Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 25 april 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/3538 08-VW-B-057 Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij beantwoord ik de door de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat gestelde vragen inzake het in stand houden van openbare functie van stations van 27 maart 2008.


1. Deelt u de mening dat verschillende NS-stations in Nederland een soort van doorgang vormen tussen twee stadsdelen en dat een traverse of tunnel als het ware een "openbaar gebied" tussen twee stadsdelen vormt?


1. Gegeven de functie van verschillende NS-stations die een soort doorgang vormen tussen twee stadsdelen, kunnen stations een `openbaar karakter' hebben.


2. Deelt u de mening dat deze "openbare functie", als gevolg van de invoering van de OV-chipkaart waarbij de doorgang tussen twee stadsdelen wordt afgesloten met poortjes die alleen door reizigers met een OV-Chipkaart kunnen worden gepasseerd, dreigt te verdwijnen?


2. Ik heb van NS begrepen dat in verband met de introductie van de OV-chipkaart op circa 120 stations toegangspoortjes worden geplaatst om het zwartrijden tegen te gaan en de veiligheid op de stations te vergroten. Daarmee verandert de situatie op die stations, niet alleen voor de treinreizigers maar ook voor mensen die het station gebruiken om van de ene stadswijk naar de andere te lopen en mensen die niet op het station komen om te reizen, maar bijvoorbeeld om iemand uit te zwaaien, horeca of Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2008/3538

winkels te bezoeken. Ik deel echter niet de mening dat de "openbare functie" van een doorgang tussen twee stadsdelen dreigt te verdwijnen (zie antwoord op vraag 3).


3. Acht u het voorstelbaar dat in sommige gevallen de "openbare functie" van stations belangrijker is dan het weren van niet-reizigers door middel van OV-Chipkaartpoortjes en in die gevallen voor een andere oplossing wordt gekozen, daar waar zo'n doorgang ook voor niet-reizigers de snelste en doorgaans meest sociaal veilige manier is om het ene deel van de stad naar het andere te komen?

3. Er is door de betrokken partijen voor gekozen om poortjes te plaatsen. Waar de poortjes op een station precies komen te staan is een zaak van NS, ProRail en de betreffende gemeente. De poortjes zijn te passeren met een geldig reisproduct of voldoende reistegoed op de OV-chipkaart. Wanneer mensen in het bezit zijn van een OV-chipkaart met een geldig reisproduct of voldoende reistegoed, kunnen zij zonder kosten het station betreden, ook als ze niet gaan reizen. Als zij het station binnen 30 minuten weer verlaten wordt hun reisproduct of reistegoed niet verbruikt. Houders van een anonieme OV-chipkaart betalen bij de poortjes een klein bedrag. Bij het verlaten van het station - binnen 30 minuten - krijgen zij dit bedrag weer teruggestort op hun kaart. Houders van een persoonlijke OV-chipkaart hoeven geen bedrag te betalen bij het passeren van de poortjes. Daarnaast kunnen passanten en incidentele stationsbezoekers kosteloos een passagerecht op hun OV-chipkaart laden bij de automaat of het loket. Ze kunnen daarbij kiezen uit een eenmalig passagerecht of een doorlopend passagerecht met een doorlopende geldigheidsduur.


4. Kunt u de Kamer - na overleg met betrokken partijen - informeren over de mogelijkheden die u ziet om - in daarvoor in aanmerking komende gevallen - de "openbare functie" van stations te handhaven?

4. Zie antwoord op vraag 2 en 3.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---