Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4

2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n)
24 april 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/3949 - Onderwerp
Aantal verkeersdoden in 2007

Geachte voorzitter,

Hierbij deel ik u mede dat het aantal doden in het verkeer gedaald is van 811 in 2006 naar
791 in 2007. Dit betekent een daling van 2,5%. Deze daling is groter dan in 2006 toen het aantal verkeersdoden met 0,75% afnam. Ik ben verheugd dat de dalende trend van de afgelopen jaren zich wederom voortzet. In de afgelopen vijf jaar is het aantal verkeersdoden met ruim 27% gedaald (van 1.088 in 2003 naar 791 in 2007). De doelstelling van maximaal 750 doden in 2010 blijft wat mij betreft dan ook realistisch.

Deze ontwikkeling van de slachtoffercijfers mag niet leiden tot het verslappen van de aandacht voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Want het gaat nog steeds om bijna 800 mensen die in 2007 omkwamen in het verkeer. Dat zijn er nog altijd veel te veel. Daarom blijft het kabinet streven naar permanente verbetering van de verkeersveiligheid.

Cijfers over het aantal ziekenhuisgewonden in 2007 zijn nog niet beschikbaar; dit aantal wordt vastgesteld door de registratie van ziekenhuisgewonden door de politie te combineren met gegevens uit ziekenhuisregistraties. Evenals vorige jaren zullen de definitieve cijfers naar verwachting in oktober bekend zijn.

In deze brief zet ik een aantal gegevens op een rij uit de nu beschikbare cijfers. Daarbij merk ik op dat niet alleen gekeken moet worden naar de verschillen van jaar tot jaar, maar vooral ook naar de ontwikkeling over meerdere jaren. Immers, de cijfers vertonen vaak een grillig verloop, zeker naarmate het om kleinere aantallen gaat. In algemene zin kan worden gesteld dat de cijfers van de verkeersdoden van 2007 binnen de diverse leeftijds- en voertuigcategorieën in lijn liggen met de trend die zich de laatste Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Fax 070 - 351 7895

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

VENW/DGP-2008/3949

jaren voordoet. Hoewel voor enkele categorieën de stijging ten opzichte van 2006 relatief fors is, zoals voor de leeftijdsgroep 16-34 jaar en de voetgangers, gaat het in de meeste gevallen om relatief kleine schommelingen rond een algemeen dalende trendlijn. De verwachting is dat deze lijn uiteindelijk uitkomt bij de doelstelling van maximaal 750 doden in 2010. In het strategisch plan verkeersveiligheid dat eind mei naar de Tweede Kamer zal worden gezonden, ga ik in op de wijze waarop ik beleidsmatig om ga met de gesignaleerde ontwikkelingen. De cijfermatige ontwikkeling van een aantal specifieke groepen neem ik hieronder nader onder de loep.

Jongeren
Het aantal verkeersdoden onder kinderen van 0-15 jaar is het afgelopen jaar gedaald van
46 in 2006 naar 39 in 2007. In de leeftijdsgroep van 16-24 jarigen is het aantal verkeersdoden gestegen van 144 in 2006 naar 169 in 2007, een stijging van 17%. Onder de 25-34 jarigen is de stijging nog sterker, namelijk 27%. In deze leeftijdscategorieën was in 2006 juist sprake van een daling. Bij de groep 16-17 jarigen vond de stijging in 2007 vooral plaats onder brom- en snorfietsers, bij de groep 18-24 jarigen vooral onder voetgangers en fietsers en bij de groep 25-34 jarigen vooral onder inzittenden van auto's en bestelauto's. Ondanks de stijging in 2007 zijn genoemde cijfers over een meerjarige periode bezien nog steeds in lijn met de algemeen dalende trend. Binnen de groep jongeren vallen ook relatief gezien nog steeds veel slachtoffers. In de leeftijdscategorie 18-24-jarigen zijn in 2007 10,2 mensen per 100.000 inwoners omgekomen in het verkeer, terwijl het gemiddelde over alle leeftijden heen ligt op 4,8 doden per 100.000 inwoners.

