Ingezonden persbericht


Den Haag, 24 april 2008

100e deelnemer voor Ik Kies Bewust

Cateraar Prorest sluit zich aan en serveert binnenkort gerechten met minder zout, suiker en verzadigd vet

Stichting Ik Kies Bewust bestaat in mei 2 jaar en kan inmiddels de 100e deelnemer verwelkomen. Cateraar Prorest zal dit jaar in 200 bedrijfsrestaurants en schoolkantines producten gaan serveren met minder of weinig zout, suiker en verzadigd vet. Prorest gaat hiervoor haar bedrijfsvoering en receptuur aanpassen. Ik Kies Bewust-voorzitter Clémence Ross is blij met de 100e deelnemer en verwacht dat het logo op steeds meer plaatsen zichtbaar wordt voor de consument. Inmiddels staat het logo al op 2200 producten waarvan 600 onverpakte producten, zoals groenten en fruit.

Impact op de bedrijfsvoering
Stichting Ik Kies Bewust bestaat in mei 2 jaar. Vanaf het begin hebben fabrikanten, retailers en cateraars veel belangstelling getoond voor het brancheoverstijgende initiatief. Zo ook nieuwkomer Prorest. Manager Kwaliteitszorg Hans Elema legt uit: "Uit onderzoek blijkt dat bijna al onze opdrachtgevers in de kantine een menukaart willen met gezondere gerechten erop en dat zij Ik Kies Bewust een uitstekend initiatief vinden. Voordat wij in onze restaurants producten kunnen serveren onder de 'Ik Kies Bewust'-noemer, moeten die aan een aantal criteria voldoen. We hebben hiervoor een speciale rekenmethodiek ontwikkeld om ingrediënten in producten van toeleveranciers te kunnen meten, waarbij we extra letten op de hoeveelheid vezels, verzadigd vet en suikers. Naast de kant en klare producten moeten ook de gerechten die we zelf samenstellen, zoals wraps, tortilla's en belegde broodjes, aan deze criteria voldoen."

Zichtbaar voor de consument
Op deze manier werken alle deelnemers hard om aan de criteria voor het logo te voldoen. Voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust Clémence Ross vindt het een goed teken dat deelnemers zo betrokken zijn, terwijl zij hun bedrijfsvoering toch behoorlijk moeten aanpassen. "Het toont aan dat ook zij, samen met de consument, streven naar gezondere voeding", aldus de ex-politica. "Sinds de introductie in 2006 zijn er al 2200 producten die aan de richtlijnen voldoen en zoals het er nu naar uitziet zullen er nog velen volgen. Ik vind dat een goede ontwikkeling. Op deze manier wordt het logo steeds zichtbaarder voor de consument, wat een bewuste keuze alleen maar bevordert."

Over Ik Kies Bewust
Met het Ik Kies Bewust-logo wil de Stichting een bewuste en gezondere keuze voor de consument gemakkelijker maken en productverbetering en -innovatie stimuleren. De Stichting ziet toe op een correct gebruik van het logo en zorgt dat het systeem afgestemd wordt op de laatste wetenschappelijke inzichten. De criteria waaraan producten moeten voldoen om het logo te mogen dragen worden opgesteld door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie onder voorzitterschap van prof. dr. ir. J.C. Seidell.


- Einde persbericht -

Noot voor de redactie/