NMBS

Verdere verbetering van het operationeel resultaat

25/04/2008

Netto schuld een jaar vroeger dan vooropgesteld gestabiliseerd

De Raden van Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep hebben de financiële resultaten voor het jaar 2007 goedgekeurd. Deze tonen aan dat de verbetering van de financiële gezondheid van de Groep zich verderzet: het geconsolideerd operationeel resultaat (EBITDA) stijgt met 13,4% ten opzichte van 2006 en bedraagt 149,7 miljoen euro. De netto geconsolideerde schuld is een jaar vroeger dan vooropgesteld gestabiliseerd. De productiviteit is gestabiliseerd op een niveau dat 32% hoger ligt dan het peil van 2002.

De resultaten voor 2007 die zopas zijn goedgekeurd door de Raden van Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep (NMBS-Holding, Infrabel en NMBS) worden gunstig beïnvloed door de gestage stijging van de omzet (+8,7% voor de commerciële inkomsten) en een structurele beheersing van alle bedrijfskosten.

Het operationele resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep voor 2007 bedraagt 149,7 miljoen euro, wat een stijging met 13,4% betekent in vergelijking met 2006 (132 miljoen euro). Het netto resultaat beloopt 12,9 miljoen euro; in 2006 was dit nog -171,6 miljoen euro.

De netto geconsolideerde schuld werd een jaar vroeger gestabiliseerd dan de doelstelling waartoe de NMBS-Groep zich had geëngageerd ten opzichte van de overheid. De geconsolideerde schuld bedroeg 2.585 miljoen euro op 31 december 2007, ten opzichte van 2.774 miljoen euro een jaar eerder.

Na verscheidene jaren van forse stijging, is de productiviteit gestabiliseerd op een niveau dat 32% hoger ligt dan in 2002.

De netto dotatie per reizigerskilometer is, in constante euro, nog licht gedaald in 2007, en tekent een daling op met 20% tijdens de voorbije vijf jaar.

De kerncijfers voor de NMBS-Groep(*) voor 2007 maken die gunstige evolutie duidelijk:

In miljoen

2007

2006

Verschil

Geconsolideerde omzet

2.895,0

2.754,4


+5,2%

Personeelskost


1.908,8


1.872,1


+2,0%

EBITDA (operationeel resultaat)

149,7

132,0


+13,4%

EBT

12,9


-171,6

p.m.

Gemiddeld effectief (VTE)

36.702

36.330


+1,0%

Productiviteitsindex (verkeer/VTE)

492.671

496.780


-0,8%

(*) : consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel en NMBS-Holding

NMBS realiseert verdere groei

NMBS verbetert haar resultaten opnieuw in 2007. Dit boekjaar benadert de spooroperator het financiële evenwicht en boekt een verlies van nog 17,8 miljoen euro. NMBS verbetert hier haar resultaat en snijdt ¾ van haar verlies weg. De operationele cashflow (EBITDA) gaat er met 3,5 miljoen euro op vooruit en bedraagt 7,3 miljoen euro voor 2007.

Ook in haar derde boekjaar als zelfstandig operator sluit NMBS het jaar 2007 tevredenstellend af: het globale bedrijfsresultaat bedraagt
-17,8 miljoen euro, een resultaat dat boven de prognoses ligt. NMBS doet dus opnieuw beter dan verwacht. Over de voorbije 3 jaar heeft NMBS haar resultaat met 168,7 miljoen euro verbeterd.

Het EBITDA, als cashflow de meest sprekende economische parameter, gaat er verder op vooruit. In 2006 bedroeg het EBITDA nog 3,5 miljoen euro, wat maakt dat in 2007 de operationele cashflow meer dan verdubbelde tot 7,3 miljoen euro. NMBS dekt dus haar operationele kosten.

