Gemeente Maastricht

Jaarrekening 2007 gemeente Maastricht

"Tevreden over resultaten, maar niet achterover leunen"

De gemeente Maastricht heeft vandaag de gemeenterekening 2007 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat het afgelopen jaar een overschot is gerealiseerd van ¤ 5,3 miljoen. Van dit overschot zal ¤ 3,2 miljoen gebruikt worden voor het sluitend maken van de begroting 2008. Het restant wordt gestort in een reservefonds voor grote investeringen, waar het rijk en de Provincie ook aan meebetalen.

Hiervoor is een gezamenlijke agenda opgesteld: het Stedelijk Netwerk Zuid Limburg. Op deze agenda staan thema's als Culturele Hoofdstad 2018, verbetering mobiliteit Maaskruisend verkeer en de ontwikkeling van de landgoederenzone.

De belangrijkste financiële meevaller zijn: hogere opbrengsten uit deelnemingen, rentebaten, en belastingen. Daar stonden tegenvallers tegenover door hogere kosten bij de uitvoering van de WMO en een lagere uitkering door het Rijk.

Uit de rekening blijkt verder dat het stadsbestuur op koers ligt met de afspraken uit de 22 beleidsprogramma's van het bestuursakkoord.

Enkele belangrijke resultaten uit 2007 zijn:


* een daling van het aantal bijstandsgerechtigden met 250 personen onder invloed van acties als social return, werken met behoud van uitkering en groeibanen;
* duidelijke prestatieafspraken met corporaties over de krachtwijken in Maastricht Noord-Oost (Limmel, Nazareth, Wittevrouwenveld en Wyckerpoort);
* de vaststelling van belangrijke beleidsstukken, zoals uitvoeringsplan WMO 2008 - 2011, beleidsnota parkeren, de winkeltijden en de kadernota innoverend arbeidsbeleid en de voorbereidingen voor het spreidingsplan buitensportaccomodaties en de operatie Coffeecorner, fase II en III;
* de start van het Veiligheidshuis, waar gemeente, politie, justitie en hulpverlening nauw samenwerken bij de aanpak van veelplegers;
* de aanleg van de nieuwe Park & Ride parkeerterreinen bij het Centraal Station en de Cabergerweg

"We concluderen met enige trots dat we op koers liggen met de realisering van de afspraken in het bestuursakkoord, maar er nog niet zijn. Er is een solide basis gelegd om stevig door te pakken en te zorgen voor de noodzakelijk continuïteit. Maar met name op het terrein van cultuur en (kennis)economie moeten zaken verder uitgewerkt worden. De terugloop van de bevolking en de daarmee gepaard gaande kans op vergrijzing vraagt adequate antwoorden van de overheid. Want hoewel er veel zorg is over de gevolgen van de daling van het aantal inwoners, geeft deze ontwikkeling ook nieuwe kansen. Er is dus geen reden om genoegzaam achterover te leunen."

Met deze 'winstwaarschuwing' reageert wethouder Jean Jacobs van financiën op de resultaten van de gemeentebegroting 2007. Hij wijst er op dat de goede beleids- en financiële resultaten behaald zijn in een periode dat het ambtenarenapparaat onder zware druk heeft moeten werken, vanwege de verhuizing van Randwyck naar Mosae Forum en de organisatieveranderingen.

Maar ook loopt de gemeente op een aantal terreinen nog steeds financiële risico's, zoals bij de herontwikkeling van Karosseer/Vinkenslag, heffing baatbelasting in kernwinkelgebied, Wmo, en de ontwikkeling van grote projecten.

Hoewel de gemeente met deze projecten en de vele ambities meer dan gemiddelde risico's loopt, voldoet de gemeentelijke reservepositie (het weerstandsvermogen) toch aan de norm. Maar wanneer alle ambities waargemaakt moeten worden, zal er slim naar het huidige takenpakket gekeken moeten worden.

Bij de behandeling van de binnenkort te presenteren kaderbrief (waarin de hoofdlijnen voor de begroting 2009 worden vastgelegd), zal het College hierover met de Gemeenteraad van gedachten wisselen. Dit openbare debat vindt plaats op 24 juni 2008.