Vakbonden: advertentie TNT misleidend
De vakbonden CNV Publieke Zaak en BVPP vinden dat TNT vandaag een misleidende advertentie in de dagbladen heeft geplaatst over de positie van het bedrijf. TNT vertelt in deze advertentie de halve waarheid.
Volgens TNT zijn de aangekondigde bezuinigingen op de arbeidsvoorwaarden van het postpersoneel "pijnlijk, maar noodzakelijk". In de paginagrote advertentie vermeldt TNT echter niet dat in 2007 voor de Nederlandse postdivisie een netto winstmarge is behaald van rond de 25 procent. Bovendien hanteert het postbedrijf op dit moment, ondermeer via dochteronderneming Netwerk VSP Geadresseerd, de laagste prijzen in de postmarkt. De bonden erkennen veranderingen op de postmarkt, maar tegelijkertijd bewijzen de grote winstcijfers dat er helemaal geen reden is overhaast forse bezuinigingen door te voeren. De bonden willen een zorgvuldig traject met meer tijd en onderhandelingsruimte om veranderingen met de achterban te bespreken.
Bezuiniging van 25 procent
In de advertentie verzwijgt TNT dat het bedrijf 25 procent wil bezuinigingen op de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers in de laagste schalen. Ook als de werknemers in zouden stemmen met inleveren van salaris, is er geen garantie dat ze hun baan kunnen behouden. Dit zorgt voor veel onrust en verontwaardiging op de werkvloer. Een spreekverbod met de pers, zoals TNT vandaag heeft afgevaardigd richting personeel, zorgt alleen maar voor meer wantrouwen. De gezamenlijke bonden doen opnieuw een beroep op TNT een cao af te sluiten die recht doet aan de medewerkers, met goede afspraken over werkgelegenheid en zo veel mogelijk inkomenszekerheid voor de medewerkers.
Website: http://www.mijnvakbond.nl