Opnieuw verbetert NMBS haar resultaten en de doelstelling om breakeven te draaien ligt nu binnen handbereik zegt een tevreden CEO Marc Descheemaecker. Voor het eerst boekt de directie Reizigers Internationaal een positief resultaat, terwijl we in 2005 in deze sector nog 22 miljoen euro verloren. Ik ben bovendien ook heel erg tevreden dat we voor het eerst meer dan 200 miljoen reizigers mochten verwelkomen op onze treinen. Ik feliciteer het voltallige NMBS-personeel, zonder wie we deze prestaties niet hadden kunnen realiseren.

Ook de operationele resultaten van NMBS stijgen verder in 2007. De totale bedrijfsopbrengst van NMBS bedraagt 2.217,5 miljoen euro, en elk deel van de activiteiten genereert een hogere omzet dan in 2006.

Onderstaande tabel geeft de details:

2007 2006 verschil %
Reizigers Nationaal omzet
551,9 522,6 5,6 % (miljoen euro) (incl. subs. woon-werk) vervoerd
196,6 187,5 4,9 % (miljoen reizigers)
productie 8.851,0 8.521,0 3,9 % (miljoen r-km)

overheidsbijdrage
844,0 826,1 2,2 % (miljoen euro) (excl. woon-werk)

2007 2006 verschil % Reizigers Internationaal omzet
213,9 200,9 6,4 % (miljoen euro)

vervoerd 9,9 10,0 1,0 % (miljoen reizigers)
productie
1.081,7 1085,6 -0,4 % (miljoen r-km)

B-Cargo omzet

398,1 385,4 3,3 % (miljoen euro)

vervoerd 57,7 59,4 -2,9 % (miljoen ton)
productie
8.148,5 8442,2 -3,5 % (miljoen ton-km)

totale bedrijfsopbrengst 2.217,5
2.132,9 4,0 % (miljoen euro)

Het netto resultaat per sector evolueert in elk van de sectoren positief. Onderstaande tabel geeft een overzicht per sector:

Reizigers Nationaal Reizigers Internationaal B-Cargo 2007 2006 2007 2006
2007 2006
EBITDA - 0,3 19,9 26,4 5 - 18,8 - 21,4
Resultaat 3,3 0,6 8,2 - 12.6 - 29,2 - 55,8

NMBS legt ook in haar derde jaar sterk verbeterde financiële en operationele resultaten voor, ook al blijven er nog een aantal inspanningen te leveren in de context van de liberalisering van de spoorsector.

De ambitie om breakeven te halen op 31 december 2008 blijft meer dan ooit gelden.

Ook op kwalitatief vlak werkt NMBS aan verdere verbeteringen: aan boord van haar treinen het comfort verhogen, onder meer door een verhoging van het aantal aangeboden zitplaatsen, door aantrekkelijke reistijden aan te bieden, gekoppeld aan het milieuvriendelijke karakter van de trein. De instroom van nieuwe M6-dubbeldekkers en de bestelling van de GEN-treinen moeten de pendelaars in de komende jaren meer zitplaatsen bieden.

Infrabel investeert in een veilig en kwalitatief netwerk ten dienste van alle operatoren

Infrabel heeft voor het jaar 2007 een operationeel resultaat (EBITDA) opgetekend van 68,8 miljoen euro tegenover 57,8 miljoen euro in 2006. Het globaal resultaat (EBT) bedraagt 65,9 miljoen euro tegenover 40,1 miljoen euro in 2006. Deze resultaten tonen aan dat de financiële toestand van Infrabel gezond en onder controle is.

In de loop van 2007 heeft Infrabel 727 miljoen euro geïnvesteerd. Meer concreet werd 197 miljoen euro geïnvesteerd in het capaciteitsbehoud en 71 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding van het spoorwegnet. De GEN-werken en het hogesnelheidsnet vertegenwoordigen respectievelijk 75 miljoen euro en 160 miljoen euro. 2007 was dus opnieuw een jaar waarin werd geïnvesteerd in zowel grote toekomstprojecten als in de verbetering van de dagelijkse noden van de spoorgebruikers.

