24 april 2008
SWOV start onderzoek naar haalbaarheid minder dan 500 verkeersdoden in
2020
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV is een
onderzoek gestart naar de vraag op welke wijze het jaarlijks aantal
verkeersdoden in 2020 tot minder dan 500 kan worden teruggebracht. Dit
is een aanscherping van de oorspronkelijke doelstelling van 580. Dit
zei SWOV-directeur Fred Wegman op het Nationaal
Verkeersveiligheidscongres 2008 dat vandaag in Rotterdam gehouden
wordt.
De SWOV doet hiermee een handreiking richting Minister Camiel Eurlings
van Verkeer en Waterstaat die in april 2006 bij de start van de
Wereldverkeersveiligheidsweek zei `een streefcijfer van maximaal 500
eigenlijk heel mooi te vinden'.
Het jaarlijks aantal verkeersslachtoffers is de laatste decennia
aanzienlijk gedaald, Nederland behoort tot de meest verkeersveilige
landen ter wereld. De laatste drie jaar echter is het aantal
verkeersdoden ongeveer gestabiliseerd: rond de 800.
Het kabinet werkt aan een strategische visie Verkeersveiligheid
2008-2020, waarin een doelstelling is opgenomen van maximaal 580
verkeersdoden in 2020. Volgens de SWOV kan dat aantal dus dalen naar
500 of minder, mits er adequate maatregelen genomen worden. Deze
maatregelen hoeven niet draconisch te zijn zoals een
miljardeninvestering of ernstige beperking van de vrijheid van
mobiliteit. De SWOV verwacht in de zomer 2008 het onderzoek hiernaar
afgerond te hebben.
Wegman benadrukte in zijn toespraak de noodzaak van een integrale
aanpak van de verkeersonveiligheid. Hij noemde op dit gebied twee
voorstellen, een op het gebied van verkeer en vervoer en een ten
aanzien van de relatie tussen milieu en verkeersveiligheid. Het eerste
voorstel behelst dat bij het ontwerpen van wegen en straten
verkeersveiligheid veel explicieter en transparanter moet worden
meegenomen. Wegman verwacht dat binnenkort het Europese parlement een
richtlijn zal aannemen over safety management of main roads, waarin
beschreven is hoe voor het hoofdwegennet een veiliger
verkeersafwikkeling te bewerkstelligen is. Dit zal voor Nederland
verder uitgewerkt gaan worden door Rijkswaterstaat.
Wegman bepleitte dat ook andere wegbeheerders zoals provincies,
gemeenten en waterschappen instrumenten voor dit doel gaan ontwikkelen
om vervolgens afspraken te maken over toepassing hiervan. In het
onderzoeksprogramma van de SWOV is ruimte gemaakt om aan de uitwerking
van deze instrumenten mee te kunnen werken. Een tweede initiatief is
de overeenkomst tussen de SWOV en SenterNovem om samen te werken op de
raakvlakken verkeersveiligheid en milieu. Dit jaar gaan beide
organisaties ieder vanuit hun eigen missie en positie de samenwerking
concreet gestalte geven. Milieu en verkeersveiligheid kunnen elkaar
versterken, aldus Wegman. Onderwerpen voor samenwerking liggen o.a. op
het vlak van beheersing van rijsnelheden, mobiliteitsmanagement en
milieuzonering in steden.
Naast een integrale aanpak en samenwerking is er een derde pijler voor
succesvol verkeersveiligheidsbeleid en dat is de Duurzaam Veilig
benadering. Deze benadering is ontwikkeld door de SWOV, en draagt al
ruim 10 jaar nadrukkelijk bij aan het succes van het Nederlandse
verkeersveiligheidsbeleid (zie www.swov.nl). Gebleken is daarbij dat
investeren in verkeersveiligheid loont. Uit berekeningen in 2002 van
het Centraal Planbureau, vastgelegd in het rapport `Selectief
investeren', bleek dat de Duurzaam Veilig investeringen als
maatschappelijk zeer rendabel uit de bus kwamen. De financiering kwam
toen uit de aardgasbaten. Wegman pleitte ervoor dit anno 2008 opnieuw
te doen.
De SWOV-directeur noemde voor de nabije toekomst twee onderwerpen van
groot belang: toepassing van moderne technologie in het wegverkeer en
organisatie van samenwerking met alle partijen op de Duurzaam Veilig
visie. Bij dat laatste is draagvlak in de samenleving en
besluitvorming over en financiering van een duurzaam veilige
infrastructuur cruciaal. Uiteraard zullen daarbij specifieke problemen
zoals rijden onder invloed, vermoeidheid, jongeren en vergrijzing onze
aandacht blijven vragen maar wel vanuit een gezamenlijk gedragen
visie, aldus SWOV-directeur Fred Wegman in zijn toespraak op het
NVVC-congres.
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Han Tonnon, (070) 317 33 15, 06-11 53 29 15
Miranda Brandsen, (070) 317 33 18, 06-27 23 01 75
E-mail: info@swov.nl
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid