Koninklijke Ahold
Aholds AVA voor het eerst toegesproken door John Rishton als CEO
woensdag 23 april 2008
Amsterdam - Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van
Aandeelhouders van 23 april, hield Aholds Chief Executive Officer John
Rishton een toespraak. Het was voor het eerst dat hij de
jaarvergadering toesprak als CEO. Hij prees Aholds medewerkers voor
een succesvol 2007 en dankte de aandeelhouders voor hun steun
gedurende het afgelopen jaar. De tekst van de toespraak is beschikbaar
op Aholds website.
Hartelijk welkom en een goede middag.
Het verheugt mij u voor het eerst als CEO van Ahold te kunnen
toespreken.
2007 was een succesvol jaar voor Ahold. Sinds de laatste keer dat wij
elkaar hebben gezien, heeft onze aandelenkoers de AEX-index met meer
dan 15% overtroffen.
We laten onverminderd goede vooruitgang zien wat betreft onze
strategie voor winstgevende groei die we in november 2006 hebben
aangekondigd. Deze strategie is gericht op het versnellen van de groei
van de identieke omzet, het verbeteren van de winst en het versterken
van onze fundamenten ten behoeve van toekomstige expansie, allemaal
maatregelen waardoor de waarde voor de aandeelhouders wordt verhoogd.
De strategie concentreert zich op onze portefeuille,
ondernemingsstructuur, groeiplannen en financiële doelstellingen.
We richten ons op die markten in de levensmiddelendetailhandel waarin
we menen de eerste of tweede positie te kunnen innemen en waarin we
duidelijke vooruitzichten hebben op winstgevende groei. In 2007 hebben
we U.S. Foodservice, Tops en onze bedrijfsactiviteiten in Polen
verkocht, waarbij we de verwachtingen wat betreft verkoopprijs en
snelheid van de transacties hebben overtroffen. Ik ben er van
overtuigd dat we ook ons belang in JMR dit jaar zullen verkopen. We
hebben vanochtend bekendgemaakt dat we een overeenkomst hebben bereikt
met investeerder CVC Capital Partners over de verkoop van ons
meerderheidsbelang in Schuitema. De transactie omvat de overgang van
58 C1000-winkels aan Albert Heijn, onroerend goed en contanten.
Bovendien zullen wij een belang van 20% in de nieuw te vormen entiteit
verkrijgen. Wij menen dat deze transactie ons de mogelijkheid geeft om
onze succesvolle Albert Heijn-activiteiten uit te breiden.
De verkoop van bedrijfsonderdelen vorig jaar heeft voldoende inkomsten
opgebracht om EUR 4 miljard te kunnen terugbetalen aan de
aandeelhouders en onze brutoschuld met EUR 2 miljard terug te brengen.
Dankzij de verbeterde financiële balans en de goede vooruitzichten
voor de onderneming hebben we van de kredietbeoordelingsbureaus
opnieuw de kwalificatie 'investment grade' gekregen. Dit is met name
belangrijk met het oog op de huidige turbulente economische situatie.
Ik ben erg blij dat de verbetering van onze resultaten ook betekent
dat we onze jaarlijkse dividenduitkering in ere kunnen herstellen.
Als onderdeel van onze strategie om de kostenefficiëntie te verbeteren
door de complexiteit van de processen terug te dringen, hebben we de
notering van onze ADRs bij de New York Stock Exchange beëindigd,
evenals onze registratie bij de Amerikaanse Securities and Exchange
Commission (SEC). Dit gaat echter niet ten koste van onze focus op
corporate governance en controleprocessen.
In 2007 hebben we de reorganisatie van de onderneming in twee
continentale structuren afgerond, met Europa onder leiding van Dick
Boer en de Verenigde Staten onder leiding van Larry Benjamin,
afgerond. Ook hebben we zowel intern als extern nieuw talent
toegevoegd aan onze leidinggevende teams om onze capaciteiten te
verbeteren en de vaardigheden te verwerven om de uitdagingen waarvoor
we ons zien geplaatst het hoofd te bieden. Ik ben bijzonder blij met
Kimberly Ross als onze nieuwe CFO en haar voordracht als lid van onze
Raad van Bestuur en met het feit dat Peter Wakkie heeft besloten zich
opnieuw verkiesbaar te stellen. U krijgt zo direct de gelegenheid om
over beide benoemingen te stemmen.
De reorganisatie heeft nu al vruchten afgeworpen, omdat we onze kennis
veel gemakkelijker kunnen delen en overdragen.
De afgelopen jaren hebben we vanzelfsprekend veel aandacht besteed aan
groei, met name aan het creëren van krachtige plaatselijke
consumentmerken.