Ouderen
Binnen de groep 65+-ers is ondanks de toenemende vergrijzing het aantal verkeersdoden in 2007 met 8% gedaald, van 246 in 2006 naar 227 in 2007. Deze daling doet zich vooral voor onder de 80+-ers (-9%). Over meerdere jaren vertoont het aantal verkeersdoden onder 65+-ers nog steeds een dalende lijn. Ondanks deze daling vallen binnen de groep ouderen nog altijd relatief veel doden. In 2007 waren binnen de leeftijdscategorie 65-79 jaar 7,8 doden per 100.000 inwoners te betreuren, binnen de groep 80+ waren dit er 14,8 (tegenover een algemeen gemiddelde van 4,8). Gelukkig vertonen deze relatieve aantallen over de afgelopen jaren nog steeds een dalende trend: voor de leeftijdsgroep 65+ van
11,8 doden per 100.000 inwoners in 2003 naar 9,5 in 2007. Gezien het relatief hoge aantal verkeersdoden onder ouderen krijgt deze groep verkeersdeelnemers in het strategisch plan verkeersveiligheid specifieke aandacht.

Vervoerwijzen
In 2007 is bij de meeste vervoerwijzen een afname van het aantal verkeersdoden te zien. Met name de daling van het aantal fietsdoden valt op: van 216 in 2006 naar 189 in 2007, een afname van 12,5%. Groepen waarvan het aantal doden in 2007 gestegen is, zijn de voetgangers, de motoren en scooters en de inzittenden van bestelauto's. Het aantal verkeersdoden onder voetgangers is gestegen van 73 in 2006 naar 91 in 2007, een stijging van 25%. Deze stijging is met name het gevolg van aanrijdingen met personenauto's (van 40 naar 50 doden) en vrachtauto's (van 4 naar 14 doden). Ondanks deze stijging is het totale aantal van 91 doden in 2007 nog wel in lijn met de dalende
---

VENW/DGP-2008/3949

trend van verkeersdoden onder voetgangers over de voorafgaande jaren. Ook bij aanrijdingen met een trein of tram was in 2007 bij voetgangers sprake van een stijging, respectievelijk van 1 naar 6 doden en van 3 naar 6 doden. In totaal steeg het aantal doden door aanrijdingen met een trein van 12 naar 19 en met een tram van 7 naar 8. Over meerdere jaren is echter sprake van een daling van het aantal doden ten gevolge van trein- en tramongevallen. Op uitnodiging van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft recent overleg plaatsgevonden met de stadsregio's en steden die het aangaat over de mogelijkheden tot verbetering van de veiligheid van trams. Ook bij de categorie motoren en scooters zet de dalende tendens van het aantal doden van de afgelopen jaren zich nog steeds voort, hoewel het aantal verkeersdoden is gestegen van 59 in 2006 naar 65 in 2007 (+ 10%).

Vracht- en bestelverkeer
Het totaal aantal verkeersdoden bij ongevallen waarbij minstens één bestelauto was betrokken is licht gedaald (2%): 80 in 2007 ten opzichte van 82 in 2006. Binnen deze groep steeg het aantal verkeersdoden onder inzittenden van bestelauto's: 36 in 2007 tegenover 21 in 2006. Tegelijkertijd daalde het aantal verkeersdoden onder de tegenpartij van bestelauto's: 44 in 2007 ten opzichte van 61 in 2006. Het bestelverkeer krijgt de komende jaren specifieke aandacht in het strategisch plan verkeersveiligheid. In 2007 vielen 115 slachtoffers als gevolg van een verkeersongeval waarbij minstens één vrachtauto betrokken was, een daling van 10%. Het aantal verkeersdoden onder inzittenden van een vrachtauto bedroeg 7 in 2007, tegenover 9 in 2006. In 2007 vielen er 13 doden als gevolg van een ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto, tegenover 26 in 2006. Hierbij ging het in 8 gevallen om een fietser, tegenover
19 doden onder fietsers in 2006. Na een stijging in 2006 is er dit jaar dus duidelijk sprake van een daling van het aantal slachtoffers onder fietsers. Deze cijfers vertonen echter vrij sterke fluctuaties over de jaren heen. Zoals u eerder aangegeven doet de SWOV op dit moment onderzoek naar de onderliggende oorzaken en mogelijkheden voor maatregelen om dit soort ongevallen verder te voorkomen.

