Datum
23-4-2008
Onderwerp
Baanwijziging Hilversum wenselijk en mogelijk
Arthur Raphet Meeng
Volgens Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland is de wijziging van
het banenstelsel van vliegveld Hilversum wenselijk én mogelijk.
Wenselijk omdat dan de woonwijk Ter Sype kan worden gerealiseerd. En
mogelijk omdat de wijziging kan plaatsvinden, zonder grote knelpunten
voor de natuur en de leefbaarheid. GS willen niet dat er meer en
zwaardere vliegtuigen komen.
Ter Sype wordt een wijk in de gemeente Wijdermeren van ongeveer 500
woningen. Op initiatief van de provincie is een voorstel ontwikkeld om
het banenstelsel van vliegveld Hilversum te wijzigen. Met de wijziging
komt de baan richting Ter Sype te vervallen. Een van de resterende
banen wordt gedraaid en verhard. De derde baan vervalt. Bewoners van
omliggende gemeenten zijn bang dat met de verharde baan het
vliegverkeer toeneemt. Gedeputeerde Staten zullen aan Provinciale
Staten vragen te besluiten om aan de wijziging van het banenstelsel de
voorwaarde te verbinden, dat er niet meer en geen zwaardere
vliegtuigen komen, dan nu van het vliegveld gebruik kunnen maken.
In opdracht van de provincie is onderzocht wat de natuur- en
milieueffecten zijn. De conclusie is dat de baanwijziging en de komst
van Ter Sype geen grote knelpunten opleveren voor de natuur of
leefbaarheid. Uit het onderzoek blijkt dat de geluidstoename voor de
bewoners van Hilversum grotendeels geldt voor de bewoners van de
nieuwe appartementen aan de Kolhornseweg. Hiervoor heeft de minister
van VROM toestemming gegeven. De toename van de geluidbelasting in
stiltegebied Westbroek is volgens de onderzoekers niet van dien aard
dat van een wezenlijke verandering kan worden gesproken. Verder zal de
verwachte verkeersgroei met de nodige beheersmaatregelen vermoedelijk
niet tot problemen leiden. De provincie wil samen met de gemeenten
Wijdemeren en Hilversum een voorstel maken voor onder meer
natuurcompensatie. Door bijvoorbeeld de groei van het wegverkeer kan
de oversteekbaarheid voor bepaalde diersoorten verslechteren. Met
faunatunnels en amfibieënschermen kan dit knelpunt worden weggenomen.
Vuil regenwater dat van de verharde baan stroomt, kan worden
opgevangen en afgevoerd.
De Tweede Kamer heeft op 18 oktober 2007 ingestemd met het
wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens
(RBML). Dit wetsvoorstel regelt de decentralisatie van taken en
bevoegdheden voor kleine vliegvelden zoals vliegveld Hilversum. Het
wetsvoorstel ligt nu voor behandeling in de Eerste Kamer. Invoering
van het wetsvoorstel wordt verwacht per 1-1-2009. Op basis van het
wetsvoorstel wordt de provincie Noord-Holland bevoegd gezag voor
vliegveld Hilversum. Met de RBML komen er nieuwe beperkingen- en
afwegingengebieden. Na de wijziging van het banenstelsel liggen Ter
Sype, Hilversum-Zuid, het stiltegebied Westbroek en het
recreatiegebied Noorderpark geheel buiten de nieuwe beperkingen- (55
dB) en afwegingengebieden (47 dB) van het RBML.
Provincie Noord-Holland