AutoRai

De bijzondere Coupeâs van Mercedes-Benz: stijl en elegantie door de jaren heen

(4/24/2008)
De Coupéâs van Mercedes-Benz hebben altijd al een bijzondere aantrekkingskracht uitgeoefend op autoliefhebbers. Ze zijn gebouwd met de passie om zelfs het beste nog te perfectioneren. Dat gold voor de allereerste Coupé die ergens in het begin van de vorige eeuw het levenslicht zag. En dat geldt tot op de dag van vandaag nog steeds, bijvoorbeeld voor de nieuwe CLC-Klasse die vanaf juni in de Nederlandse showrooms staat.

4Geen enkele andere fabrikant heeft zoân grote Coupé-traditie als Mercedes-Benz. Wie kiest voor een Coupé, doet dat niet voor niets. Met het bezit van een Coupé geven de eigenaren een statement af waarin zij hun levensstijl verraden. Het zijn bijna zonder uitzondering mensen die schoonheid en elegantie waarderen. Dat gold al voor de paar gelukkigen die het zich in 1901 de 10 pk Benz Mylord Coupé konden veroorloven. Het woord âCoupéâ sloeg toen nog op een model dat het meest weghad van een ingekort paardenkoetsje.

Langgerekt silhouet
Door de jaren heen is het begrip âCoupéâ geëvolueerd. Het woord stond jaren synoniem voor een voertuig bestemd en geschikt voor twee personen. Vanaf de jaren vijftig veranderde de betekenis van de term en stond het bij Mercedes-Benz voor een sportief gelijnd model voor vier innzittenden. Eén aspect bleef door de jaren heen onveranderd: de tijdloze schoonheid van een Coupé met zân lange, vloeiende lijnen en een langgerekt silhouet. Met een C-stijl die vanaf het kortere dak vloeiend in de achterzijde overloopt. En een B-stijl - de scheiding tussen de zijruiten - die vaak is weggelaten wat het silhouet extra rank en krachtig maakt.

Coachbuilders
Mercedes-Benz heeft altijd modellen gehad die al in hun tijd als klassiekers werden bestempeld. Dat geldt in hoge mate voor de Coupé-uitvoeringen. In de jaren twintig en dertig werden deze modellen veelvuldig âbuiten de deurâ gefabriceerd door carrosseriebouwers die chassis en techniek van Mercedes-Benz gebruikten. Zo ontstonden soms tien of meer verschillende Coupé-modellen op basis van dezelfde techniek. Uiteindelijk ging Mercedes-Benz er toe over om Coupéâs in eigen beheer te bouwen, de zogeheten Sindelfingen bodies. De ontwerpers leverden prachtige mobiele sculpturen af. Zo ontwierpen zij halverwege de jaren dertig bijvoorbeeld de Mercedes-Benz 290 met de looks van een Coupé, maar met vier in plaats van de gebruikelijke twee portieren. Een principe dat zoân zeventig jaar later opnieuw werd gebruikt voor de huidige CLS met zijn vier portieren en elegante Coupé-lijnen.

Visitekaartje
Mercedes-Benz ging er na de tweede wereldoorlog toe over om van bijna elke serie een Coupé-uitvoering te maken. Met name de Coupéâs die werden afgeleid van de modellen uit de midden- en premiumklasse, baarden door de jaren heen opzien. Bij de voorlopers van de huidige CL-Klasse zijn modellen te vinden als de 300 S Coupé (W 188, 1952 tot 1955) en de 111- en 112-serie. Met deze inmiddels gezochte klassiekers gaf Mercedes-Benz toen al zân visitekaartje af als het gaat om veiligheid: in het interieur van de modellen waren scherpe en uitstekende delen bekleed, wat letsel verminderde bij een ongeval. Ook was de 111 de eerste auto met een veiligheidsstuur en was het de eerste Mercedes-Benz met een veiligheidskooi met geïntegreerde kreukelzone. Van de Coupé-versie zijn tussen 1961 en 1971 21.098 modellen geproduceerd.

Riant ruimte
Mercedes-Benz bouwde van 1973 tot 1981 de SLC (modelserie 107). Dit is het enige naoorlogse type uit de premium-klasse dat niet op een vierdeurs sedan was gebaseerd maar was afgeleid van de toenmalige SL-Klasse cabriolet. De SLC was vooral te herkennen aan zijn langgestrektheid en de kenmerkende louvres achter de zijruiten die de vormen van de Coupé extra accentueerden. De SEC C 126 - gebaseerd op de S-Klasse en net als de SLC leverbaar met zes- en achtcilinder motoren - volgde de SLC in 1981 op. Bij zijn introductie noemden velen het de beste auto ter wereld. Het model bood vier passagiers riant ruimte, wat ook gold voor zijn opvolgers C 140, C 215 en C 216. De C 140 was leverbaar met achtcilindermotoren en voor het eerst ook met een machtige twaalfcilinder. De vormgeving van de laatste generatie van de CL-Klasse Coupé is typisch Mercedes-Benz â elegant en dynamischer dan ooit. Dat geldt zowel voor de V8 uit de CL 500 als voor de V12 uit de CL 600. Met de CL-Klasse C 216 is Mercedes-Benz wederom marktleider binnen het premium Coupé-segment.