Verder heeft Infrabel 73 miljoen euro geïnvesteerd in de concentratie van haar seinhuizen. Daarnaast werd er iets meer dan 20 miljoen euro uitgegeven voor de verdere installatie van GSM-R op het netwerk. Het budget voor de afschaffing en de modernisering van de overwegen bedroeg 15 miljoen euro. Deze drie projecten dragen bij tot een verhoogde veiligheid van het spoorwegnet en bijgevolg tot de vlotte doorstroming en de regelmaat van het treinverkeer.

2007 was ook het jaar waarin de Publiek Private Samenwerking voor het Diabolo-project (de nieuwe, rechtstreekse en snelle spoorverbinding naar de luchthaven Brussels Airport) werd afgerond en de start van de eerste werkzaamheden voor dit project. In 2007 gebeurde ook de voltooiing van de aanleg van het hogesnelheidsnet en zijn er eveneens verschillende GEN-werken van start gegaan, meer bepaald op de lijnen Brussel Ottignies (L.161) en Brussel Nijvel (L.124). Verder heeft Infrabel zes nieuwe stopplaatsen in dienst genomen: Evergem, Halanzy, Aubange, Messancy, Diesdelle en Hergenrath. Tot slot werden de vier nieuwe sporen op het niveau -1 in het station Antwerpen-Centraal in gebruik genomen, waarmee de aanleg van de Antwerpse noord-zuidverbinding nu volledig is afgewerkt.

Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder Infrabel: 2008 betekent, nu al, voor Infabel een jaar van nieuwe ontwikkelingen ten dienste van al de spooroperatoren, zowel op het vlak van reizigers als goederen. Enkele belangrijke sleutelmomenten in 2008 zijn: het ter beschikking stellen aan de operatoren van de hogesnelheidslijnen Antwerpen Nederlandse grens en Luik Duitse grens, de verdere modernisering van de belangrijke spoorverbinding tussen Brussel en Luxemburg, het vervolg van de GEN-werken, Diabolo, Maar ook vandaag al zijn er tal van investeringen bezig die een onmiddellijk effect hebben: de stiptheid blijft een van de belangrijkste prioriteiten van Infrabel dat zich volop inzet om de vlotte doorstroming van het spoorverkeer te verbeteren, meer bepaald door de verdere concentratie van de seinhuizen.

De NMBS-Holding werkt aan verdere groei

De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, bevestigt de verbetering van zijn operationele winst (EBITDA). Die gaat er met 2,5% op vooruit ten opzichte van 2006 en bedraagt 74,4 miljoen euro.

De NMBS-Holding staat garant voor het financiële evenwicht van elk van de ondernemingen van de NMBS-Groep. In de optiek van die ondersteunende rol is de NMBS-Holding in mei 2007 overgegaan tot een kapitaalsverhoging van de NMBS met 95 miljoen euro.

Als werkgever van het personeel van de Groep heeft de NMBS-Holding haar rekruteringsinspanning verder opgedreven. In 2007 werden 1.586 medewerkers extern aangetrokken. Dit jaar zullen er niet minder dan
1.800 bijkomende personen worden aangeworven. Een ritme dat ook de volgende jaren zal worden aangehouden. Deze rekruteringspolitiek anticipeert niet alleen op de toekomstige behoeften maar ook op een verdere stijging van de activiteiten. Het nieuwe beheerscontract in voorbereiding voorziet immers tussen 2006 en 2012 in een verdere groei van het binnenlandse reizigersverkeer met 25%. Het zal ook toelaten om de kennisoverdracht in de best mogelijke omstandigheden te laten verlopen.

Jannie Haek, Gedelegeerd Bestuurder NMBS-Holding: De verbetering van de financiële situatie van de NMBS-Groep, de stabilisering van de historische schuld en de gevoelige stijging van de productiviteit gedurende de laatste jaren verschaffen ons de nodige ruimte om een evenwichtig sociaal akkoord uit te werken. Ondanks deze gezonde fundamenten moet de voorzichtigheid toch de boventoon blijven houden bij de uitwerking van dit akkoord.