Verdere verbetering van het operationeel resultaat
25/04/2008
Netto schuld een jaar vroeger dan vooropgesteld gestabiliseerd
De Raden van Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep
hebben de financiële resultaten voor het jaar 2007 goedgekeurd. Deze
tonen aan dat de verbetering van de financiële gezondheid van de Groep
zich verderzet: het geconsolideerd operationeel resultaat (EBITDA)
stijgt met 13,4% ten opzichte van 2006 en bedraagt 149,7 miljoen euro.
De netto geconsolideerde schuld is een jaar vroeger dan vooropgesteld
gestabiliseerd. De productiviteit is gestabiliseerd op een niveau dat
32% hoger ligt dan het peil van 2002.
De resultaten voor 2007 die zopas zijn goedgekeurd door de Raden van
Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep (NMBS-Holding,
Infrabel en NMBS) worden gunstig beïnvloed door de gestage stijging
van de omzet (+8,7% voor de commerciële inkomsten) en een structurele
beheersing van alle bedrijfskosten.
Het operationele resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep voor 2007
bedraagt 149,7 miljoen euro, wat een stijging met 13,4% betekent in
vergelijking met 2006 (132 miljoen euro). Het netto resultaat beloopt
12,9 miljoen euro; in 2006 was dit nog -171,6 miljoen euro.
De netto geconsolideerde schuld werd een jaar vroeger gestabiliseerd
dan de doelstelling waartoe de NMBS-Groep zich had geëngageerd ten
opzichte van de overheid. De geconsolideerde schuld bedroeg 2.585
miljoen euro op 31 december 2007, ten opzichte van 2.774 miljoen euro
een jaar eerder.
Na verscheidene jaren van forse stijging, is de productiviteit
gestabiliseerd op een niveau dat 32% hoger ligt dan in 2002.
De netto dotatie per reizigerskilometer is, in constante euro, nog
licht gedaald in 2007, en tekent een daling op met 20% tijdens de
voorbije vijf jaar.
De kerncijfers voor de NMBS-Groep(*) voor 2007 maken die gunstige
evolutie duidelijk:
In miljoen
2007
2006
Verschil
Geconsolideerde omzet
2.895,0
2.754,4
+5,2%
Personeelskost
1.908,8
1.872,1
+2,0%
EBITDA (operationeel resultaat)
149,7
132,0
+13,4%
EBT
12,9
-171,6
p.m.
Gemiddeld effectief (VTE)
36.702
36.330
+1,0%
Productiviteitsindex (verkeer/VTE)
492.671
496.780
-0,8%
(*) : consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel en NMBS-Holding
NMBS realiseert verdere groei
NMBS verbetert haar resultaten opnieuw in 2007. Dit boekjaar benadert
de spooroperator het financiële evenwicht en boekt een verlies van nog
17,8 miljoen euro. NMBS verbetert hier haar resultaat en snijdt ¾ van
haar verlies weg. De operationele cashflow (EBITDA) gaat er met 3,5
miljoen euro op vooruit en bedraagt 7,3 miljoen euro voor 2007.
Ook in haar derde boekjaar als zelfstandig operator sluit NMBS het
jaar 2007 tevredenstellend af: het globale bedrijfsresultaat bedraagt
-17,8 miljoen euro, een resultaat dat boven de prognoses ligt. NMBS
doet dus opnieuw beter dan verwacht. Over de voorbije 3 jaar heeft
NMBS haar resultaat met 168,7 miljoen euro verbeterd.
Het EBITDA, als cashflow de meest sprekende economische parameter,
gaat er verder op vooruit. In 2006 bedroeg het EBITDA nog 3,5 miljoen
euro, wat maakt dat in 2007 de operationele cashflow meer dan
verdubbelde tot 7,3 miljoen euro. NMBS dekt dus haar operationele
kosten.
