AutoRai

Young? Creative? Chevrolet! 2008 uit de startblokken

(4/25/2008)
Chevrolet is op zoek naar de meest talentvolle, creatieve studenten in Europa en verwacht dit jaar maar liefst 940 ingezonden projecten. Young? Creative? Chevrolet! Is een competitie met betrekking tot het merkimago van Chevrolet, die wordt uitgevoerd in samenwerking met erkende Opleidingen voor Toegepaste Kunst in geheel Europa. Deelname is voorbehouden aan de studenten van deze scholen.

Chevrolet heeft voor studenten de mogelijkheid gecreëerd om zich te focussen op een specifiek onderdeel van de merkidentiteit van Chevrolet om daar eigen creatieve invalshoek aan toe te voegen. âYoung? Creative? Chevrolet!â wil studenten stimuleren en direct belonen, en de merkidentiteit Chevrolet verbinden met de beste, creatieve geesten in Europa.

De deelnemende studenten aan de competitie moeten hun individueel of groepsproject presenteren in één van de volgende vijf disciplines. Daarbij moet gebruik worden gemaakt van het imago van Chevrolet:
1. Foto

2. Video

3. Visuele Kunst

4. Interieur Ontwerp

5. Mode

2008 - nog meer deelnemers dan vorig jaar
In 2007 namen acht landen deel waar onder Nederland. Dit jaar is het aantal landen toegenomen naar vijftien en Nederland is - uiteraard - wederom van de partij. De meeste scholen hebben zich overigens geregistreerd om aan meerdere disciplines deel te nemen.

Alain Vögeli, General Manager van de Ecole de Multimédia et dâArt of Fribourg in Zwitserland, waarvan het team in 2007 in de categorie fotografie de eerste prijs won, legt uit: âProjecten die zijn verbonden met de werkelijkheid van alledag zoals dat van Chevrolet zorgen er voor dat er verder wordt gegaan dan uitsluitend de strakke verstandhouding tussen professor en student, waardoor het onderricht gevarieerd wordt. Dit is ook voor ons professoren heel erg lonend!â

Nationale en Europese awards
De 940 projecten, die worden verwacht, moeten in juni worden ingediend bij de nationale juryâs. Vakmensen alsmede vertegenwoordigers van Chevrolet zullen de beste projecten voor iedere discipline op nationaal niveau uitkiezen. Ieder winnend nationaal project wordt dan aan de Europese jury voorgelegd voor de grote finale.

Virginie Lescure, de Franse voorzitter van de European Fashion jury in 2007, benadrukt het belang van dit soort initiatieven voor de wereld van de Kunst en gericht op jonge talenten: âIk herinner mij de tijd dat ik nog een jonge ontwerper was en ik probeerde om mijn carrière op te starten. Mogelijkheden als deze waren toen net zo zeldzaam als ze nu nog steeds zijn. De Kunst heeft ondersteuning nodig en we hebben behoefte aan meer van dit soort projecten.â

Ook het Europese jurylid uit Nederland van de 2007 editie, vakfotograaf Jeffrey van der Vaart van Van der Vaart Fotoproductions is blij dat de competitie wordt voortgezet: âDe inzendingen vorig jaar waren veelbelovend en ik ben dan ook benieuwd naar de projecten die dit jaar worden ingediend. Ik vind het toe te juichen dat talentvolle, jeugdige fotografen op deze wijze worden aangemoedigd.â

âWij zijn opgetogen om dit project voort te kunnen zetten,â zegt Wayne Brannon, Executive Director of Chevrolet Europe. âWij zijn onder de indruk van de ingediende projecten die de kunststudenten voor de eerste contest hebben ingeleverd. De jonge artiesten hebben duidelijk gedemonstreerd hoe creatief, enthousiast en fris van geest ze zijn!â

Voor nadere informatie over de contest: www.youngcreativechevrolet.eu

De prijzen voor de studenten:

Nationaal niveau:
⢠Eerste prijs â¬1,200
⢠Tweede prijs â¬500
⢠Derde prijs: â¬300

Europees niveau:

Eerste prijs fotografie
Een bedrag van â¬1.000 en een trip om getuige te zijn van een fotoshoot voor een nieuwe Chevrolet of een bedrijfscampagne, waar winnende studenten de gelegenheid hebben om te zien op welke manier een professionele fotoshoot wordt georganiseerd en uitgevoerd.

Eerste prijs video
Een bedrag van â¬1.000 en een trip om getuige te zijn van een videoshoot voor een nieuwe Chevrolet of een bedrijfscampagne, waar winnende studenten de gelegenheid hebben om te zien op welke manier een professionele videoshoot wordt georganiseerd en uitgevoerd

Eerste prijs Visuele Kunst
Een bedrag van â¬1.000 en een race-weekend met het Chevrolet WTCC racing team waarbij de auto uitgevoerd zal zijn in de lay-out van het winnende project. De winnende student zal de mogelijkheid hebben om alle aspecten te ontdekken van de autosport en van de aspecten die direct verbonden zijn aan de media en PR-activiteiten in relatie tot de gedecoreerde wedstrijdauto van Chevrolet.

Eerste prijs interieur design
Een bedrag van â¬1.000 en een volledige betrokkenheid bij Chevrolet gedurende twee dagen tijdens een belangrijke internationale autoshow. Hierbij zal de winnaar kennismaken met alle aspecten die horen bij het bouwen van de stand (ontwikkeling en invoering van de plannen, de keuze en het gebruik van materialen, de constructie en de assemblage, etc) Ook zal de winnaar tijdens de eerste prijsdag aanwezig zijn op de stand.

Eerste prijs mode
Een bedrag van â¬1.000 en een mini-training van 2 tot 3 dagen bij een stilist, die zijn of haar eigen label heeft geïntroduceerd, tijdens de opstartfase van een nieuwe collectie (keuze en aanschaf van stoffen, productiestart, etc) of tijdens het opzetten van een modeshow, samen met andere stilisten (sierraden, accessoires, etc).

Voor alle disciplines
⢠Tweede prijs â¬1000
⢠Derde prijs â¬600