Nieuwsbericht Watersportverbond
25-4-2008
Schippers werken mee aan simulatie drukke oversteek
Amsterdam-Rijnkanaal
Onlangs heeft een aantal schippers, zowel beroeps als recreatief,
meegewerkt aan een door Rijkswaterstaat georganiseerde simulatie van
een drukke oversteek van het Amsterdam-Rijnkanaal. Belangrijkste doel
van de simulatie was om inzicht te krijgen in mogelijkheden om de
veiligheid bij deze oversteek te vergroten.
Achtergrond
Rijkswaterstaat wil de veiligheid op het water voor zowel de
beroepsvaart als de recreatievaart vergroten en vindt het waardevol om
de gebruiker daarbij te betrekken. Het is belangrijk om beide groepen
op een druk kanaal als het Amsterdam-Rijnkanaal waar mogelijk te
scheiden, door de nevenwateren (Vecht, Gekanaliseerde Hollandsche
IJssel, Merwedekanaal) zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de
recreatievaart. Recreatievaart moet het kanaal echter wel oversteken
bij gebruik van de nevenwateren.
De oversteek bij de Noordersluis en Zuidersluis (kruising
Merwedekanaal en Amsterdam-Rijnkanaal) wordt door schippers als
gevaarlijk ervaren. Deze oversteek is nagebootst in een simulatiemodel
en twee dagen lang nagespeeld. Zowel beroeps- als recreatieschippers
deden hier op uitnodiging van Rijkswaterstaat vrijwillig aan mee,
evenals een verkeersleider en sluismeester van Rijkswaterstaat.
De simulatie
Tijdens de simulatie is een aantal mogelijke maatregelen getest die de
veiligheid van de oversteek kunnen vergroten. Bijvoorbeeld het
afstemmen van de sluis, een oploopverbod voor beroepsvaart, een DRIP
(matrixbord) met informatie, een bochtverruiming, het gebruik van
marifoon door recreanten en instructies om op verschillende manieren
(recht of even meevaren met het verkeer) over te steken. Voorafgaand
aan de simulatie zijn de te testen maatregelen overigens ook in
overleg met schippers geselecteerd.
De eerste dag is een aantal vrijwilligers in de simulatie (fictief)
gezonken. Daarvan werd zoveel geleerd, dat dit met wat aanpassingen,
ook aan het simulatievaartuig, de tweede dag niet meer gebeurde.
Opvallend was dat in het begin iedereen bakboord koos (tegen het
verkeer in) en dat het gebruik van de marifoon even flink wennen was,
waardoor informatie van de verkeersleider minder effectief gebruikt
kon worden.
Recreatieschippers konden in de simulatie ook op een containerschip
varen en kregen vanaf deze andere kant beter inzicht in zaken als de
grote dode hoek en de trage reactiesnelheid.
Hoe verder
De deelnemers waren enthousiast en vonden het meedoen een positieve
ervaring. Zij hebben ook aangeven op welke punten meer behoefte aan
voorlichting is, zoals de dode hoek. Rijkswaterstaat gebruikt de
ervaringen om te bepalen welke maatregelen haalbaar en effectief zijn
om de veiligheid van de oversteek te verbeteren. De verwachting is dat
snel keuzes gemaakt worden en dat deze zomer de eerste verbeteringen
zichtbaar zijn.
De deelnemende recreatieschippers waren leden van de
motorbootklankbordgroep en opleiders van het Watersportverbond.
KNWV