Opnieuw verbetert NMBS haar resultaten en de doelstelling om breakeven
te draaien ligt nu binnen handbereik zegt een tevreden CEO Marc
Descheemaecker. Voor het eerst boekt de directie Reizigers
Internationaal een positief resultaat, terwijl we in 2005 in deze
sector nog 22 miljoen euro verloren. Ik ben bovendien ook heel erg
tevreden dat we voor het eerst meer dan 200 miljoen reizigers mochten
verwelkomen op onze treinen. Ik feliciteer het voltallige
NMBS-personeel, zonder wie we deze prestaties niet hadden kunnen
realiseren.
Ook de operationele resultaten van NMBS stijgen verder in 2007. De
totale bedrijfsopbrengst van NMBS bedraagt 2.217,5 miljoen euro, en
elk deel van de activiteiten genereert een hogere omzet dan in 2006.
Onderstaande tabel geeft de details:
2007 2006 verschil %
Reizigers Nationaal omzet
551,9 522,6 5,6 % (miljoen euro)
(incl. subs. woon-werk) vervoerd
196,6 187,5 4,9 % (miljoen
reizigers)
productie
8.851,0 8.521,0 3,9 % (miljoen r-km)
overheidsbijdrage
844,0 826,1 2,2 % (miljoen euro)
(excl. woon-werk)
2007 2006 verschil %
Reizigers Internationaal omzet
213,9 200,9 6,4 % (miljoen euro)
vervoerd 9,9 10,0 1,0
% (miljoen reizigers)
productie
1.081,7 1085,6 -0,4 % (miljoen r-km)
B-Cargo omzet
398,1 385,4 3,3 % (miljoen euro)
vervoerd 57,7 59,4 -2,9
% (miljoen ton)
productie
8.148,5 8442,2 -3,5 % (miljoen ton-km)
totale bedrijfsopbrengst 2.217,5
2.132,9 4,0 % (miljoen euro)
Het netto resultaat per sector evolueert in elk van de sectoren
positief. Onderstaande tabel geeft een overzicht per sector:
Reizigers
Nationaal Reizigers Internationaal B-Cargo
2007
2006 2007 2006
2007 2006
EBITDA - 0,3
19,9 26,4 5 -
18,8 - 21,4
Resultaat 3,3
0,6 8,2 - 12.6 -
29,2 - 55,8
NMBS legt ook in haar derde jaar sterk verbeterde financiële en
operationele resultaten voor, ook al blijven er nog een aantal
inspanningen te leveren in de context van de liberalisering van de
spoorsector.
De ambitie om breakeven te halen op 31 december 2008 blijft meer dan
ooit gelden.
Ook op kwalitatief vlak werkt NMBS aan verdere verbeteringen: aan
boord van haar treinen het comfort verhogen, onder meer door een
verhoging van het aantal aangeboden zitplaatsen, door aantrekkelijke
reistijden aan te bieden, gekoppeld aan het milieuvriendelijke
karakter van de trein. De instroom van nieuwe M6-dubbeldekkers en de
bestelling van de GEN-treinen moeten de pendelaars in de komende jaren
meer zitplaatsen bieden.
Infrabel investeert in een veilig en kwalitatief netwerk ten dienste
van alle operatoren
Infrabel heeft voor het jaar 2007 een operationeel resultaat (EBITDA)
opgetekend van 68,8 miljoen euro tegenover 57,8 miljoen euro in 2006.
Het globaal resultaat (EBT) bedraagt 65,9 miljoen euro tegenover 40,1
miljoen euro in 2006. Deze resultaten tonen aan dat de financiële
toestand van Infrabel gezond en onder controle is.
In de loop van 2007 heeft Infrabel 727 miljoen euro geïnvesteerd. Meer
concreet werd 197 miljoen euro geïnvesteerd in het capaciteitsbehoud
en 71 miljoen euro in de capaciteitsuitbreiding van het spoorwegnet.
De GEN-werken en het hogesnelheidsnet vertegenwoordigen
respectievelijk 75 miljoen euro en 160 miljoen euro. 2007 was dus
opnieuw een jaar waarin werd geïnvesteerd in zowel grote
toekomstprojecten als in de verbetering van de dagelijkse noden van de
spoorgebruikers.