Middenklasse-segment
Vanaf de jaren zestig leverde Mercedes-Benz ook Coupéâs die waren afgeleid van modellen uit het middenklasse-segment. Het zijn de directe voorouders van de huidige CLK. De eerste middenklasse Coupé was de 114/115 serie â beter bekend als de Strich Acht â die in 1969 op de markt kwam. De Coupé was getekend door designer Paul Bracq en even groot als de Sedan. Ondanks dat de passagiersruimte 480 mm korter was en de daklijn een stuk lager, was de ruimte voor de achterpassagiers voldoende. De auto was tot het laatste jaar van productie in 1976 buitengewoon succesvol in zowel Europa als Amerika. Nog beter verkocht de Coupé-versie van de 123-serie die tussen 1977 en 1985 is gebouwd. Toen de laatste 123 van de band liep, was het met tien uitvoeringen van de limousine, acht T-uitvoeringen en vier Coupéâs (230 C, 230 CE, 280 C, 280 CE) de meest gebouwde serie van Mercedes-Benz ooit. In tien jaar tijd verlieten liefst 2.696.915 exemplaren de fabriek in Sindelfingen. De 123 Coupé was leverbaar met vier- en zescilindermotoren. Voor het eerst waren voor een Coupé ook twee dieselmotoren leverbaar, maar die waren voorbehouden aan de Noord-Amerikaanse markt.

Gordel
De middenklasse 123 Coupé-serie werd in 1987 opgevolgd door de fraai gelijnde 124 Coupé, uitgerust met motoren die al bekend waren van de W 123 en twee volledig nieuwe motoren, de 260 E en de 300 E. Mercedes-Benz breidde het gamma in de loop van dertien jaar steeds verder uit, zodat er een groot aantal varianten de fabriek verliet met vermogens van 72 pk (200 D) tot 381 pk (E 60 AMG). Net als de grote Coupé-modellen uit die tijd die op de S-Klasse waren gebaseerd, had de C 124 een systeem dat de gordel aanreikte. Wanneer bestuurder of eventuele passagier geen gebruik wensten te maken van de gordel, trok deze zich na enkele ogenblikken licht beledigd terug. Na 141.498 modellen van de C 124 liep in 1997 de eerste CLK - de 208-serie - van de band. Hoewel deze ranke Coupé vele componenten deelde met de E-Klasse - zoals de karakteristieke dubbele ronde koplampen - gebruikte het model het platform van de C-Klasse. De CLK 209 die Mercedes-Benz vanaf 2002 produceert, borduurt voort op de succesformule van zijn voorganger. De CLK-Klasse onderscheidt zich vooral door een tijdloze elegantie, gekoppeld aan comfort, veiligheid en duurzaamheid op hoog niveau.

Eigenschappen verenigd
Ook aan de basis van het programma levert Mercedes-Benz aantrekkelijke Coupéâs. Zo introduceerde het merk de Sportcoupé, waarvan sinds 2001 liefst 320.000 exemplaren werden afgezet. Het merendeel van de kopers waren nieuwe klanten voor Mercedes-Benz; het maakte de Sportcoupé één van de succesvolste modellen in het strategische productoffensief. Dankzij deze Coupé koos meer dan veertig procent van de kopers voor een grotere Mercedes-Benz als de E-Klasse, CLK of SLK. De nieuwe CLC-Klasse is de opvolger van dit succesvolle Mercedes-Benz-model. Hij verenigt de eigenschappen die je van een Mercedes-Benz mag verwachten: een fraai lijnenspel, indrukwekkende rij-eigenschappen, in combinatie met de karakteristieke kenmerken van de vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren van Mercedes-Benz met vermogens uiteenlopend van 122 pk tot 272 pk.

Voorbeeld voor andere merken
Met het tonen van de Vision in 2003 introduceerde Mercedes-Benz een nieuwe, moderne variant op het thema Coupé. De Mercedes-Benz CLS-Klasse die hier eind 2004 uit voort kwam, baarde opzien als de eerste moderne vierdeurs Coupé. Inmiddels is de CLS uitgegroeid tot hét voorbeeld voor andere premium merken. Nog steeds is de CLS-Klasse met zijn ranke ontwerp en zijn luxueuze uitvoering een auto die de dynamiek van een Coupé en het comfort van een ruime sedan op harmonieuze wijze combineert. De nieuwste generatie van de CLS is vanaf deze maand leverbaar met een aantal subtiele verfijningen en verbeteringen.

Om welk model het ook gaat, esthetiek, indrukwekkende techniek en vergaande veiligheidsvoorzieningen zijn de deugdelijke kwaliteiten van elke Mercedes-Benz Coupé. Dat maakt dat iedere Coupé van Mercedes-Benz een klassiekerstatus bezit, ongeacht het bouwjaar.