Gemeente 's-Hertogenbosch

23-04-2008
College zet fors in op fiets, openbaar vervoer en transferia

Trendbreuk in keuze gebruik vervoermiddel

In de vervolgkoersnota over hoofdinfrastructuur formuleert het college een aantal forse ambities die moeten leiden tot een bereikbare, leefbare en economisch sterk functionerende stad. Deze ambitie, die fors inzet op de fiets, het openbaar vervoer en transferia, zal leiden tot een afname van 15,8 miljoen autoritten per jaar, wat overeen komt met 10% van het huidige aantal autoritten.

Verkeersstructuur
In de gemeenteraad van 2 oktober 2007 heeft de raad via een motie het college opdracht gegeven tot aanvullend onderzoek op de Ontwerp koersnota hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch. Het college heeft twee verkeersstructuurmodellen (sectorenmodel en doorstroomassenmodel) naast elkaar uitgewerkt.

Fiets
Het gebruik van de fiets in de stad zal sterk moeten groeien, van 33 naar 44%. Die groei kan alleen door extra impulsen op het gebied van het netwerk (ontvlechting) en het fietsparkeren. Er komen gratis bewaakte fietsenstallingen en de capaciteit wordt flink uitgebreid. Op korte termijn de locatie Kerkstraat met 1200 plaatsen, de kelder van de Wolvenhoekgarage met 1000 plaatsen en op lange termijn 1000-1500 plaatsen op de nieuwe GZG locatie.

Openbaar vervoer
Groei van het gebruik van het Openbaar Vervoer (van 4% naar 6%) is mogelijk als de doorstroming van het OV aanzienlijk beter wordt. Onder die voorwaarde is de provincie bereid om veel extra geld te steken (van circa 13 naar circa 20 miljoen euro per jaar) in de exploitatie van het stad- en streekvervoer. Door deze kwaliteitsimpuls (hoger basisvoorzieningenniveau, betrouwbare dienstregeling doorstroming van de bussen op de hoofdroutes rond de binnenstad) zal het stedelijk OV aanzienlijk meer reizigers gaan trekken.

Transferia
In vergelijking tot andere steden voert de stad al een aantal jaren een actief en succesvol transferiabeleid. De bestaande transferia (ca.
1.800 parkeerplaatsen op zaterdagen en koopavonden) in de stad dragen fors bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de (binnen)stad. De verwachting is dat na afronding van Willemspoort, de Randweg en na afname van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad, het transferiumgebruik zal toenemen. Wij verwachten de komende jaren het transferiumaandeel met 1.000 parkeerplaatsen te moeten uitbreiden. Nog dit jaar betreft dat het transferium Pettelaarpark met 500 plaatsen en binnen enkele jaren een transferium in Willemspoort (relatie met de Randweg en de bouw van het ziekenhuis).

Conclusie
Het college van B&W gaat voor een trendbreuk in de vervoermiddelkeuze, die zal leiden tot een bereikbare, leefbare en economisch goed functionerende stad. Vergelijking van de beide modellen leert dat het sectorenmodel geen zwaarwegende voordelen maar wel nadelen kent ten opzichte van het doorstroomassenmodel. Het doorstroomassenmodel vormt daarom een uitstekende basis voor de toekomstige bereikbaarheid van de stad voor alle vervoerwijzen, waarin een sectorale benadering van de binnenstad past.