Provincie Noord-Holland

Datum

23-4-2008

Onderwerp

Baanwijziging Hilversum wenselijk en mogelijk

Arthur Raphet Meeng

Volgens Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland is de wijziging van het banenstelsel van vliegveld Hilversum wenselijk én mogelijk. Wenselijk omdat dan de woonwijk Ter Sype kan worden gerealiseerd. En mogelijk omdat de wijziging kan plaatsvinden, zonder grote knelpunten voor de natuur en de leefbaarheid. GS willen niet dat er meer en zwaardere vliegtuigen komen.

Ter Sype wordt een wijk in de gemeente Wijdermeren van ongeveer 500 woningen. Op initiatief van de provincie is een voorstel ontwikkeld om het banenstelsel van vliegveld Hilversum te wijzigen. Met de wijziging komt de baan richting Ter Sype te vervallen. Een van de resterende banen wordt gedraaid en verhard. De derde baan vervalt. Bewoners van omliggende gemeenten zijn bang dat met de verharde baan het vliegverkeer toeneemt. Gedeputeerde Staten zullen aan Provinciale Staten vragen te besluiten om aan de wijziging van het banenstelsel de voorwaarde te verbinden, dat er niet meer en geen zwaardere vliegtuigen komen, dan nu van het vliegveld gebruik kunnen maken.

In opdracht van de provincie is onderzocht wat de natuur- en milieueffecten zijn. De conclusie is dat de baanwijziging en de komst van Ter Sype geen grote knelpunten opleveren voor de natuur of leefbaarheid. Uit het onderzoek blijkt dat de geluidstoename voor de bewoners van Hilversum grotendeels geldt voor de bewoners van de nieuwe appartementen aan de Kolhornseweg. Hiervoor heeft de minister van VROM toestemming gegeven. De toename van de geluidbelasting in stiltegebied Westbroek is volgens de onderzoekers niet van dien aard dat van een wezenlijke verandering kan worden gesproken. Verder zal de verwachte verkeersgroei met de nodige beheersmaatregelen vermoedelijk niet tot problemen leiden. De provincie wil samen met de gemeenten Wijdemeren en Hilversum een voorstel maken voor onder meer natuurcompensatie. Door bijvoorbeeld de groei van het wegverkeer kan de oversteekbaarheid voor bepaalde diersoorten verslechteren. Met faunatunnels en amfibieënschermen kan dit knelpunt worden weggenomen. Vuil regenwater dat van de verharde baan stroomt, kan worden opgevangen en afgevoerd.

De Tweede Kamer heeft op 18 oktober 2007 ingestemd met het wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML). Dit wetsvoorstel regelt de decentralisatie van taken en bevoegdheden voor kleine vliegvelden zoals vliegveld Hilversum. Het wetsvoorstel ligt nu voor behandeling in de Eerste Kamer. Invoering van het wetsvoorstel wordt verwacht per 1-1-2009. Op basis van het wetsvoorstel wordt de provincie Noord-Holland bevoegd gezag voor vliegveld Hilversum. Met de RBML komen er nieuwe beperkingen- en afwegingengebieden. Na de wijziging van het banenstelsel liggen Ter Sype, Hilversum-Zuid, het stiltegebied Westbroek en het recreatiegebied Noorderpark geheel buiten de nieuwe beperkingen- (55 dB) en afwegingengebieden (47 dB) van het RBML.