IVN Nederland


Na Blauwestad ook Groenestad in Groningen

Donderdagochtend 24 april presenteren ruim honderd jongeren - als vertegenwoordigers namens een veel grotere groep uit het voortgezet onderwijs in Groningen - hun ideeën, wensen en plannen over de toekomst van Groningen. In het kader van de totstandkoming van het nieuw Provinciaal Omgevingsplan (POP) daagde de Provincie Groningen de jongeren uit hen te inspireren met frisse toekomstideeën. Met die opdracht zijn de afgelopen twee maanden twintig schoolklassen aan de slag gegaan. Donderdagochtend presenteren en bediscussiëren ze hun toekomstwensen met bestuurders, experts en diverse beleidsmakers van de Provincie Groningen. De eindmanifestatie staat onder leiding van actrice Victoria Koblenko.

Vijfhonderd leerlingen

Vanaf half februari hebben vijfhonderd leerlingen - afkomstig van het H.N. Werkman College, het Augustinuscollege, het Gomarus College en het Reitdiep College uit Groningen en het Ubbo Emmius uit Winschoten - gewerkt aan het project POP Groningen. De scholieren zijn afkomstig van vmbo, havo en vwo en komen uit verschillende leerjaren van de opleidingen. Het project POP Groningen maakt onderdeel uit van het IVN-programma Scholen voor Duurzaamheid.

Inzoomen op reële dilemmas

Allereerst maakten de leerlingen een fietstocht door hun eigen leefomgeving en ontdekten ze verschillende beleidsthemas die daar spelen, zoals recreatie, landbouw en mobiliteit. Vervolgens zoomden ze in op een aantal reële dilemmas waar de provinciale politiek zich voor geplaatst ziet: hoe omgaan met klimaatverandering, wat te doen aan vergrijzing en leegloop van dorpen en wel/niet een snelle verbinding met de Randstad? Daarover zijn binnen de klas diverse discussies gevoerd, waarbij ook experts van buiten geraadpleegd konden worden.

Groenestad

Eén van de jongerenideeën is de ontwikkeling van Groenestad. Een nieuwe stad in Groningen, waarbij duurzaamheid in alle facetten centraal staat: ecologisch gebouwde huizen met groene energievoorzieningen, voldoende ruimte om van de natuur te genieten en passend in het karakteristieke, Groningse landschap. Tijdens de eindmanifestatie op 24 april presenteren de leerlingen deze en andere toekomstplannen en discussiëren ze met gedeputeerde Pim de Bruijne over de toekomst van Groningen. Waarom zou je in de toekomst eigenlijk in Groningen blijven wonen?

Dvd met toekomstideeën en- plannen

Van iedere deelnemende school zijn impressies van de toekomstplannen vastgelegd op dvd. Deze dvd wordt - samen met een videoverslag van de presentaties in het provinciehuis en de debatronde erover - aangeboden aan gedeputeerde Pim de Bruijne. Zodoende kunnen de ideeën worden meegenomen in het voorontwerp POP, dat deze zomer geschreven wordt. Ook krijgen de Statenfracties de dvd toegezonden, zodat zij de jongerenadviezen kunnen verwezenlijken in de besluitvorming rond het nieuwe POP (na de zomer). De filmpjes komen ook online beschikbaar via www.scholenvoorduurzaamheid.nl.

IVN en Scholen voor Duurzaamheid

Het project POP Groningen maakt onderdeel uit van het IVN-programma Scholen voor Duurzaamheid en wordt gefinancierd door de Provincie Groningen, o.a. vanuit het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Scholen voor Duurzaamheid is het educatieve programma voor het voortgezet onderwijs van het IVN Vereniging voor natuur- en milieueducatie. Het IVN draagt bij aan een duurzame samenleving door mensen te betrekken bij natuur, milieu en landschap. Daartoe ontwikkelt en organiseert het IVN educatieve en communicatieve projecten voor o.a. het onderwijs, de recreatiesector, natuurbeheerders en Nationale Parken. Meer informatie vindt u op www.scholenvoorduurzaamheid.nl.

Noot voor de pers: