Gemeente Amsterdam en Philips zetten nieuwste LED-straatverlichting in om
tot 51% energie te besparen
25 april 2008
-
Karlijn van Dongen
De gemeente van Amsterdam en Koninklijke Philips starten een proef met
LED-straatverlichting van Philips genaamd `UrbanLine'. Deze innovatie
bevordert het zuinig gebruiken van energie. Amsterdam heeft daarmee de
wereldprimeur de eerste grote stad te zijn die deze nieuwe
LED-straatverlichting van Philips installeert. Op grond van de
resultaten van deze proefopstelling zal de gemeente bepalen of het op
het gebied van duurzaamheid, energiebesparing en verlichtingseisen
verder gaat met deze techniek. De LED-lantaarns zullen op 21 juli
langs het fietspad bij het stadhuis/muziektheater in Amsterdam gaan
branden.
Door de bestaande compacte fluorescentielampen- (PLL-)
straatverlichting bij het stadhuis in Amsterdam te vervangen door de
UrbanLine LED-innovatie van Philips kan tot 51% energie bespaard
worden. De Amsterdamse gemeenteraad heeft in het milieubeleidsplan
beloofd het energieverbruik van de stad zover mogelijk te verlagen en
wil de introductie van energiezuinige straatverlichting verder
uitbreiden. Philips schat in dat als alle PLL-verlichting in Nederland
zou worden vervangen door UrbanLine van Philips, een energiebesparing
van minimaal 30% zou worden bereikt, wat overeenkomt met 1650 ton CO2
of wel 17 voetbalvelden bos. Op grond van dit potentieel, verwacht
Philips dan ook dat in 2010 12% van de totale omzet van Philips
Lighting in de Benelux uit LED-verlichting zal bestaan tegen 5% in
2007.
Deze proef met Philips is voor de gemeente Amsterdam een belangrijke
stap."Nieuwe technieken maken het mogelijk veel duurzamer om te gaan
met verlichting. De komende tijd willen we dit verder uitwerken.
Natuurlijk moeten we er wel voor waken dat de sociale veiligheid goed
gewaarborgd blijft.", , aldus Tjeerd Herrema, wethouder voor Verkeer,
Vervoer en Infrastructuur.
Ook Philips concentreert zich in toenemende mate op energiezuinige
verlichting, vooral LED-verlichting. "Het feit dat de stad Amsterdam
deze toepassing onmiddellijk wilde testen, geeft aan dat men
vastbesloten is aanzienlijke vooruitgang te boeken op het gebied van
een zuinig gebruik van energie," aldus Frank van der Vloed, General
Manager van Philips Lighting Benelux. "We zijn er trots op te kunnen
samenwerken met de gemeente Amsterdam, aangezien dit ook de rol
bewijst die Philips kan spelen bij het in staat stellen van gemeenten
hun CO2-voetafdruk te verminderen door middel van LED-verlichtings
oplossingen."
Naast de belangrijke voordelen in termen van energierendement zal
UrbanLine tevens de hoeveelheid licht verhogen van gemiddeld 7,5 tot 8
lux. Bij het Amsterdamse stadhuis wordt het fietspad beter verlicht
waardoor de veiligheid van fietsers verder toeneemt.
De speciaal ontworpen LED-armatuur staat bovendien garant voor
minimale omgevingslichtvervuiling en een optimale lichtopbrengst. Het
is voor Nederland tevens de eerste keer dat een straat zal worden
verlicht met LED's die een warme, witte kleur uitstralen. De nieuwe
straatverlichting voldoet aan de Nederlandse Praktijk Richtlijnen
(NPR)/Politiekeurmerk-eisen/normen.
De Philips UrbanLine straatverlichting werd onlangs geïntroduceerd op
de beurs Light + Building in Frankfurt, en omvat een breed scala aan
systemen - voor het verlichten van fietspaden, voetgangersgebieden tot
functionele straatverlichting - om te voldoen aan de verschillende
eisen van gemeenten en hun bewoners.
De UrbanLine-straatverlichting zal voorafgaand aan de proefinstallatie
vanaf 25 april tot eind juli voor bezichtiging worden geëxposeerd
binnen in het stadhuis. Na de primeur in Amsterdam zal UrbanLine ook
door 25 andere Europese steden worden geïnstalleerd.
De gemeente Amsterdam wil zelf én met partners gezamenlijk optrekken
in innovativiteit voor een energie zuinige stad op allerlei terreinen.
Wethouder Herrema en Amsterdamse bedrijven hebben bijvoorbeeld op 1
april 2008 een intentieverklaring voor een duurzaam mobiel Amsterdam
ondertekend en een platform opgericht voor duurzame mobiliteit. Doel
is onder meer het ondersteunen en ontwikkelen van projecten waarmee
allerlei vormen van duurzame mobiliteit worden gestimuleerd.
Naast bovenstaande zijn er ook andere duurzame maatregelen en
initiatieven vanuit de gemeente op het gebied van openbare
verlichting, waarvan hier enkele voorbeelden:
* Lampen en armaturen. Bepaalde, `oude' soorten lampen hebben een
opwarmtijd om op volle lichtsterkte te komen. Door deze te
vervangen door lampen die deze opwarmtijd niet nodig hebben, kan
een energiebesparing worden bereikt van 0.6%
* In- en uitschakelmoment. De openbare verlichting wordt dagelijks
op afstand in- en uitgeschakeld. Inschakeling in de middag/avond
vindt pas plaats wanneer het bij een bepaalde mate van duisternis
noodzakelijk is voor een verantwoorde verlichting van de openbare
ruimte; uitschakeling in de ochtend vindt zo snel als verantwoord
plaats. Een recente verfijning van het meetsysteem levert een
energiebesparing op van 1.5%.
Samen met Philips wordt dit jaar onderzocht welke extra technologische
mogelijkheden tot energiebesparing er zijn. Welk effect hiermee kan
worden behaald en welke vervroegde investeringen deze technieken met
zich meebrengen. Hierbij moet onder meer worden gedacht aan:
* Dimmen van verlichting. Eind 2008 zal een aantal proefen starten
met het dimmen van openbare verlichting. Door dimmen wordt energie
bespaard en eventuele lichthinder en -vervuiling verminderd.
* Op Hoofdnet Auto zal een zogeheten `licht-op-maat'-systeem gaan
functioneren waarbij het verlichtingsniveau afhankelijk is van de
verkeersintensiteit en de weersomstandigheden. In geval van
bijvoorbeeld weinig verkeer en heldere weersomstandigheden is het
`op vol niveau' branden van de openbare verlichting `onnodig'.
Gemeente Amsterdam