Autoverzekeringsmarkt opgeschud door nieuwkomers
Nieuwe aanbieders van autoverzekeringen zorgen ervoor dat de markt flink opgeschud wordt. Internetpartijen als Verzekeruzelf.nl en Allsecur geven de gevestigde orde het nakijken. De lachende derde is de oplettende consument. Die kan als nooit tevoren profiteren van de forse premiedalingen. Consumenten die al langer dan een jaar niet meer naar hun autoverzekering hebben omgekeken, kunnen tot honderden euro's per jaar besparen.
Verzekeraars die op dit moment een hoog interesse aandeel(1) hebben, zijn internetpartijen als Verzekeruzelf.nl en nieuwkomer Allsecur. Als deze interesse blijft aanhouden dan zullen deze partijen binnenkort een hoog marktaandeel werven ten kosten van gevestigde partijen als Centraal Beheer Achmea en Univé. Deze organisaties hebben nu nog een hoog marktaandeel(2), maar als we kijken naar het huidige interesseaandeel van deze maatschappijen zal dat snel verminderen.
De nieuwe toetreders hebben een positief effect voor de consument: afgelopen maart zijn de premies wederom gedaald. Ten opzichte van vorig jaar maart zijn de premies gedaald met 17%.
De structurele daling van autopremies begon 3 jaar geleden toen Delta Lloyd een scherp tarief introduceerde. Recentere voorbeelden zijn Budgio (eind 2006 geïntroduceerd door Fortis), Klaverblad, Ditzo (ook van Fortis) en Allsecur (Allianz). Budgio bracht de tarieven begin 2007 verder omlaag en eind 2007 zette Klaverblad een nieuw tarief in de markt waar iedereen flink van onder de indruk was. Ditzo heeft zeker niet op premie ingezet; uit eerder onderzoek bleek dat Ditzo gemiddeld 2 keer duurder is dan de concurrent. Allsecur daarentegen heeft wel scherp ingezet en heeft binnen één maand een top 3 positie bereikt.
Deze nieuwe partijen zijn in staat razendsnel op de markt te reageren en prijzen aan te passen. De gevestigde orde lijkt nog steeds te denken dat éénmaal per jaar de tarieven herzien voldoende is. Dit terwijl een nieuw tarief een paar maanden stand houdt en daarna weer wordt ingehaald door de concurrentie.
Hoe lang de prijzenslag nog voortduurt is moeilijk te zeggen. Zolang er nieuwe partijen op de markt blijven komen en verzekeraars hun tarieven slimmer vaststellen is het einde nog niet in zicht.
(1) interesse aandeel: o.b.v. ROI Clicks Independer.nl, 14 maart t/m 13 april 2008
(2) marktaandeel: o.b.v. Independer Consumenten Monitor, 24 januari 2007 t/m 23 januari 2008 Links: http://www.independer.nl