Laat ik beginnen met Albert Heijn. Hier in Nederland beschikken we
over een uitzonderlijk sterk merk. Het is zelfs zo dat we de grootste
particuliere werkgever in het land zijn, met meer dan 66 duizend
mensen die voor ons werken. Één op de vijf Nederlanders heeft ooit bij
Albert Heijn gewerkt en voor velen was het de eerste werkervaring.
Albert Heijn heeft het afgelopen jaar bijzonder goed gepresteerd en
dankzij het harde werken van al onze medewerkers verwerken we nu
wekelijks bijna 12 miljoen transacties in onze winkels en hadden we in
2007 een marktaandeel van bijna 30%.
Ik ben ook erg blij te kunnen melden dat onze Etos-keten door
marktonderzoeksbureau GfK kortgeleden is uitgeroepen tot nummer 1
onder de drogisterijen in Nederland.
In de Verenigde Staten hebben we in september 2006 een programma
gelanceerd met de naam "Value Improvement Program" bij Stop & Shop en
Giant-Landover. Het programma is ontwikkeld om klanten meer waarde,
een hogere kwaliteit, lagere prijzen en een relevanter assortiment te
bieden. We liggen met het programma op schema en aan het einde van
2007 hadden we al meer dan 70% ervan geïmplementeerd.
Giant-Carlisle blijft verbazen met indrukwekkende prestaties in een
zeer competitieve markt, met haar 51ste achtereenvolgende kwartaal met
positieve groei van de identieke omzet en haar 36ste achtereenvolgende
jaar met recordcijfers voor de verkoop en de winst. In Tsjechië hebben
we aangekondigd onze activiteiten te herpositioneren. Dit proces boekt
goede vooruitgang en zal ons de mogelijkheid bieden in de toekomst uit
te groeien tot een afzonderlijk merk in de markt.
Met ICA boekten we goede winstcijfers in Zweden en de Baltische
staten. Dit werd echter deels tenietgedaan door verliezen in
Noorwegen. Het team aldaar concentreert zich op resultaatverbetering
in alle landen, met speciale aandacht voor een uitgebreid
herpositioneringsprogramma in Noorwegen.
Nu iets meer over maatschappelijk verantwoord ondernemen, ofwel
Corporate Social Responsibility. In 2007 hebben we CSR gemaakt tot een
essentieel onderdeel van onze wereldwijde bedrijfsstrategie. We zijn
ervan overtuigd dat CSR van essentieel belang is voor succes op de
lange termijn, misschien zelfs wel voor het overleven van de
onderneming.
Het afgelopen jaar hebben we onze activiteiten op dit gebied
geconcentreerd rond vier belangrijke aandachtsgebieden: gezond leven,
duurzame groei, actie op het gebied van klimaat en sociale
betrokkenheid. Deze onderwerpen zijn belangrijk voor onze
aandeelhouders en het zijn gebieden waarop we de grootste bijdrage
kunnen leveren. Al onze werkmaatschappijen werken aan het opzetten van
Corporate Social Responsibility-programma's op deze vier gebieden.
Zoals u ook heeft gevraagd, zal er vanaf dit jaar jaarlijks een
CSR-rapport worden uitgebracht, tegelijk met ons jaarverslag. Ons
CSR-rapport voor 2007, dat vorige maand is gepubliceerd, bevat vele
voorbeelden van de goede initiatieven die onze teams hebben genomen
binnen de gehele onderneming en ik hoop dat u de tijd zult nemen om
het rapport door te lezen.
Hoewel er al veel activiteiten van start zijn gegaan, is er ook nog
veel te leren en veel te doen, met name op een complex gebied zoals
acties op het gebied van klimaat. We werken met groot enthousiasme
samen met brancheorganisaties om oplossingen te vinden en
verbeteringen door te voeren in de manier waarop we deze kwesties
aanpakken. Ook formuleren we duidelijke doelstellingen voor onze eigen
bedrijfsactiviteiten.
Wanneer we naar de toekomst kijken zullen we ons blijven concentreren
op onze strategie voor winstgevende groei. We blijven onze beloftes
waarmaken en onze verplichtingen nakomen jegens onze belangrijkste
doelgroepen: klanten, leveranciers, investeerders, werknemers en de
gemeenschappen waarin wij actief zijn.
We bouwen voort op onze sterke fundamenten, die we zowel in Europa en
in de Verenigde Staten hebben opgebouwd om ons aanbod aan producten en
diensten voor onze klanten te verbeteren. Bij Albert Heijn zijn we
bijvoorbeeld bezig met het implementeren van een nieuw prototype
winkel en ik hoop dat u allemaal binnenkort de gelegenheid zult hebben
deze te bezoeken. Ook gaan we nog meer gemakswinkels `Albert Heijn to
go' en onze grotere XL-winkels openen.
