abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
25 april 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/3538 08-VW-B-057
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de door de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat
gestelde vragen inzake het in stand houden van openbare functie van stations van
27 maart 2008.
1. Deelt u de mening dat verschillende NS-stations in Nederland een soort van doorgang
vormen tussen twee stadsdelen en dat een traverse of tunnel als het ware een
"openbaar gebied" tussen twee stadsdelen vormt?
1. Gegeven de functie van verschillende NS-stations die een soort doorgang vormen
tussen twee stadsdelen, kunnen stations een `openbaar karakter' hebben.
2. Deelt u de mening dat deze "openbare functie", als gevolg van de invoering van de
OV-chipkaart waarbij de doorgang tussen twee stadsdelen wordt afgesloten met
poortjes die alleen door reizigers met een OV-Chipkaart kunnen worden gepasseerd,
dreigt te verdwijnen?
2. Ik heb van NS begrepen dat in verband met de introductie van de OV-chipkaart op
circa 120 stations toegangspoortjes worden geplaatst om het zwartrijden tegen te
gaan en de veiligheid op de stations te vergroten. Daarmee verandert de situatie op
die stations, niet alleen voor de treinreizigers maar ook voor mensen die het station
gebruiken om van de ene stadswijk naar de andere te lopen en mensen die niet op het
station komen om te reizen, maar bijvoorbeeld om iemand uit te zwaaien, horeca of
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/3538
winkels te bezoeken. Ik deel echter niet de mening dat de "openbare functie" van een
doorgang tussen twee stadsdelen dreigt te verdwijnen (zie antwoord op vraag 3).
3. Acht u het voorstelbaar dat in sommige gevallen de "openbare functie" van stations
belangrijker is dan het weren van niet-reizigers door middel van OV-Chipkaartpoortjes
en in die gevallen voor een andere oplossing wordt gekozen, daar waar zo'n
doorgang ook voor niet-reizigers de snelste en doorgaans meest sociaal veilige manier
is om het ene deel van de stad naar het andere te komen?
3. Er is door de betrokken partijen voor gekozen om poortjes te plaatsen. Waar de
poortjes op een station precies komen te staan is een zaak van NS, ProRail en de
betreffende gemeente. De poortjes zijn te passeren met een geldig reisproduct of
voldoende reistegoed op de OV-chipkaart. Wanneer mensen in het bezit zijn van een
OV-chipkaart met een geldig reisproduct of voldoende reistegoed, kunnen zij zonder
kosten het station betreden, ook als ze niet gaan reizen. Als zij het station binnen 30
minuten weer verlaten wordt hun reisproduct of reistegoed niet verbruikt. Houders
van een anonieme OV-chipkaart betalen bij de poortjes een klein bedrag. Bij het
verlaten van het station - binnen 30 minuten - krijgen zij dit bedrag weer teruggestort
op hun kaart. Houders van een persoonlijke OV-chipkaart hoeven geen bedrag te
betalen bij het passeren van de poortjes. Daarnaast kunnen passanten en incidentele
stationsbezoekers kosteloos een passagerecht op hun OV-chipkaart laden bij de
automaat of het loket. Ze kunnen daarbij kiezen uit een eenmalig passagerecht of een
doorlopend passagerecht met een doorlopende geldigheidsduur.
4. Kunt u de Kamer - na overleg met betrokken partijen - informeren over de
mogelijkheden die u ziet om - in daarvoor in aanmerking komende gevallen - de
"openbare functie" van stations te handhaven?
4. Zie antwoord op vraag 2 en 3.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat