Young? Creative? Chevrolet! 2008 uit de startblokken
(4/25/2008)
Chevrolet is op zoek naar de meest talentvolle, creatieve studenten in
Europa en verwacht dit jaar maar liefst 940 ingezonden projecten.
Young? Creative? Chevrolet! Is een competitie met betrekking tot het
merkimago van Chevrolet, die wordt uitgevoerd in samenwerking met
erkende Opleidingen voor Toegepaste Kunst in geheel Europa. Deelname
is voorbehouden aan de studenten van deze scholen.
Chevrolet heeft voor studenten de mogelijkheid gecreëerd om zich te
focussen op een specifiek onderdeel van de merkidentiteit van
Chevrolet om daar eigen creatieve invalshoek aan toe te voegen.
âYoung? Creative? Chevrolet!â wil studenten stimuleren en direct
belonen, en de merkidentiteit Chevrolet verbinden met de beste,
creatieve geesten in Europa.
De deelnemende studenten aan de competitie moeten hun individueel of
groepsproject presenteren in één van de volgende vijf disciplines.
Daarbij moet gebruik worden gemaakt van het imago van Chevrolet:
1. Foto
2. Video
3. Visuele Kunst
4. Interieur Ontwerp
5. Mode
2008 - nog meer deelnemers dan vorig jaar
In 2007 namen acht landen deel waar onder Nederland. Dit jaar is het
aantal landen toegenomen naar vijftien en Nederland is - uiteraard -
wederom van de partij. De meeste scholen hebben zich overigens
geregistreerd om aan meerdere disciplines deel te nemen.
Alain Vögeli, General Manager van de Ecole de Multimédia et dâArt of
Fribourg in Zwitserland, waarvan het team in 2007 in de categorie
fotografie de eerste prijs won, legt uit: âProjecten die zijn
verbonden met de werkelijkheid van alledag zoals dat van Chevrolet
zorgen er voor dat er verder wordt gegaan dan uitsluitend de strakke
verstandhouding tussen professor en student, waardoor het onderricht
gevarieerd wordt. Dit is ook voor ons professoren heel erg lonend!â
Nationale en Europese awards
De 940 projecten, die worden verwacht, moeten in juni worden ingediend
bij de nationale juryâs. Vakmensen alsmede vertegenwoordigers van
Chevrolet zullen de beste projecten voor iedere discipline op
nationaal niveau uitkiezen. Ieder winnend nationaal project wordt dan
aan de Europese jury voorgelegd voor de grote finale.
Virginie Lescure, de Franse voorzitter van de European Fashion jury in
2007, benadrukt het belang van dit soort initiatieven voor de wereld
van de Kunst en gericht op jonge talenten: âIk herinner mij de tijd
dat ik nog een jonge ontwerper was en ik probeerde om mijn carrière
op te starten. Mogelijkheden als deze waren toen net zo zeldzaam als
ze nu nog steeds zijn. De Kunst heeft ondersteuning nodig en we hebben
behoefte aan meer van dit soort projecten.â
Ook het Europese jurylid uit Nederland van de 2007 editie,
vakfotograaf Jeffrey van der Vaart van Van der Vaart Fotoproductions
is blij dat de competitie wordt voortgezet: âDe inzendingen vorig jaar
waren veelbelovend en ik ben dan ook benieuwd naar de projecten die
dit jaar worden ingediend. Ik vind het toe te juichen dat talentvolle,
jeugdige fotografen op deze wijze worden aangemoedigd.â
âWij zijn opgetogen om dit project voort te kunnen zetten,â zegt Wayne
Brannon, Executive Director of Chevrolet Europe. âWij zijn onder de
indruk van de ingediende projecten die de kunststudenten voor de
eerste contest hebben ingeleverd. De jonge artiesten hebben duidelijk
gedemonstreerd hoe creatief, enthousiast en fris van geest ze zijn!â
Voor nadere informatie over de contest: www.youngcreativechevrolet.eu
De prijzen voor de studenten:
Nationaal niveau:
⢠Eerste prijs â¬1,200
⢠Tweede prijs â¬500
⢠Derde prijs: â¬300
Europees niveau:
Eerste prijs fotografie
Een bedrag van â¬1.000 en een trip om getuige te zijn van een
fotoshoot voor een nieuwe Chevrolet of een bedrijfscampagne, waar
winnende studenten de gelegenheid hebben om te zien op welke manier
een professionele fotoshoot wordt georganiseerd en uitgevoerd.
Eerste prijs video
Een bedrag van â¬1.000 en een trip om getuige te zijn van een
videoshoot voor een nieuwe Chevrolet of een bedrijfscampagne, waar
winnende studenten de gelegenheid hebben om te zien op welke manier
een professionele videoshoot wordt georganiseerd en uitgevoerd
Eerste prijs Visuele Kunst
Een bedrag van â¬1.000 en een race-weekend met het Chevrolet WTCC
racing team waarbij de auto uitgevoerd zal zijn in de lay-out van het
winnende project. De winnende student zal de mogelijkheid hebben om
alle aspecten te ontdekken van de autosport en van de aspecten die
direct verbonden zijn aan de media en PR-activiteiten in relatie tot
de gedecoreerde wedstrijdauto van Chevrolet.
Eerste prijs interieur design
Een bedrag van â¬1.000 en een volledige betrokkenheid bij Chevrolet
gedurende twee dagen tijdens een belangrijke internationale autoshow.
Hierbij zal de winnaar kennismaken met alle aspecten die horen bij het
bouwen van de stand (ontwikkeling en invoering van de plannen, de
keuze en het gebruik van materialen, de constructie en de assemblage,
etc) Ook zal de winnaar tijdens de eerste prijsdag aanwezig zijn op de
stand.
Eerste prijs mode
Een bedrag van â¬1.000 en een mini-training van 2 tot 3 dagen bij een
stilist, die zijn of haar eigen label heeft geïntroduceerd, tijdens
de opstartfase van een nieuwe collectie (keuze en aanschaf van
stoffen, productiestart, etc) of tijdens het opzetten van een
modeshow, samen met andere stilisten (sierraden, accessoires, etc).
Voor alle disciplines
⢠Tweede prijs â¬1000
⢠Derde prijs â¬600
AutoRai