Gemeente Eindhoven

Persbericht 24 april 2008, no. 115

Nieuw model hulp bij huishouden in Eindhoven Het college van B&W wil met ingang van 1 januari 2009 de dienstverlening verbeteren voor mensen die hulp bij het huishouden ontvangen. Ook wil zij problemen in de thuiszorg, zoals massa-ontslagen, voorkomen. Meer keuzevrijheid, geen gedwongen inzet van alpha-hulpen en één vorm van hulp bij het huishouden tegen één uurtarief, zijn de uitgangspunten van het nieuwe model voor de aanbesteding hulp bij het huishouden.

De gemeente Eindhoven gaat in 2008 de hulp bij het huishouden (die valt onder de Wmo) opnieuw aanbesteden. Zij heeft hiervoor een nieuw model ontwikkeld in samenspraak met de thuiszorginstellingen en cliëntorganisaties. In juni 2008 wordt het bestek voor de nieuwe aanbesteding gepubliceerd.
Keuzevrijheid
Elke thuiszorgorganisatie die het vastgestelde kwaliteitsniveau kan bieden tegen het, nog vast te stellen, uurtarief wordt gecontracteerd. Dat betekent hoe meer aanbieders, hoe meer keuzevrijheid voor de cliënt.
Geen gedwongen inzet van alpha-hulpen
Uitgangspunt in het nieuwe model is dat hulp bij het huishouden in natura niet geleverd wordt met de alpha-hulpconstructie. Deze constructie, waarbij de hulpen zelfstandig werken en de cliënt werkgever is van de hulp, is alleen nog mogelijk wanneer de medewerker en de cliënt hier zelf voor kiezen. Eén vorm, één tarief
Het onderscheid tussen hulp bij het huishouden basis (HV1) en speciaal (HV2) vervalt in het nieuwe model. Er komt één vorm van hulp bij huishouden tegen één integraal uurtarief. Het nieuwe model maakt het mogelijk dat mensen hun vertrouwde hulp behouden. Wanneer de vraag naar hulp bij het huishouden van de cliënt verandert, kan de hulp bijgeschoold worden en bij de cliënt blijven. Hierdoor wordt de baan van de medewerker hulp bij het huishouden ook aantrekkelijker: men krijgt een breder takenpakket.

Met dit model hoopt de gemeente Eindhoven bij te dragen aan het oplossen van de arbeidsmarktproblematiek in de thuiszorg. Eén van de doelstellingen van het arbeidsmarktbeleid van de gemeente Eindhoven is het behouden van medewerkers voor de zorg.

Bezoekadres:
Stadskantoor, Stadhuisplein 10
route
Postadres:
Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven

Klanten-
ContactCentrum
tel. 040-238 60 00
of stuur een e-mail
deze pagina printen
mail deze link door