24 apr 2008

Onderdeel: Wageningen Universiteit
Nummer: N

Biologische melkveebedrijven gaan zuiniger om met energie en verkwisten minder nitraat en fosfaat in de omgeving dan hun gangbare collega's. Dit behaalde milieuvoordeel komt vooral doordat ze afzien van kunstmest en minder krachtvoer gebruiken.

Dat concludeert dr. Marlies Thomassen in haar proefschrift, waarop zij onlangs aan Wageningen Universiteit promoveerde, over de milieueffecten van melkveehouderijbedrijven in Nederland. Bij landgebruik doen de gangbare boeren het beter. Maar kijk je naar klimaatverandering en verzuring dan zijn de verschillen klein.

Doordat biologische melkveehouders geen kunstmest gebruiken en minder krachtvoer aankopen, steekt hun totale energieverbruik gunstig af tegen dat van hun gangbare collegaâs. Productie en transport van krachtvoer en kunstmest kosten veel energie en dragen bovendien bij aan vermesting.

Het maakt overigens nogal uit hoe je naar bedrijven kijkt, aldus Thomassen. Kijk je naar vermesting per kilo geproduceerde melk bijvoorbeeld, dan komen biologische melkveehouders er relatief minder goed uit dan wanneer je kijkt naar vermesting per hectare.

Thomassen analyseerde ook of gangbare boeren een goed inkomen kunnen halen en tegelijk het milieu kunnen ontzien. Kort gezegd komt het er op neer dat een hoog inkomen samengaat met een laag landgebruik, een laag energiegebruik en een lage uitstoot van broeikasgassen, terwijl de vermesting en verzuring per hectare op het bedrijf hoger zijn.

Verschillen tussen bedrijven laten zien dat er aanknopingspunten zijn voor verbetering. Zowel de biologische als de gangbare melkveehouder belasten het milieu zwaar door het kopen van krachtvoer. Dat kan minder, zegt Thomassen, en ze beveelt dan ook aan om beter in beeld te brengen wat de milieubelasting is van verschillende ingrediënten van het krachtvoer uit verschillende landen.

Marlies Thomassen promoveerde onlangs bij prof. Akke van der Zijpp, hoogleraar Dierlijke productiesystemen. / Jan Braakman

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op http://www.resource-online.nl