Enkelvoudige ongevallen
Nog altijd vallen er veel doden bij enkelvoudige ongevallen, waarbij voertuigen tegen een stilstaand object (zoals een boom of een lichtmast) botsen. In 2007 waren dat er 192, tegen 200 in 2006. Dit is circa 25% van het totale aantal doden in beide jaren. Ook dit jaar ligt dit percentage bij de leeftijdsgroep van 18-24 jaar nog hoger: 43% van het aantal verkeersdoden binnen deze groep overlijdt als gevolg van een botsing tegen een stilstaand object. In 2006 was dit percentage zelfs 49%.

Type weg naar maximumsnelheid van de weg en binnen of buiten de bebouwde kom Op 30-kmwegen en 60-kmwegen is het aantal verkeersdoden in 2007 gestegen ten opzichte van 2006. Daarentegen is het aantal doden op 50-km en 80-wegen gedaald. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat een deel van de 50-kmwegen in de afgelopen jaren is omgebouwd tot 30-kmweg en een deel van de 80-kmwegen tot 60-kmweg. Indien de
30-km en 50-kmwegen samen worden genomen, is er ook sprake van een daling van het aantal verkeersdoden. Deze daling bedraagt 4% en is daarmee groter dan de algemene
---

VENW/DGP-2008/3949

daling van de verkeersdoden in 2007 van 2,5%. Hetzelfde geldt voor de daling van 5% van de verkeersdoden op de 60-km en 80-kmwegen samen. Op de 100-km en 120-kmwegen is het aantal verkeersdoden in 2007 toegenomen ten opzichte van 2006, respectievelijk van 36 naar 39 en van 53 naar 58. Op wegen van zowel het Rijk als de provincies is het totaal aantal verkeersdoden gedaald. Dit is vooral het gevolg van een daling op 80-kmwegen van het Rijk (-41%) en van de provincies (-19%). Het dodental op wegen van gemeenten is gestegen, ook op 80-kmwegen (+20%).

Alcohol in het verkeer
Uit gegevens van de politie blijkt dat er in 2007 43 verkeersdoden vielen waarbij is vastgesteld dat alcohol in het spel was. Dit is een toename ten opzichte van 2006, toen alcohol volgens het politieregister bij 40 verkeersdoden een rol speelde. Van de 43 verkeersdoden in 2007 waarbij alcohol met zekerheid een rol speelde, waren er
16 bestuurders met alcohol op, vielen er 11 doden onder passagiers bij een bestuurder die alcohol had gedronken en waren 16 verkeersdoden tegenpartij van een bestuurder met alcohol op. Hoewel er sprake is van een lichte stijging in 2007, laat de ontwikkeling over de afgelopen 10 jaar nog steeds een dalende trend zien. Aandacht voor alcohol in het verkeer blijft nodig om ervoor te zorgen dat deze dalende trend zich ook de komende jaren voortzet, temeer daar het werkelijke aantal alcoholslachtoffers in het verkeer beduidend hoger ligt vanwege het feit dat in Nederland geen post-mortem onderzoek wordt uitgevoerd.

Tot slot
Met alle betrokken partijen in Nederland zijn we er ook in 2007 in geslaagd de dalende lijn van het aantal verkeersdoden van de afgelopen jaren vast te houden. Dit is een prestatie om samen trots op te zijn. En het is ook een stimulans om gezamenlijk verder te gaan; het eerdergenoemde strategisch plan geeft de koers aan die ik, samen met de vele partners in verkeersveiligheid, wil varen om de doelstellingen voor 2010 en 2020 te kunnen realiseren.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings


---