23-04-2008
Krapte op de arbeidsmarkt vraagt om vernieuwende aanpak
De gemeente 's-Hertogenbosch krijgt van de provincie Noord-Brabant de
komende vier jaar ruim EUR 1,4 miljoen om het brede, complexe en vaak
weinig transparante en aanbodgerichte veld van leren en werken in stad
en regio effectiever te gaan organiseren. Regie Leren en Werken wil in
de periode 2008 tot en met 2011 in samenwerking met sleutelpartijen,
zoals het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), Bedrijvenoverleg
's-Hertogenbosch (Bos-H), Koning Willem 1 College (KW1C), Avans
Hogeschool en de Kenniscentra voor Beroeps-onderwijs en Bedrijfsleven
(KBB's) komen tot een effectieve infrastructuur op het gebied van
Human Resource Management (HRM) in de regio 's-Hertogenbosch, primair
gericht op de behoefte van werkgevers. Ook de Brabants Zeeuwse
Werkgeversvereniging (BZW) is met de pilot `jobmatcher' direct
betrokken bij deze aanpak.
Naar een HRM Service Centre voor werkgevers in 's-Hertogenbosch e.o.
Het Servicepunt Leren en Werken, dat vorig jaar van start is gegaan in
het Entreon, wordt in de komende jaren verder geprofessionaliseerd en
uitgebouwd naar een HRM Service Centre voor de regio 's-Hertogenbosch.
Het HRM service Centre geeft werkgevers advies en biedt producten aan
gericht op doorstroom van zittend personeel via scholing
(leerwerkmogelijk-heden, omzetten van kennis en ervaring in een
diploma) én instroom van nieuwe medewerkers, zoals werkzoekenden of
jongeren (leerbanen, matching, omscholings-trajecten). De samenwerking
tussen een tiental sleutelorganisaties op het terrein van leren en
werken wordt sterk geïntensiveerd.
Werkgever als vertrekpunt
Een effectieve HRM infrastructuur in de regio 's-Hertogenbosch staat
of valt met een goed zicht op de behoefte van werkgevers. De situatie
en HRM behoefte van bedrijven vormt de komende jaren het uitgangspunt
in de vraaggerichte benadering van het HRM Service Centre. Nu worden
werkgevers vaak door individuele partijen benaderd met één specifiek
deelproduct op HRM gebied, bijvoorbeeld voor vacatures, voor
leerwerkmogelijkheden voor zittend personeel of voor de erkenning als
leerbedrijf. Straks krijgen werkgevers te maken met minder - maar wel
meer effectieve - bezoeken. Kernpartijen zoals CWI, gemeente, KBB's en
onderwijsinstellingen stemmen in de toekomst hun bezoeken onderling
beter af, wisselen informatie uit over de behoefte van werkgevers én
spelen hierop in door samengestelde maatwerkproducten in de back
office te realiseren.
Werkgevers bepalen mee
Partijen zoals Bos-H, BZW en Kamer van Koophandel hebben een
belangrijke rol om mede vorm te geven aan deze vraaggerichte
benadering. Zo maakt de aanpak `jobmatcher' van de BZW integraal
onderdeel uit van de plannen voor de Bossche regio. Werkgevers leggen
in deze aanpak hun HRM-vragen neer bij goed ingevoerde onafhankelijke
`jobmatchers', die vervolgens vraag en aanbod op elkaar afstemmen.
Twee projectmanagers vanuit de gemeente
De sleutelorganisaties werken de komende jaren met een open houding,
intensieve onderlinge communicatie en bereidheid tot verdere
samenwerking aan een effectieve HRM-infrastructuur in de Bossche
regio. Twee projectmanagers vanuit de gemeente 's Hertogenbosch gaan
vier jaar aan de slag als linking pin tussen de sleutelorganisaties op
strategisch niveau én als verbindingsofficier naar de dagelijkse
uitvoering.
Leren en Werken voor iedereen
Een breed scala aan doelgroepen zal uiteindelijk profiteren van de
vraaggerichte benadering van het HRM Service Centre. Om te beginnen
natuurlijk de werkgevers, die steeds meer moeite hebben om hun
vacatures in te vullen. Maar ook reguliere studenten in het voortgezet
onderwijs, mbo en hbo, werkzoekenden, werknemers in bedrijven en
mensen die nu nog zonder startkwalificatie en zonder werk zijn. Meer
mensen ontwikkelen hun talenten en meer mensen gaan aan de slag bij
het regionale bedrijfsleven. Leren en Werken voor iedereen!