23-04-2008
College zet fors in op fiets, openbaar vervoer en transferia
Trendbreuk in keuze gebruik vervoermiddel
In de vervolgkoersnota over hoofdinfrastructuur formuleert het college
een aantal forse ambities die moeten leiden tot een bereikbare,
leefbare en economisch sterk functionerende stad. Deze ambitie, die
fors inzet op de fiets, het openbaar vervoer en transferia, zal leiden
tot een afname van 15,8 miljoen autoritten per jaar, wat overeen komt
met 10% van het huidige aantal autoritten.
Verkeersstructuur
In de gemeenteraad van 2 oktober 2007 heeft de raad via een motie het
college opdracht gegeven tot aanvullend onderzoek op de Ontwerp
koersnota hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch. Het college heeft twee
verkeersstructuurmodellen (sectorenmodel en doorstroomassenmodel)
naast elkaar uitgewerkt.
Fiets
Het gebruik van de fiets in de stad zal sterk moeten groeien, van 33
naar 44%. Die groei kan alleen door extra impulsen op het gebied van
het netwerk (ontvlechting) en het fietsparkeren. Er komen gratis
bewaakte fietsenstallingen en de capaciteit wordt flink uitgebreid. Op
korte termijn de locatie Kerkstraat met 1200 plaatsen, de kelder van
de Wolvenhoekgarage met 1000 plaatsen en op lange termijn 1000-1500
plaatsen op de nieuwe GZG locatie.
Openbaar vervoer
Groei van het gebruik van het Openbaar Vervoer (van 4% naar 6%) is
mogelijk als de doorstroming van het OV aanzienlijk beter wordt. Onder
die voorwaarde is de provincie bereid om veel extra geld te steken
(van circa 13 naar circa 20 miljoen euro per jaar) in de exploitatie
van het stad- en streekvervoer. Door deze kwaliteitsimpuls (hoger
basisvoorzieningenniveau, betrouwbare dienstregeling doorstroming van
de bussen op de hoofdroutes rond de binnenstad) zal het stedelijk OV
aanzienlijk meer reizigers gaan trekken.
Transferia
In vergelijking tot andere steden voert de stad al een aantal jaren
een actief en succesvol transferiabeleid. De bestaande transferia (ca.
1.800 parkeerplaatsen op zaterdagen en koopavonden) in de stad dragen
fors bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de (binnen)stad. De
verwachting is dat na afronding van Willemspoort, de Randweg en na
afname van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad, het
transferiumgebruik zal toenemen. Wij verwachten de komende jaren het
transferiumaandeel met 1.000 parkeerplaatsen te moeten uitbreiden. Nog
dit jaar betreft dat het transferium Pettelaarpark met 500 plaatsen en
binnen enkele jaren een transferium in Willemspoort (relatie met de
Randweg en de bouw van het ziekenhuis).
Conclusie
Het college van B&W gaat voor een trendbreuk in de vervoermiddelkeuze,
die zal leiden tot een bereikbare, leefbare en economisch goed
functionerende stad. Vergelijking van de beide modellen leert dat het
sectorenmodel geen zwaarwegende voordelen maar wel nadelen kent ten
opzichte van het doorstroomassenmodel. Het doorstroomassenmodel vormt
daarom een uitstekende basis voor de toekomstige bereikbaarheid van de
stad voor alle vervoerwijzen, waarin een sectorale benadering van de
binnenstad past.
Gemeente 's-Hertogenbosch