ChristenUnie
Inbreng over de knelpunten van de leerlinggebonden financiering
Inbreng over de knelpunten van de leerlinggebonden financiering
dinsdag 22 april 2008 10:40
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling
kennis genomen van het besluit tot wijziging van onder meer het
Besluit bekostiging WEC in verband met het wegnemen van enkele
knelpunten bij de leerlinggebonden financiering. Deze leden hebben nog
enkele vragen.
Artikel III, onderdeel G
Artikel 13 van het besluit leerlinggebonden financiering wordt
aangepast ter verduidelijking van het begrip "het ontbreken van
algemene voorwaarden"wat betreft het leer- en werkgedrag van de
leerlinge. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen zich af
in hoeverre de gevolgen van het toevoegen van het psychodiagnostisch
onderzoek voor de belasting van gedragswetenschappers en de
wachtlijsten die nu al bestaan voor onderzoek zijn meegewogen bij de
beslissing om deze extra eis te stellen? Zal deze eis niet eerder ten
koste gaan van de begeleiding van leerlingen dan dat er sprake zal
zijn van een beperking van de groei van indicaties in cluster 4? De
leden van de fractie van de ChristenUnie verzoeken om een nadere
toelichting op dit punt.
Artikel III, onderdelen I en J
In de artikelen 15 en 16 van het Besluit leerlinggebonden financiering
worden de criteria voor leerlingen met een cochleair implantaat
aangepast. Het gaat daarbij om een verfijning van de criteria waardoor
indicering van de best passende onderwijssoort binnen cluster 2
mogelijk wordt. In hoeverre betekent deze verfijning ook een
aanscherping? Wat is de aanvullende waarde van artikel 15, lid 2 onder
b. Wat voegt deze voorwaarde toe ten aanzien van de eis onder a?
Artikel 16, lid 2, onder b, van het Besluit leerlinggebonden
financiering komt te luiden: "de leerling wat betreft de communicatie
is aangewezen op het gesproken Nederlands aangevuld met gebaren." In
hoeverre wordt hiermee beoogt dat een kind Nederlands aangevuld met
gebaren (NmG) moet beheersen om tot het slechthorenden-onderwijs te
worden toegelaten? Graag een nadere toelichting op deze punten.