Verder heeft Infrabel 73 miljoen euro geïnvesteerd in de concentratie
van haar seinhuizen. Daarnaast werd er iets meer dan 20 miljoen euro
uitgegeven voor de verdere installatie van GSM-R op het netwerk. Het
budget voor de afschaffing en de modernisering van de overwegen
bedroeg 15 miljoen euro. Deze drie projecten dragen bij tot een
verhoogde veiligheid van het spoorwegnet en bijgevolg tot de vlotte
doorstroming en de regelmaat van het treinverkeer.
2007 was ook het jaar waarin de Publiek Private Samenwerking voor het
Diabolo-project (de nieuwe, rechtstreekse en snelle spoorverbinding
naar de luchthaven Brussels Airport) werd afgerond en de start van de
eerste werkzaamheden voor dit project. In 2007 gebeurde ook de
voltooiing van de aanleg van het hogesnelheidsnet en zijn er eveneens
verschillende GEN-werken van start gegaan, meer bepaald op de lijnen
Brussel Ottignies (L.161) en Brussel Nijvel (L.124). Verder heeft
Infrabel zes nieuwe stopplaatsen in dienst genomen: Evergem, Halanzy,
Aubange, Messancy, Diesdelle en Hergenrath. Tot slot werden de vier
nieuwe sporen op het niveau -1 in het station Antwerpen-Centraal in
gebruik genomen, waarmee de aanleg van de Antwerpse
noord-zuidverbinding nu volledig is afgewerkt.
Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder Infrabel:
2008 betekent, nu al, voor Infabel een jaar van nieuwe ontwikkelingen
ten dienste van al de spooroperatoren, zowel op het vlak van reizigers
als goederen. Enkele belangrijke sleutelmomenten in 2008 zijn: het ter
beschikking stellen aan de operatoren van de hogesnelheidslijnen
Antwerpen Nederlandse grens en Luik Duitse grens, de verdere
modernisering van de belangrijke spoorverbinding tussen Brussel en
Luxemburg, het vervolg van de GEN-werken, Diabolo, Maar ook vandaag al
zijn er tal van investeringen bezig die een onmiddellijk effect
hebben: de stiptheid blijft een van de belangrijkste prioriteiten van
Infrabel dat zich volop inzet om de vlotte doorstroming van het
spoorverkeer te verbeteren, meer bepaald door de verdere concentratie
van de seinhuizen.
De NMBS-Holding werkt aan verdere groei
De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, bevestigt de
verbetering van zijn operationele winst (EBITDA). Die gaat er met 2,5%
op vooruit ten opzichte van 2006 en bedraagt 74,4 miljoen euro.
De NMBS-Holding staat garant voor het financiële evenwicht van elk van
de ondernemingen van de NMBS-Groep. In de optiek van die
ondersteunende rol is de NMBS-Holding in mei 2007 overgegaan tot een
kapitaalsverhoging van de NMBS met 95 miljoen euro.
Als werkgever van het personeel van de Groep heeft de NMBS-Holding
haar rekruteringsinspanning verder opgedreven. In 2007 werden 1.586
medewerkers extern aangetrokken. Dit jaar zullen er niet minder dan
1.800 bijkomende personen worden aangeworven. Een ritme dat ook de
volgende jaren zal worden aangehouden. Deze rekruteringspolitiek
anticipeert niet alleen op de toekomstige behoeften maar ook op een
verdere stijging van de activiteiten. Het nieuwe beheerscontract in
voorbereiding voorziet immers tussen 2006 en 2012 in een verdere groei
van het binnenlandse reizigersverkeer met 25%. Het zal ook toelaten om
de kennisoverdracht in de best mogelijke omstandigheden te laten
verlopen.
Jannie Haek, Gedelegeerd Bestuurder NMBS-Holding: De verbetering van
de financiële situatie van de NMBS-Groep, de stabilisering van de
historische schuld en de gevoelige stijging van de productiviteit
gedurende de laatste jaren verschaffen ons de nodige ruimte om een
evenwichtig sociaal akkoord uit te werken. Ondanks deze gezonde
fundamenten moet de voorzichtigheid toch de boventoon blijven houden
bij de uitwerking van dit akkoord.
NMBS