGEMAK EN TOEGANKELIJKHEID BELANGRIJKSTE CRITERIA VOOR OV-CHIPKAART
Vrijdag 25 april
Reizigers vinden reisgemak en toegankelijkheid van het openbaar
vervoer de belangrijkste criteria voor het slagen van de OV-chipkaart.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de OV-ambassadeur, Jeltje van
Nieuwenhoven. De veiligheid van de OV-chipkaart en mogelijke fraude
met de pas wordt gezien als een financieel risico van de branche en
niet van de reiziger.
De resultaten van het onderzoek worden ondersteund door het gedrag van
de reizigers, die inmiddels met miljoenen ritten per maand in
Rotterdam en Amsterdam gebruik maken van de OV-chipkaart. Het aantal
reizigers dat van de OV-chipkaart gebruik maakt is sinds de negatieve
berichtgeving over de fraude met de pas niet afgenomen.
OV-bedrijven garanderen, net als banken, de financiële risico's van
eventuele fraude met de pas voor reizigers af. Daarmee is het
financiële risico voor de reiziger nihil. De ervaring in Londen - waar
dagelijks 10 miljoen mensen met een pas met dezelfde chip reizen -
leert dat de pas niet in de praktijk niet crimineel interessant is om
mee te frauderen. Er heeft zich in Londen dan ook geen fraude
voorgedaan.
De vervoerbedrijven ondersteunen het onderzoek van de OV-ambassadeur.
De resultaten zijn extra van belang voor de vervoerbedrijven, omdat de
OV-chipkaart wordt onderzocht vanuit de klantbelangen. De
vervoerbedrijven zien de resultaten als een ondersteuning van de keuze
voor de OV-chipkaart. De voordelen worden onderkend door de klant en
het rapport biedt positiefkritische adviezen. De vervoerders zullen
deze adviezen serieus bezien. Bij een aantal suggesties zijn al
vorderingen te melden. Mocht een pas toch geblokkeerd worden als
veiligheidsmaatregel bij eventuele fraude, dan krijgt de reiziger een
tijdelijke kaart zodat de reis gewoon door kan gaan. Dat is tot op
heden niet nodig geweest. Op het gebied van privacy volgen de
OV-bedrijven de richtlijnen van het College Bescherming
Persoonsgegevens (CBP).
Het principe van in- en uitchecken is wennen voor de reiziger. Op dit
moment wordt daarom het saldo aan een klant terugbetaald als hij
vergeten is uit te checken. De informatie op tekstschermen, bonnetjes
en kaartautomaten wordt momenteel overal in Nederland geüniformeerd
zodat de reiziger de informatie en menuschermen direct herkent en
eenvoudig kan bedienen. Omdat reizigers moeten wennen aan het
uitchecken, krijgen ze geld terug als ze dat vergeten zijn.
De aanbevelingen uit het rapport zijn in lijn met de activiteiten van
de OV-bedrijven en zullen gebruikt worden om het gebruik van de
OV-chipkaart te optimaliseren.
---
RET