Brussel, 24 april 2008
Europese Commissie wil beter communiceren via audiovisuele media
In een mededeling getiteld "Over Europa communiceren via de audiovisuele
media" heeft de Commissie acties aangekondigd om te zorgen dat televisie- en
radiozenders en multimediaplatforms meer aandacht aan EU-zaken besteden. Zo
zullen professionals uit de audiovisuele media worden aangemoedigd Europese
audiovisuele netwerken op te zetten en daarin actief te zijn. De Commissie
wil onder andere dat er een netwerk van televisiestations komt als
aanvulling op het netwerk van radiostations dat op 1 april van start is
gegaan. Ook zal er nog meer onbewerkt audiovisueel materiaal kosteloos aan
professionals uit de audiovisuele media ter beschikking worden gesteld en
zal de Commissie meer video's produceren om EU-beleid te illustreren of toe
te lichten.
Margot Wallström, vicevoorzitter van de Commissie voor institutionele
betrekkingen en communicatiestrategie, zei er het volgende over: "Dit
is het laatste in een reeks voorstellen van de Commissie over
communicatie. Een van de belangrijkste doelstellingen van ons
communicatiebeleid is een Europese publieke ruimte te creëren en
burgers mondiger te maken door hun toegang tot informatie te bieden.
Burgers moeten weten wat er op EU-niveau gebeurt en kunnen deelnemen
aan een democratisch debat. Door steun te bieden voor samenwerking en
uitwisseling tussen de omroepen en gratis audiovisueel materiaal aan
te bieden, wil de Commissie bijdragen aan een betere
informatievoorziening aan het publiek.
"Uit onderzoek blijkt dat mensen informatie willen krijgen over
Europese zaken die hen aangaan, en dan bij voorkeur via hun favoriete
tv- en radiozenders en websites. Er is ook vraag naar door de EU zelf
geproduceerd audiovisueel materiaal - dat blijkt wel uit het succes
van ons kanaal op YouTube (EUtube), waar sinds juli 2007 al meer dan
tien miljoen keer video's zijn bekeken", aldus Wallström.
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de Europese burgers niet
bijzonder goed over de EU geïnformeerd zijn, hoewel het merendeel (64%
volgens de Eurobarometer van maart 2007) wel geïnteresseerd is in
nieuws over de EU. Daarnaast blijken televisie en radio voor de meeste
mensen nog steeds de favoriete informatiemiddelen te zijn. Uit
mediaonderzoek blijkt dat nationale audiovisuele media minder dan 10%
besteden aan EU-onderwerpen van de tijd die voor nationaal nieuws
wordt uitgetrokken.
In een actieplan zet de Commissie haar plannen uiteen om ervoor te
zorgen dat de bestaande televisie- en radiostations uitgebreider en
vaker aandacht aan EU-onderwerpen besteden, en om netwerken tussen
omroepen op Europees niveau te stimuleren. Dit is het laatste in een
reeks beleidsinitiatieven die deel uitmaken van de
communicatiestrategie van de Commissie, zoals de mededeling
"Communiceren over Europa in partnerschap" van oktober 2007.
Nog te nemen stappen:
* voorstellen indienen voor een netwerk van televisiezenders in
2009-2010;
* het Europees radionetwerk (EuRaNet) voortzetten en het bereik en
het aantal talen waarin wordt uitgezonden uitbreiden;
* doorgaan met de ondersteuning van Euronews, dat per juli 2008 ook
in het Arabisch gaat uitzenden;
* de nieuwsinhoud van Europe by Satellite (EbS) uitbreiden en de
capaciteit ervan verdubbelen;
* de rol van de audiovisuele bibliotheek als archief van de
Commissie en als centraal toegangspunt voor alle audiovisuele
producties van de Commissie versterken;
* de productie van audiovisuele inhoud van de Commissie uitbreiden
en de distributie via verschillende technologische platforms,
zoals EUTube, verbeteren;
* een online evenementenkalender van de EU starten in juni 2008 en
onder professionals promoten.
Nuttige websites:
http://ec.europa.eu/commission_barroso/wallstrom/
http://ec.europa.eu/avservices/
http://ec.europa.eu/dgs/communication/
http://youtube.com/eutube
European Union