24 apr 2008
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Nummer: N
Biologische melkveebedrijven gaan zuiniger om met energie en
verkwisten minder nitraat en fosfaat in de omgeving dan hun gangbare
collega's. Dit behaalde milieuvoordeel komt vooral doordat ze afzien
van kunstmest en minder krachtvoer gebruiken.
Dat concludeert dr. Marlies Thomassen in haar proefschrift, waarop zij
onlangs aan Wageningen Universiteit promoveerde, over de
milieueffecten van melkveehouderijbedrijven in Nederland. Bij
landgebruik doen de gangbare boeren het beter. Maar kijk je naar
klimaatverandering en verzuring dan zijn de verschillen klein.
Doordat biologische melkveehouders geen kunstmest gebruiken en minder
krachtvoer aankopen, steekt hun totale energieverbruik gunstig af
tegen dat van hun gangbare collegaâs. Productie en transport van
krachtvoer en kunstmest kosten veel energie en dragen bovendien bij
aan vermesting.
Het maakt overigens nogal uit hoe je naar bedrijven kijkt, aldus
Thomassen. Kijk je naar vermesting per kilo geproduceerde melk
bijvoorbeeld, dan komen biologische melkveehouders er relatief minder
goed uit dan wanneer je kijkt naar vermesting per hectare.
Thomassen analyseerde ook of gangbare boeren een goed inkomen kunnen
halen en tegelijk het milieu kunnen ontzien. Kort gezegd komt het er
op neer dat een hoog inkomen samengaat met een laag landgebruik, een
laag energiegebruik en een lage uitstoot van broeikasgassen, terwijl
de vermesting en verzuring per hectare op het bedrijf hoger zijn.
Verschillen tussen bedrijven laten zien dat er aanknopingspunten zijn
voor verbetering. Zowel de biologische als de gangbare melkveehouder
belasten het milieu zwaar door het kopen van krachtvoer. Dat kan
minder, zegt Thomassen, en ze beveelt dan ook aan om beter in beeld te
brengen wat de milieubelasting is van verschillende ingrediënten van
het krachtvoer uit verschillende landen.
Marlies Thomassen promoveerde onlangs bij prof. Akke van der Zijpp,
hoogleraar Dierlijke productiesystemen. / Jan Braakman
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op
http://www.resource-online.nl