KPN NV

Persbericht

Datum: 24 april 2008

Nummer: 025p

Onderzoek machtsmisbruik op Belgische en Duitse mobiele markt

De Duitse mededingingsautoriteit, het Bundeskartellamt is een procedure gestart naar machtsmisbruik op de mobiele markt in Duitsland. De procedure is in gang gezet naar aanleiding van een klacht van KPN. KPN verdenkt de marktleiders T-Mobile en Vodafone van misbruik van hun dominante positie.

Onafhankelijk hiervan en op hetzelfde moment heeft de Belgische mededingingsautoriteit, de Raad voor de Mededinging een rapport uitgebracht tegen Proximus; eveneens op verdenking van misbruik van hun machtspositie na een klacht door Base, KPN's mobiele dochter in België.

In de afgelopen jaren hebben KPN en de KPN-dochters E-Plus (Duitsland) en Base (België) herhaaldelijk aangedrongen op maatregelen tegen misbruik van de marktpositie van bepaalde operators (sommige deels in handen van de overheid) op de Belgische en Duitse mobiele markten. Misbruik waardoor niet alleen de concurrentie wordt verstoord, maar ook de belangen van de consumenten worden geschaad. Het gaat daarbij om tarieven voor het afhandelen van mobiele gesprekken over een ander netwerk, de zogenaamde terminatietarieven, frequentietoewijzingen, tarieven van vast naar mobiel en oneerlijke tariefplannen van de marktleiders.

"De onderzoeken in Duitsland en België bevestigen onze mening dat de dominante aanbieders in beide landen oneerlijke concurrentie bedrijven. We zullen onze volledige medewerking verlenen aan deze onderzoeken om onze belangen en investeringen in Duitsland en België te beschermen. Ik ben erg blij dat er nu eindelijk actie wordt ondernomen in het belang van onze aandeelhouders en consumenten", aldus Stan Miller, CEO van KPN Mobile International.

Volgens het rapport van de Belgische mededingingsautoriteit schendt Proximus al sinds de jaren 2002 - 2005 het mededingingsrecht. Ze doen dit onder andere door andere mobiele operators excessieve bedragen in rekening te brengen voor mobiel bellen via het netwerk van Belgacom Mobiel. Daarnaast zijn deze tarieven oneerlijk, zo kregen zakelijke gebruikers loyaliteitskortingen zonder dat daarvoor economische redenen waren en was er sprake van 'prijsdrukkende' situaties. Het is nu aan de toezichthouder om te bepalen of er wel/geen sprake is geweest van machtsmisbruik.

Wanneer de mededingingstoezichthouder de uitspraak van de aanklagers bevestigt leidt dit niet alleen tot boetes voor Proximus, maar ook tot schadevergoedingen voor alle operators die hierdoor gedurende die periode zijn benadeeld.

Al in 2003 maakte Base een zaak tegen Proximus aanhangig waarin werd verzocht te onderzoeken of Proximus misbruik maakte door lage tarieven te hanteren voor het onderling verkeer van Proximus-klanten in combinatie met zeer hoge tarieven voor het afhandelen van mobiele gesprekken over het Belgacom netwerk van andere operators, waardoor het voor Base onmogelijk was klanten te benaderen met een concurrerend aanbod. Mobistar, de tweede operator op de Belgische markt voegde zich in deze zaak en gezamenlijk werd een claim van meer dan ¤ 1 miljard ingediend tegen Proximus.

In 2007 oordeelde de Rechtbank van Koophandel van Brussel dat Proximus een dominante marktpositie inneemt en benoemde deskundigen om de zaak verder te onderzoeken. Recent verklaarde het Brusselse Hof van Beroep een besluit van de Belgische toezichthouder waarin alle drie de operators in België terminatietarieven opgelegd kregen nietig, omdat dat besluit Proximus oneigenlijk voordeel opleverde.

Het onderzoek dat door het Duitse Bundeskartellamt is gestart, beroept zich op eerdere uitspraken* in de samenwerking van verschillende netwerkoperators op het gebied van mobiele tv. In deze uitspraak refereert de Duitse mededingingsautoriteit naar de verwachte dominantie van T-Mobile en Vodafone: Op de markt voor spraaktelefonie is de aanname dat er sprake is van een oligopolie. T-Mobile en Vodafone maken daar deel van uit Op dit moment is er nauwelijks sprake van concurrentie tussen deze twee bedrijven.


*Bron: Uitspraak in de zaak mobiele tv fusies http://www.bundeskartellamt.de/wDeutsch/download/pdf/Fusion/Fusion07/B7-61-07.pdf ; pagina 41ff., sectie 4.4ff.

Noot voor de pers: