Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 24 april 2008

Kenmerk 067

Risico's bij subsidieverlening in Amsterdam

Het proces van subsidieverlening binnen de gemeente Amsterdam is op belangrijke punten voor verbetering vatbaar. Door het proces beter te beheersen nemen de risico's op ondoelmatige en onrechtmatige toekenning van subsidies verder af. Daarnaast kunnen vermoedens en beschuldigingen van belangenverstrengeling aan het adres van ambtenaren en bestuurders beter worden onderzocht en waar nodig weerlegd. Dit blijkt uit een risicoanalyse die Bureau Integriteit (BI) heeft uitgevoerd naar subsidieverstrekking bij vier stadsdelen en vier diensten. Burgemeester Job Cohen en de voorzitter van de Stadsdelen Duco Adema hebben opdracht gegeven voor dit onderzoek. Amsterdam wil dat subsidieverstrekking op transparante en controleerbare wijze binnen de stad wordt toegepast.

Een risicoanalyse is een preventief instrument dat zwakke plekken in een proces beschrijft. Binnen de 8 betrokken organisaties is uitgebreid gesproken met 122 ambtenaren en 11 bestuurders. In Amsterdam zijn bij de onderzochte diensten en stadsdelen vooral in de bedrijfsvoering en de besluitvorming kwetsbare plekken geconstateerd. Overigens zijn de in dit rapport als risico's omschreven situaties geen feitelijk geconstateerde integriteitschendingen.

Kwetsbare plekken in het proces van subsidieverstrekking zijn, in meer of mindere mate, bij alle onderzochte diensten en stadsdelen aangetroffen. Daarom geeft het onderzoek naar verwachting een representatief beeld voor heel Amsterdam. Volgens BI is subsidieverstrekking door welke overheidsinstantie dan ook kwetsbaar waar het de integriteit betreft. `Niet alleen in Amsterdam, maar in iedere gemeente in Nederland worden waar het gaat om subsidiëring inherente, van nature bij het proces horende, integriteitrisico's gelopen'. Dit komt onder andere omdat de overheid en gesubsidieerde instellingen een grote wederzijdse afhankelijkheid en verwevenheid kennen.

Bedrijfsvoering
Waar het gaat om bedrijfsvoering kan het proces van subsidiering binnen de 8 onderzochte gemeentelijke organisaties beter gereguleerd worden. Er zijn in het algemeen te weinig eenduidige procedures, criteria en vastgelegde afspraken over het uitvoeren van de werkzaamheden. Dit geldt zowel voor de wijze waarop aanvragen worden behandeld en beoordeeld, als voor de wijze waarop controle op gesubsidieerde instellingen plaatsvindt. Daarnaast ontbreekt het te vaak aan controle op de uitvoering en inzicht in het effect van de gesubsidieerde activiteiten. Volgens BI is het vaststellen van de effectiviteit van gesubsidieerde activiteiten voor alle overheidsorganisaties een lastige zaak is.

Besluitvorming
In de praktijk brengt vaak één bestuurder in een overleg een subsidievoorstel in waarna het besluitvormende orgaan als geheel (College van B&W, Dagelijks Bestuur stadsdelen) besluit. Het is dus belangrijk dat alle leden van het besluitvormend orgaan volledig geïnformeerd zijn over het subsidievoorstel. Op dit moment is onvoldoende gewaarborgd

dat belangrijke ambtelijke kanttekeningen, waarschuwingen en alternatieven bij alle collega-bestuurders bekend zijn.

De kwetsbare punten in de bedrijfsvoering en besluitvorming worden versterkt als ambtenaren zich gedwongen voelen een bestuurlijke toezegging waar te maken of als er sprake is van tijdsdruk.

Aanbevelingen
Om het proces van subsidieverlening beter te reguleren adviseert BI om een gemeentebreed kader te ontwikkelen. Hierin wordt beschreven welke maatregelen iedere gemeentelijke organisatie minimaal moet treffen om de risico's en onrechtmatige toekenning van subsidies zoveel mogelijk te beperken. Ook maatregelen op het gebied van controle op en beoordeling van activiteiten door gesubsidieerde organisaties moet hierin worden meegenomen. Daarnaast moet worden gewerkt aan het op peil brengen en houden van de competenties van medewerkers die bij subsidiering zijn betrokken.

Op veel plekken binnen de gemeente Amsterdam is al gestart met het programma politieke integriteit voor besturen en raden. In het kader van dit programma verzorgt BI trainingen aan bestuurders over het omgaan met dilemma's en integriteitskwesties. BI adviseert om hier, eventueel in versneld tempo, mee door te gaan. Ditzelfde geldt voor de trainingen voor ambtenaren die ook al binnen de gemeente Amsterdam plaatsvinden. Tot slot adviseert BI om een onderzoek te laten uitvoeren naar eventuele alternatieven voor subsidiëring en hun voor- en nadelen.

Bureau Integriteit
Deze risicoanalyse van BI past binnen de aanpak van de gemeente Amsterdam om de integriteit van bestuurders en medewerkers te bevorderen. Met deze aanpak zet Amsterdam al enkele jaren intensief in op preventie met indien nodig repressie als sluitstuk. Er worden bijvoorbeeld dilemmatrainingen gegeven en risicoanalyses en interne onderzoeken gedaan. Risicoanalyses zijn bedoeld om op te sporen wat op het gebied van integriteit mis zou kunnen gaan in een organisatie. Medio 2006 is besloten om gemeentebreed naar het proces van subsidieverlening te kijken. De stadsdelen Oud Zuid, Bos en Lommer, Zuidoost, Osdorp en de diensten Economische Zaken, DMO, Dienst Wonen en DMB hebben meegewerkt aan het onderzoek. Deze organisaties hebben zelf aangegeven aan het onderzoek mee te willen doen. Uit de organisaties die zich hebben aangemeld is door BI een selectie gemaakt zodat een breed beeld zou ontstaan van de situatie in Amsterdam. De onderzoeksresultaten van Zuidoost zijn medio 2007 al gepubliceerd

Pb-067