Time : 11:28:23
Date : 24 April 2008
Sender Name: Conway The Convenience Company België NV

Zakencijfer Lekkerland stijgt tot 11,2 miljard EUR Frechen, 24 April 2008

De "Groei Agenda" wijst de weg

In 2007, kon de convenience groothandel Lekkerland AG & Co. KG zijn zakencijfer opvoeren met zes procent, tot 11,2 miljard EUR. "We hebben met succes al onze verkoopobjectieven behaald in al onze productgroepen. Dit betekent dat we in lijn zijn met onze groeistrategie," verklaart Christian Berner Chief Executive Officer van de Lekkerland Groep op de persconferentie vandaag. "In 2007, werden een groot aantal bestaande contracten uitgebreid en werden nieuwe getekend. Over heel Europa, is Lekkerland een betrouwbare, competente partner geworden voor alle convenience kanalen", zegt de CEO. Veranderingen in het consumptie gedrag van rokers, dalende marges op telecommunicatie en politieke tussenkomst speelden ongetwijfeld een belangrijke rol. Hiermee rekening houdend daalde de EBITDA slechts met ongeveer zeven procent tot 151 miljoen EUR. Terwijl de EBIT, lichtjes daalde met 9,7 procent tot 102 miljoen EUR.

Lekkerland is ook continue bezig met de integratie van zijn Europese bedrijvengroep. Het voorbije jaar werden aanzienlijke investeringen gedaan in Oost-Europa, maar ook in logistiek, IT, en in de harmonisatie van structuren en processen. Investering in fixed en intangible assets steeg tot 52,9 miljoen EUR in 2007. Dit komt neer op een stijging van 36 procent ten opzichte van het vorig jaar (39 million EUR). Het gemiddelde aantal werknemers in de Lekkerland Groep steeg met 126, tot een algemeen totaal van 7.676.

Operationeel resultaat: stijgende verkoop in alle segmenten In 2007, was het segment Duitsland goed voor 60 procent van de totale verkoop. Met 6,7 miljard EUR jaaromzet (5,3 procent meer dan het vorige jaar), blijft Lekkerland Duitsland de grootste nationale
speler binnen de groep. Binnen de verschillende afzetmarkten, kwam een opmerkelijke 9,5 procent van het algemene resultaat voor rekening van benzinestations. Het zakencijfer echter van systeemklanten en van regionale klanten bleef stabiel. De verkoop van food/non food producten kende een gestage groei van 2,5 procent, of 1,3 miljard EUR. De stijging van 6,7 procent in tabak komt hoofdzakelijk van de introductie van leeftijdscontroles op sigarettenautomaten. Dit leidde tot een stijging van de verkopen in bijvoorbeeld benzinestations beleverd door Lekkerland. De steeds stijgende concurrentiestrijd en dalende prijzen in de telecommunicatiesector resulteerden in een daling van 24 procent tot 82 miljoen EUR, wat in lijn was met de verwachtingen. Het operationele resultaat daalde dan ook met negen procent tot 95 miljoen EUR.

Verkopen voor de rest van het West Europa segment (Nederland, België, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland) steeg 4,1 procent in het voorbije jaar, tot 3,6 miljard EUR. Deze stijging is voornamelijk te danken aan een aantal belangrijke contract uitbreidingen en aan de uitbreiding van de bestaande zakenrelaties. Grootste stijgers in de nationale vestigingen zijn Nederland, België en Zwitserland.

Oost Europa (Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Polen) kende een groei boven het gemiddelde, overeenkomstig de verwachtingen. De stijgende verkopen met 23 procent tot 939 miljoen EUR zijn hoofdzakelijk te danken aan het verwerven van nieuwe klanten en aan de uitbreiding van de bestaande zakenrelaties in Tsjechië, Hongarije en Roemenië.

Vooruitzichten voor 2008: de "Groei Agenda"
"De cijfers bewijzen dat we op de goede weg zijn. Belangrijk is nu de juiste toon te zetten voor de toekomst. Met onze "Groei Agenda" hebben we onze strategische obectieven voor de volgende drie jaar uitgestippeld", zegt Christian Berner. De focus komt daarbij te liggen op groei in de bestaande klantensegmenten en op strategische uitbreiding van de food en telecommunicatie productgroepen. "We gaan nog nieuwere prepaid producten introduceren op het gebied van telecommunicatie", voorspelt de CEO. Zo zal de "3V" prepaid credit card van Visa toegevoegd worden als elektronisch product in Duitsland. "Onze klanten zullen winst halen uit consumenten die hun uitgaven voor 100 procent onder controle willen houden en die tegelijkertijd veilig en anoniem willen betalen zonder een rekeningnummer op te geven," legt Christian Berner uit. De harmonisatie van de business processen, zoals IT structuren en kwaliteitsstandaarden, zal ook een focuspunt zijn op korte en lange termijn.

