De bijzondere Coupeâs van Mercedes-Benz: stijl en elegantie door de jaren
heen
(4/24/2008)
De Coupéâs van Mercedes-Benz hebben altijd al een bijzondere
aantrekkingskracht uitgeoefend op autoliefhebbers. Ze zijn gebouwd met
de passie om zelfs het beste nog te perfectioneren. Dat gold voor de
allereerste Coupé die ergens in het begin van de vorige eeuw het
levenslicht zag. En dat geldt tot op de dag van vandaag nog steeds,
bijvoorbeeld voor de nieuwe CLC-Klasse die vanaf juni in de
Nederlandse showrooms staat.
4Geen enkele andere fabrikant heeft zoân grote Coupé-traditie als
Mercedes-Benz. Wie kiest voor een Coupé, doet dat niet voor niets.
Met het bezit van een Coupé geven de eigenaren een statement af
waarin zij hun levensstijl verraden. Het zijn bijna zonder
uitzondering mensen die schoonheid en elegantie waarderen. Dat gold al
voor de paar gelukkigen die het zich in 1901 de 10 pk Benz Mylord
Coupé konden veroorloven. Het woord âCoupéâ sloeg toen nog op een
model dat het meest weghad van een ingekort paardenkoetsje.
Langgerekt silhouet
Door de jaren heen is het begrip âCoupéâ geëvolueerd. Het woord
stond jaren synoniem voor een voertuig bestemd en geschikt voor twee
personen. Vanaf de jaren vijftig veranderde de betekenis van de term
en stond het bij Mercedes-Benz voor een sportief gelijnd model voor
vier innzittenden. Eén aspect bleef door de jaren heen onveranderd:
de tijdloze schoonheid van een Coupé met zân lange, vloeiende lijnen
en een langgerekt silhouet. Met een C-stijl die vanaf het kortere dak
vloeiend in de achterzijde overloopt. En een B-stijl - de scheiding
tussen de zijruiten - die vaak is weggelaten wat het silhouet extra
rank en krachtig maakt.
Coachbuilders
Mercedes-Benz heeft altijd modellen gehad die al in hun tijd als
klassiekers werden bestempeld. Dat geldt in hoge mate voor de
Coupé-uitvoeringen. In de jaren twintig en dertig werden deze
modellen veelvuldig âbuiten de deurâ gefabriceerd door
carrosseriebouwers die chassis en techniek van Mercedes-Benz
gebruikten. Zo ontstonden soms tien of meer verschillende
Coupé-modellen op basis van dezelfde techniek. Uiteindelijk ging
Mercedes-Benz er toe over om Coupéâs in eigen beheer te bouwen, de
zogeheten Sindelfingen bodies. De ontwerpers leverden prachtige
mobiele sculpturen af. Zo ontwierpen zij halverwege de jaren dertig
bijvoorbeeld de Mercedes-Benz 290 met de looks van een Coupé, maar
met vier in plaats van de gebruikelijke twee portieren. Een principe
dat zoân zeventig jaar later opnieuw werd gebruikt voor de huidige CLS
met zijn vier portieren en elegante Coupé-lijnen.
Visitekaartje
Mercedes-Benz ging er na de tweede wereldoorlog toe over om van bijna
elke serie een Coupé-uitvoering te maken. Met name de Coupéâs die
werden afgeleid van de modellen uit de midden- en premiumklasse,
baarden door de jaren heen opzien. Bij de voorlopers van de huidige
CL-Klasse zijn modellen te vinden als de 300 S Coupé (W 188, 1952 tot
1955) en de 111- en 112-serie. Met deze inmiddels gezochte klassiekers
gaf Mercedes-Benz toen al zân visitekaartje af als het gaat om
veiligheid: in het interieur van de modellen waren scherpe en
uitstekende delen bekleed, wat letsel verminderde bij een ongeval. Ook
was de 111 de eerste auto met een veiligheidsstuur en was het de
eerste Mercedes-Benz met een veiligheidskooi met geïntegreerde
kreukelzone. Van de Coupé-versie zijn tussen 1961 en 1971 21.098
modellen geproduceerd.
Riant ruimte
Mercedes-Benz bouwde van 1973 tot 1981 de SLC (modelserie 107). Dit is
het enige naoorlogse type uit de premium-klasse dat niet op een
vierdeurs sedan was gebaseerd maar was afgeleid van de toenmalige
SL-Klasse cabriolet. De SLC was vooral te herkennen aan zijn
langgestrektheid en de kenmerkende louvres achter de zijruiten die de
vormen van de Coupé extra accentueerden. De SEC C 126 - gebaseerd op
de S-Klasse en net als de SLC leverbaar met zes- en achtcilinder
motoren - volgde de SLC in 1981 op. Bij zijn introductie noemden velen
het de beste auto ter wereld. Het model bood vier passagiers riant
ruimte, wat ook gold voor zijn opvolgers C 140, C 215 en C 216. De C
140 was leverbaar met achtcilindermotoren en voor het eerst ook met
een machtige twaalfcilinder. De vormgeving van de laatste generatie
van de CL-Klasse Coupé is typisch Mercedes-Benz â elegant en
dynamischer dan ooit. Dat geldt zowel voor de V8 uit de CL 500 als
voor de V12 uit de CL 600. Met de CL-Klasse C 216 is Mercedes-Benz
wederom marktleider binnen het premium Coupé-segment.