In de Verenigde Staten worden onze winkels van Stop & Shop en
Giant-Landover vereenvoudigd, waardoor ons assortiment relevanter en
aantrekkelijker wordt. Giant-Carlisle blijft innovatieve
functionaliteiten implementeren in haar nieuwe en opnieuw vormgegeven
winkels, om haar concurrerende positie te behouden en nieuwe klanten
te trekken.
Ook ontwikkelen we onze huismerken verder. Deze productlijnen variëren
van huismerken die zich richten op waarde voor premium- en biologische
merken zoals Albert Heijn Excellent in Nederland en Nature's Promise
in de Verenigde Staten. Ook blijven we investeren in de prijs binnen
al onze bedrijfsonderdelen. We zijn vastbesloten onze klanten de beste
kwaliteit te bieden voor redelijke prijzen en deze boodschap duidelijk
over te brengen.
Om te kunnen investeren in betere prijzen en producten voor onze
klanten moeten we de kosten van onze bedrijfsvoering blijven verlagen.
We liggen op schema met het realiseren van onze doelstelling om EUR
500 miljoen te besparen tegen het einde van 2009. We hebben onze
doelstelling voor kostenreductie voor het Corporate Center al vroeger
dan gepland gerealiseerd.
Om mee te kunnen gaan met de veranderende behoeften van onze klanten
concentreren we ons op het toepassen van onze inzichten in de klant.
Ahold is steeds beter in staat klantgegevens te interpreteren. We
wisselen steeds meer methoden en activiteiten uit tussen onze
bedrijfsonderdelen in Europa en de Verenigde Staten om onze expertise
op dit vlak nog verder te ontwikkelen.
We blijven onze continentale inkoop verbeteren en ik ben vooral trots
op de grote aandacht van ICA en Albert Heijn hiervoor en het succes
dat ze op dit gebied weten te realiseren. Ahold is vandaag de dag een
nog sterker bedrijf. Ik heb er alle vertrouwen in dat we onze
doelstellingen voor 2008 zullen realiseren. We weten wat onze klanten
willen, we hebben duidelijke plannen voor de toekomst en we zullen
onszelf blijven waarmaken.
Ik ben ervan overtuigd dat 2008 een interessant jaar zal worden met
enkele nieuwe uitdagingen. Zoals we al eerder hebben aangegeven,
zullen de prijsinvesteringen in de Verenigde Staten met betrekking tot
het versnellen en verder implementeren van het Value Improvement
Program gevolgen blijven hebben voor zowel de omzet als de marges in
het eerste deel van het jaar en zullen leiden tot verbeteringen in de
rest van het jaar. We hebben er vertrouwen in dat de acties die we
ondernemen om meer kwaliteit te bieden aan onze klanten de juiste
zijn. We blijven waakzaam als het gaat om de veranderende economische
situatie en de stijgende voedselprijzen.
Ik ben trots op het werk dat we hebben verzet om sterke fundamenten te
bouwen voor Ahold, hoewel ik ook weet dat er nog veel te doen is. We
beschikken binnen al onze bedrijfsonderdelen over uitstekende teams en
ik heb er alle vertrouwen in dat we alle uitdagingen die op ons pad
komen het hoofd zullen kunnen bieden. Onze mensen hebben zich in 2006
en 2007 bewezen en dat zullen ze ook in 2008 en daarna doen. Ik ben
hen dankbaar voor hun inzet.
Ik dank u hartelijk voor uw komst vandaag en voor uw steun het
afgelopen jaar.
Ahold Press Office: +31 (0)20 509 5291
Waarschuwing
De toespraak in dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die
niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen
gebaseerd op de huidige gezichts- en uitgangspunten van het management
en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en
onzekerheden waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of
gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking
gebracht in zulke uitspraken. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet
beperkt tot, uitspraken over Aholds strategie, de voorgenomen verkoop
van JMR, de verkoop van Aholds meerderheidsbelang in Schuitema, Aholds
dividendbeleid, het verwacht effect van het Value Improvement Program,
de Corporate Social Responsibility-programma's en het tijdstip van
publicatie van het CSR-rapport, innovatie, de ontwikkeling van
huismerken, kostenreducties, alsmede het versterken van continentale
inkoop. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn onderhevig aan risico's,
onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten
aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke
tot uitdrukking zijn gebracht of worden geïmpliceerd in de
toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en onzekerheden
hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook
niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene
economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en
renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie,
Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te
implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte
voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën,
veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van
concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in
documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd.
Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze
toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn
gedaan per de datum van dit persbericht. Koninklijke Ahold N.V. neemt,
tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen
verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of
een toekomstgerichte uitspraak in dit bericht te publiceren naar
aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na
de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke
Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam "Royal
Ahold" of kortweg "Ahold".
We make it easy to choose the best
Koninklijke Ahold