Lekkerland "Food Intelligence"
"Lekkerland Food Intelligence", de nieuwe food services divisie in Duitsland, getuigt van de intentie van de firma om te blijven groeien en om nieuwe business segmenten te veroveren. Ready-to-(h)eat en verse producten kennen een groeiende trend. "Lekkerland Food Intelligence" beantwoordt aan wijzigende consumenten eetgewoontes met een modulair systeem. "Nauwe integratie van onze basiscompetenties groothandel, logistiek en service stellen ons in staat om flexibel en snel in te spelen op de service behoeften van onze food klanten", verduidelijkt Christian Berner. In de Europese Lekkerland Groep, breiden de Nederlandse en de Spaanse nationale vestigingen hun food productgroepen uit. In Nederland, de toonaangevende markt voor het fresh food segment, zal de focus liggen op verdere uitbreiding in de benzinestations en de 'on-the-move' sector (vb. treinstations). In de vers en diepvries sector, zal het potentieel aan bestaande klanten uitgebreid worden terwijl nieuwe klanten bijkomend potentieel zullen bieden. In Spanje, leidde de uitbreiding van het bestaande cliënteel tot een expansie van de opslagruimte voor vers en diepvriesproducten. Dit zal de basis vormen voor de groei van deze productsegmenten. Bovendien plant de Spaanse vestiging de acquisitie van een aantal nieuwe restaurantketens.

Vooruitzichten: blijvende stijging van de omzet Lekkerland blijft optimistisch over de evolutie van de convenience sector in de komende twee jaar. Een steeds snellere en meer diverse life style en kleinere huishoudens samen met een stijgende consumenten mobiliteit zijn maar enkele van de redenen. Christian Berner verklaart: "Gezien deze gunstige trends, mikken we op een verdere groei in 2008 en 2009. Tegelijkertijd zal onze "Groei Agenda" ons de nodige strategische middelen geven om de toekomstige uitdagingen aan te gaan." In deze context, zullen de steeds groeiende Oost-Europese markten zeker een doorslaggevende rol spelen

De Lekkerland Groep
Operationeel in twaalf Europese landen levert Lekkerland aan 140.000 benzinestations, buurtwinkels, convenience stores, fast food ketens, tabakswinkels, drankenhandels, grootwarenhuizen, kruidenierswinkels, bakkerijen en cafeterias met een volledig assortiment aan zoetwaren, dranken, snacks, convenience producten, ijs, diepvriesproducten, verse producten, rookwaren, telefoonkaarten en non food producten. Het totaal zalencijfer voor 2007 bedroeg 11.2 miljard EUR.

Conway - The Convenience Company België NV :
Conway - The Convenience Company België N.V. de Lekkerland vestiging in België realiseerde een cijfer van ¤975 miljoen in 2007 wat neerkomt op een stijging van 3,6 procent. Deze stijging komt gedeeltelijk door de stijgende tabakstaksen in 2007 wat leidde tot hogere prijzen voor sigaretten. Voor de optimalisatie van het picking proces en de minimalisatie van de picking fouten en om tot een grotere efficiëntie te komen werd de papierloze picking technologie Pick-by-Voice geïntroduceerd in het magazijn in Temse. "We hebben deze technologie reeds geïntroduceerd in een ander magazijn en de ervaringen zijn positief. De foutenmarge is aanmerkelijk gedaald en de bestellingen kunnen efficiënter worden verwerkt", aldus Patrick Van Vlierberghe, Vice President België. Het rookverbod in de horeca België had een negatieve impact op de verkopen van Conway Vending Services, de uitbater van sigarettenautomaten. De gerealiseerde omzet kwam hier op ¤67 miljoen wat neerkomt op een daling van 8,2 procent ten opzichte van 2006. Beide bedrijven stellen 417 mensen tewerk en beleveren 18.300 verkooppunten.

Lekkerland AG & Co. KG
Europaallee 57
50226 Frechen
Tel: +49 2234 1821 291
Fax: +49 2234 1821 445
www.lekkerland.com

Persverantwoordelijke:
Inga Koenen
Mail: inga.koenen@lekkerland.com

Conway - The Convenience Company België N.V.
Laagstraat 63
9140 Temse
Tel.: +32 3 710 03 16
Fax: + 32 3 710 03 99
www.conway.be

Persverantwoordelijke:
Patrick Van Vlierberghe
Country Manager
Mail: Patrick.vanvlierberghe@conway.be

URL: http://www.lekkerland.com http://www.conway.be