Middenklasse-segment
Vanaf de jaren zestig leverde Mercedes-Benz ook Coupéâs die waren
afgeleid van modellen uit het middenklasse-segment. Het zijn de
directe voorouders van de huidige CLK. De eerste middenklasse Coupé
was de 114/115 serie â beter bekend als de Strich Acht â die in 1969
op de markt kwam. De Coupé was getekend door designer Paul Bracq en
even groot als de Sedan. Ondanks dat de passagiersruimte 480 mm korter
was en de daklijn een stuk lager, was de ruimte voor de
achterpassagiers voldoende. De auto was tot het laatste jaar van
productie in 1976 buitengewoon succesvol in zowel Europa als Amerika.
Nog beter verkocht de Coupé-versie van de 123-serie die tussen 1977
en 1985 is gebouwd. Toen de laatste 123 van de band liep, was het met
tien uitvoeringen van de limousine, acht T-uitvoeringen en vier
Coupéâs (230 C, 230 CE, 280 C, 280 CE) de meest gebouwde serie van
Mercedes-Benz ooit. In tien jaar tijd verlieten liefst 2.696.915
exemplaren de fabriek in Sindelfingen. De 123 Coupé was leverbaar met
vier- en zescilindermotoren. Voor het eerst waren voor een Coupé ook
twee dieselmotoren leverbaar, maar die waren voorbehouden aan de
Noord-Amerikaanse markt.
Gordel
De middenklasse 123 Coupé-serie werd in 1987 opgevolgd door de fraai
gelijnde 124 Coupé, uitgerust met motoren die al bekend waren van de
W 123 en twee volledig nieuwe motoren, de 260 E en de 300 E.
Mercedes-Benz breidde het gamma in de loop van dertien jaar steeds
verder uit, zodat er een groot aantal varianten de fabriek verliet met
vermogens van 72 pk (200 D) tot 381 pk (E 60 AMG). Net als de grote
Coupé-modellen uit die tijd die op de S-Klasse waren gebaseerd, had
de C 124 een systeem dat de gordel aanreikte. Wanneer bestuurder of
eventuele passagier geen gebruik wensten te maken van de gordel, trok
deze zich na enkele ogenblikken licht beledigd terug. Na 141.498
modellen van de C 124 liep in 1997 de eerste CLK - de 208-serie - van
de band. Hoewel deze ranke Coupé vele componenten deelde met de
E-Klasse - zoals de karakteristieke dubbele ronde koplampen -
gebruikte het model het platform van de C-Klasse. De CLK 209 die
Mercedes-Benz vanaf 2002 produceert, borduurt voort op de
succesformule van zijn voorganger. De CLK-Klasse onderscheidt zich
vooral door een tijdloze elegantie, gekoppeld aan comfort, veiligheid
en duurzaamheid op hoog niveau.
Eigenschappen verenigd
Ook aan de basis van het programma levert Mercedes-Benz aantrekkelijke
Coupéâs. Zo introduceerde het merk de Sportcoupé, waarvan sinds 2001
liefst 320.000 exemplaren werden afgezet. Het merendeel van de kopers
waren nieuwe klanten voor Mercedes-Benz; het maakte de Sportcoupé
één van de succesvolste modellen in het strategische
productoffensief. Dankzij deze Coupé koos meer dan veertig procent
van de kopers voor een grotere Mercedes-Benz als de E-Klasse, CLK of
SLK. De nieuwe CLC-Klasse is de opvolger van dit succesvolle
Mercedes-Benz-model. Hij verenigt de eigenschappen die je van een
Mercedes-Benz mag verwachten: een fraai lijnenspel, indrukwekkende
rij-eigenschappen, in combinatie met de karakteristieke kenmerken van
de vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren van Mercedes-Benz
met vermogens uiteenlopend van 122 pk tot 272 pk.
Voorbeeld voor andere merken
Met het tonen van de Vision in 2003 introduceerde Mercedes-Benz een
nieuwe, moderne variant op het thema Coupé. De Mercedes-Benz
CLS-Klasse die hier eind 2004 uit voort kwam, baarde opzien als de
eerste moderne vierdeurs Coupé. Inmiddels is de CLS uitgegroeid tot
hét voorbeeld voor andere premium merken. Nog steeds is de CLS-Klasse
met zijn ranke ontwerp en zijn luxueuze uitvoering een auto die de
dynamiek van een Coupé en het comfort van een ruime sedan op
harmonieuze wijze combineert. De nieuwste generatie van de CLS is
vanaf deze maand leverbaar met een aantal subtiele verfijningen en
verbeteringen.
Om welk model het ook gaat, esthetiek, indrukwekkende techniek en
vergaande veiligheidsvoorzieningen zijn de deugdelijke kwaliteiten van
elke Mercedes-Benz Coupé. Dat maakt dat iedere Coupé van
Mercedes-Benz een klassiekerstatus bezit, ongeacht het bouwjaar.
AutoRai