Informatiegebrek probleem bij 90 procent van bedrijven
Onderzoek van Progress Software: meeste bedrijven kunnen bedrijfskritische informatie moeilijk benaderen
Rotterdam, 24 april 2008 Onderzoek van Progress Software wijst uit dat een groot percentage van het bedrijfsleven te weinig informatie heeft ter ondersteuning van zijn bedrijfsprocessen. Uit dit onderzoek onder CIO's, IT-managers en divisiemanagers van 500 Europese bedrijven blijkt, dat het merendeel van de respondenten niet real-time kan beschikken over bedrijfskritische data.
Het onderzoek onderstreept de moeite die het binnen bedrijven kost om bedrijfskritische informatie te benaderen, te wijzigen of te interpreteren. Verder blijkt uit het onderzoek dat bedrijven massaal een Service-Oriented Architecture (SOA) omarmen om informatiestromen te verbeteren en de flexibiliteit van de IT-infrastructuur te vergroten.
Bedrijven blijken te maken te hebben met een information gap die hun reactiesnelheid op informatie die bedrijfsveranderingen teweeg kan brengen, ernstig vertraagt. Bart Schouw, Business Development Executive EMEA bij Progress Software: "Doordat bedrijven niet real-time beschikken over informatie, hebben ze geen optimaal inzicht in hun klanten of zelfs in de eigen organisatie. Ze kunnen hierdoor niet snel genoeg reageren op veranderende marktomstandigheden of regelgeving, zodat ze groeikansen missen. Door de tijd die zit tussen het opvragen van informatie en het bereiken van de juiste persoon of afdeling, lopen bedrijven het risico hun voorsprong te verliezen."
In totaal deden 250 CIO's en IT-managers en 250 divisiemanagers mee aan het onderzoek. De respondenten lieten een combinatie van zorgen en frustraties zien. 77 procent van de CIO's en IT-managers verklaart dat real-time data en directe toegang tot informatie van groot belang zijn voor hun bedrijf. Toch blijkt slechts 39 procent die informatie te kunnen bieden.
IT vormt een integraal onderdeel van bedrijfsprocessen. Ondanks dat IT een bijdrage kan leveren aan het onderscheidend vermogen van bedrijven, blijkt uit het onderzoek dat de tijd die informatie erover doet om van businessunit naar businessunit te 'reizen', te lang is. Toch waren er ook lichtpuntjes in het onderzoek. Hoewel de meeste IT-systemen geen directe reacties op gebeurtenissen ondersteunen, geeft 83 procent van de respondenten aan dat hun systemen de bedrijfsvoering ondersteunen om snel te reageren op markttrends en een continu veranderende bedrijfsomgeving.
SOA is algemeen geaccepteerd door IT-afdelingen van grote Europese bedrijven, zo blijkt uit het onderzoek. Twee derde van de CIO's en IT-managers is van mening dat SOA in de komende vijf jaar uitgroeit tot dé infrastructuurstandaard. Verdere SOA-bevindingen van het onderzoek zijn:
- 58 procent van de respondenten heeft al een SOA-strategie klaar;
- 75 procent geeft aan dat het management hun SOA-strategie ondersteunt;
- 35 procent zegt dat hun SOA-strategie bedrijfsbreed is opgezet.
Rudiger Spies, vicepresident Enterprise Applications van IDC: "SOA raakt elk aspect van de bedrijfsvoering en is meestal niet product- of sectorspecifiek. Probleem is dat de discussies over SOA nog te vaak technisch georiënteerd zijn, maar dat de voordelen zich op het businessvlak afspelen. Uiteindelijk is het echter aan individuele bedrijven om te beslissen hoe SOA hun behoeften kan invullen. De bedrijven die hierin voorlopen, onderscheiden zichzelf."
Schouw vervolgt: "Het feit dat 90 procent van de respondenten aangeeft sneller te moeten beschikken over informatie, onderstreept dat IT als essentieel wordt beschouwd. Toch blijkt dat IT moeite heeft om de veranderende bedrijfsvoering bij te houden vooral in de situatie dat reactiesnelheid een onderscheidende factor is. Als IT niet snel de bedrijfsvoering gaat ondersteunen in plaats van te vertragen, betekent dit een deuk in het vertrouwen. Het management zal dan ergens anders op zoek gaan naar een oplossing. Het is tijd dat IT-systemen hun beloftes gaan waarmaken en een concrete toegevoegde waarde gaan leveren. Bedrijven kopen geen technologie, maar resultaten."
Over Progress Software Corporation
Progress Software Corporation levert applicatie-infrastructuursoftware voor de ontwikkeling, implementatie, integratie en het beheer van zakelijke applicaties. Doelstelling van het bedrijf is om de IT-voordelen te optimaliseren en de complexiteit en total cost of ownership te minimaliseren. Voor meer informatie: