Sandd
- PERSBERICHT -
Apeldoorn, 24 april 2008
TNT ontkent de feiten van de postmarkt
Sandd, het op één na grootste postbedrijf van Nederland, voelt zich helaas genoodzaakt op
de onjuiste berichtgeving, die gisteren in een advertentie van TNT Post in een aantal
landelijke dagbladen is verschenen, te reageren.
TNT advertentie misleidend en suggestief
TNT probeert aan de vooravond van het debat over volledige liberalisering van de Nederlandse
postmarkt per 1 juli aanstaande via misleidende en suggestief opgestelde berichtgeving haar
positie ten aanzien van de door haar aangekondigde reorganisaties te verantwoorden. Hierbij
wordt Sandd zowel direct als indirect meerdere malen misbruikt. Om de zorgvuldigheid in het
debat rondom de liberalisering te bewaren zijn wij genoodzaakt op een aantal door TNT
benoemde zaken in te gaan.
"50% van de postmarkt naar concurrentie in 2010"
TNT suggereert dat eigen opgaven van Sandd en Selektmail uitwijzen dat binnen 2 jaar de helft (!)
van de postmarkt door de concurrentie wordt bediend. Wij kennen dergelijke informatie noch van
onszelf noch van Selektmail. Daarnaast stellen wij vast dat 7 jaar concurrentie heeft geleid tot een
marktaandeel van circa 12% voor de nieuwe partijen, waarbij de groei afnemend is. Sandd
verwacht dat de nieuwe partijen in het meest optimistische scenario in 2010 maximaal 18%
marktaandeel zullen hebben, een slordige 32% minder dan TNT suggereert.
Netto effect nieuwe concurrentie slechts 6% volumeverlies
TNT suggereert verder dat het marktaandeel van de concurrentie in het jaar 2000 0% was. TNT
gaat hierbij volledig voorbij aan het feit dat met de stadspostdiensten en andere
distributienetwerken als Media Expresse er al veel langer concurrentie is. Voor 2000 is het
marktaandeel van deze partijen al 6% geweest. Het huidig gezamenlijk marktaandeel van Sandd
en Selektmail van 12% komt voor de helft voort uit substitutie (genoemde netwerken bestaan niet
of nauwelijks meer) en daarmee voor de andere 6% uit daadwerkelijk netto volume verlies voor
TNT Post.
TNT zelf aanjager prijsconcurrentie
Vanzelfsprekend betekent concurrentie dat je "scherper moet kunnen offreren". Met dochter
Netwerk VSP Geadresseerd heeft TNT Post sinds 1 januari 2007 echter zelf de grootste
prijsvechter in huis met offertes die tot wel 40% "scherper" zijn dan die van Sandd en Selektmail.
TNT Post is zelf de grootste aanjager van stevige prijsconcurrentie.
"TNT Post prijst zichzelf uit de markt"
TNT suggereert dat zij op basis van de huidige (arbeids-)kosten met haar "dure" postbode
netwerk niet op prijs kan concurreren. Met de introductie in de afgelopen 16 maanden van 3
nieuwe prijsproducten (Economy, Economy Planbaar en Budgetmail Oranje) bewijst TNT Post zelf
haar ongelijk.
Betalen "soms zelfs onder het minimumloon"
Eind vorig jaar heeft het Ministerie van Economische Zaken een loononderzoek gedaan onder de
postbezorgers van de nieuwe postbedrijven. De conclusie was dat er niet onder het minimumloon
word betaald.
Aantrekkelijke zakelijke marktsegmenten
"Het is goed om te weten dat de concurrentie alleen voor de aantrekkelijkste (zakelijke)
marktsegmenten kiest". Het nog steeds bestaande monopolie van TNT Post sluit de concurrentie
uit van vrijwel alle andere segmenten. Graag betreden wij deze ook, maar daarvoor moet er per 1
juli aanstaande wel volledig geliberaliseerd worden.
Sandd
Sandd is het op één na grootste postbedrijf van Nederland. Met vaste bezorgdagen,
aantrekkelijke tarieven en betrouwbare dienstverlening bezorgt Sandd sinds 2001 geadresseerd
drukwerk voor een uiteenlopende klantenkring van charitatieve instellingen tot postorderaars en
van direct mails tot tijdschriften.