European Union



Brussel, 24 april 2008

Europese Commissie wil beter communiceren via audiovisuele media

In een mededeling getiteld "Over Europa communiceren via de audiovisuele media" heeft de Commissie acties aangekondigd om te zorgen dat televisie- en radiozenders en multimediaplatforms meer aandacht aan EU-zaken besteden. Zo zullen professionals uit de audiovisuele media worden aangemoedigd Europese audiovisuele netwerken op te zetten en daarin actief te zijn. De Commissie wil onder andere dat er een netwerk van televisiestations komt als aanvulling op het netwerk van radiostations dat op 1 april van start is gegaan. Ook zal er nog meer onbewerkt audiovisueel materiaal kosteloos aan professionals uit de audiovisuele media ter beschikking worden gesteld en zal de Commissie meer video's produceren om EU-beleid te illustreren of toe te lichten.

Margot Wallström, vicevoorzitter van de Commissie voor institutionele betrekkingen en communicatiestrategie, zei er het volgende over: "Dit is het laatste in een reeks voorstellen van de Commissie over communicatie. Een van de belangrijkste doelstellingen van ons communicatiebeleid is een Europese publieke ruimte te creëren en burgers mondiger te maken door hun toegang tot informatie te bieden. Burgers moeten weten wat er op EU-niveau gebeurt en kunnen deelnemen aan een democratisch debat. Door steun te bieden voor samenwerking en uitwisseling tussen de omroepen en gratis audiovisueel materiaal aan te bieden, wil de Commissie bijdragen aan een betere informatievoorziening aan het publiek.

"Uit onderzoek blijkt dat mensen informatie willen krijgen over Europese zaken die hen aangaan, en dan bij voorkeur via hun favoriete tv- en radiozenders en websites. Er is ook vraag naar door de EU zelf geproduceerd audiovisueel materiaal - dat blijkt wel uit het succes van ons kanaal op YouTube (EUtube), waar sinds juli 2007 al meer dan tien miljoen keer video's zijn bekeken", aldus Wallström.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de Europese burgers niet bijzonder goed over de EU geïnformeerd zijn, hoewel het merendeel (64% volgens de Eurobarometer van maart 2007) wel geïnteresseerd is in nieuws over de EU. Daarnaast blijken televisie en radio voor de meeste mensen nog steeds de favoriete informatiemiddelen te zijn. Uit mediaonderzoek blijkt dat nationale audiovisuele media minder dan 10% besteden aan EU-onderwerpen van de tijd die voor nationaal nieuws wordt uitgetrokken.

In een actieplan zet de Commissie haar plannen uiteen om ervoor te zorgen dat de bestaande televisie- en radiostations uitgebreider en vaker aandacht aan EU-onderwerpen besteden, en om netwerken tussen omroepen op Europees niveau te stimuleren. Dit is het laatste in een reeks beleidsinitiatieven die deel uitmaken van de communicatiestrategie van de Commissie, zoals de mededeling "Communiceren over Europa in partnerschap" van oktober 2007.

Nog te nemen stappen:

* voorstellen indienen voor een netwerk van televisiezenders in 2009-2010;

* het Europees radionetwerk (EuRaNet) voortzetten en het bereik en het aantal talen waarin wordt uitgezonden uitbreiden;
* doorgaan met de ondersteuning van Euronews, dat per juli 2008 ook in het Arabisch gaat uitzenden;

* de nieuwsinhoud van Europe by Satellite (EbS) uitbreiden en de capaciteit ervan verdubbelen;

* de rol van de audiovisuele bibliotheek als archief van de Commissie en als centraal toegangspunt voor alle audiovisuele producties van de Commissie versterken;

* de productie van audiovisuele inhoud van de Commissie uitbreiden en de distributie via verschillende technologische platforms, zoals EUTube, verbeteren;

* een online evenementenkalender van de EU starten in juni 2008 en onder professionals promoten.

Nuttige websites:

http://ec.europa.eu/commission_barroso/wallstrom/ http://ec.europa.eu/avservices/

http://ec.europa.eu/dgs/communication/

http://youtube.com/eutube