Koninklijke Ahold

Aholds AVA voor het eerst toegesproken door John Rishton als CEO

woensdag 23 april 2008

Amsterdam - Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 23 april, hield Aholds Chief Executive Officer John Rishton een toespraak. Het was voor het eerst dat hij de jaarvergadering toesprak als CEO. Hij prees Aholds medewerkers voor een succesvol 2007 en dankte de aandeelhouders voor hun steun gedurende het afgelopen jaar. De tekst van de toespraak is beschikbaar op Aholds website.

Hartelijk welkom en een goede middag.

Het verheugt mij u voor het eerst als CEO van Ahold te kunnen toespreken.

2007 was een succesvol jaar voor Ahold. Sinds de laatste keer dat wij elkaar hebben gezien, heeft onze aandelenkoers de AEX-index met meer dan 15% overtroffen.

We laten onverminderd goede vooruitgang zien wat betreft onze strategie voor winstgevende groei die we in november 2006 hebben aangekondigd. Deze strategie is gericht op het versnellen van de groei van de identieke omzet, het verbeteren van de winst en het versterken van onze fundamenten ten behoeve van toekomstige expansie, allemaal maatregelen waardoor de waarde voor de aandeelhouders wordt verhoogd. De strategie concentreert zich op onze portefeuille, ondernemingsstructuur, groeiplannen en financiële doelstellingen.

We richten ons op die markten in de levensmiddelendetailhandel waarin we menen de eerste of tweede positie te kunnen innemen en waarin we duidelijke vooruitzichten hebben op winstgevende groei. In 2007 hebben we U.S. Foodservice, Tops en onze bedrijfsactiviteiten in Polen verkocht, waarbij we de verwachtingen wat betreft verkoopprijs en snelheid van de transacties hebben overtroffen. Ik ben er van overtuigd dat we ook ons belang in JMR dit jaar zullen verkopen. We hebben vanochtend bekendgemaakt dat we een overeenkomst hebben bereikt met investeerder CVC Capital Partners over de verkoop van ons meerderheidsbelang in Schuitema. De transactie omvat de overgang van 58 C1000-winkels aan Albert Heijn, onroerend goed en contanten. Bovendien zullen wij een belang van 20% in de nieuw te vormen entiteit verkrijgen. Wij menen dat deze transactie ons de mogelijkheid geeft om onze succesvolle Albert Heijn-activiteiten uit te breiden.

De verkoop van bedrijfsonderdelen vorig jaar heeft voldoende inkomsten opgebracht om EUR 4 miljard te kunnen terugbetalen aan de aandeelhouders en onze brutoschuld met EUR 2 miljard terug te brengen.

Dankzij de verbeterde financiële balans en de goede vooruitzichten voor de onderneming hebben we van de kredietbeoordelingsbureaus opnieuw de kwalificatie 'investment grade' gekregen. Dit is met name belangrijk met het oog op de huidige turbulente economische situatie.

Ik ben erg blij dat de verbetering van onze resultaten ook betekent dat we onze jaarlijkse dividenduitkering in ere kunnen herstellen.

Als onderdeel van onze strategie om de kostenefficiëntie te verbeteren door de complexiteit van de processen terug te dringen, hebben we de notering van onze ADRs bij de New York Stock Exchange beëindigd, evenals onze registratie bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Dit gaat echter niet ten koste van onze focus op corporate governance en controleprocessen.

In 2007 hebben we de reorganisatie van de onderneming in twee continentale structuren afgerond, met Europa onder leiding van Dick Boer en de Verenigde Staten onder leiding van Larry Benjamin, afgerond. Ook hebben we zowel intern als extern nieuw talent toegevoegd aan onze leidinggevende teams om onze capaciteiten te verbeteren en de vaardigheden te verwerven om de uitdagingen waarvoor we ons zien geplaatst het hoofd te bieden. Ik ben bijzonder blij met Kimberly Ross als onze nieuwe CFO en haar voordracht als lid van onze Raad van Bestuur en met het feit dat Peter Wakkie heeft besloten zich opnieuw verkiesbaar te stellen. U krijgt zo direct de gelegenheid om over beide benoemingen te stemmen.

De reorganisatie heeft nu al vruchten afgeworpen, omdat we onze kennis veel gemakkelijker kunnen delen en overdragen.

De afgelopen jaren hebben we vanzelfsprekend veel aandacht besteed aan groei, met name aan het creëren van krachtige plaatselijke consumentmerken.

Laat ik beginnen met Albert Heijn. Hier in Nederland beschikken we over een uitzonderlijk sterk merk. Het is zelfs zo dat we de grootste particuliere werkgever in het land zijn, met meer dan 66 duizend mensen die voor ons werken. Één op de vijf Nederlanders heeft ooit bij Albert Heijn gewerkt en voor velen was het de eerste werkervaring. Albert Heijn heeft het afgelopen jaar bijzonder goed gepresteerd en dankzij het harde werken van al onze medewerkers verwerken we nu wekelijks bijna 12 miljoen transacties in onze winkels en hadden we in 2007 een marktaandeel van bijna 30%.

Ik ben ook erg blij te kunnen melden dat onze Etos-keten door marktonderzoeksbureau GfK kortgeleden is uitgeroepen tot nummer 1 onder de drogisterijen in Nederland.

In de Verenigde Staten hebben we in september 2006 een programma gelanceerd met de naam "Value Improvement Program" bij Stop & Shop en Giant-Landover. Het programma is ontwikkeld om klanten meer waarde, een hogere kwaliteit, lagere prijzen en een relevanter assortiment te bieden. We liggen met het programma op schema en aan het einde van 2007 hadden we al meer dan 70% ervan geïmplementeerd.

Giant-Carlisle blijft verbazen met indrukwekkende prestaties in een zeer competitieve markt, met haar 51ste achtereenvolgende kwartaal met positieve groei van de identieke omzet en haar 36ste achtereenvolgende jaar met recordcijfers voor de verkoop en de winst. In Tsjechië hebben we aangekondigd onze activiteiten te herpositioneren. Dit proces boekt goede vooruitgang en zal ons de mogelijkheid bieden in de toekomst uit te groeien tot een afzonderlijk merk in de markt.

Met ICA boekten we goede winstcijfers in Zweden en de Baltische staten. Dit werd echter deels tenietgedaan door verliezen in Noorwegen. Het team aldaar concentreert zich op resultaatverbetering in alle landen, met speciale aandacht voor een uitgebreid herpositioneringsprogramma in Noorwegen.

Nu iets meer over maatschappelijk verantwoord ondernemen, ofwel Corporate Social Responsibility. In 2007 hebben we CSR gemaakt tot een essentieel onderdeel van onze wereldwijde bedrijfsstrategie. We zijn ervan overtuigd dat CSR van essentieel belang is voor succes op de lange termijn, misschien zelfs wel voor het overleven van de onderneming.

Het afgelopen jaar hebben we onze activiteiten op dit gebied geconcentreerd rond vier belangrijke aandachtsgebieden: gezond leven, duurzame groei, actie op het gebied van klimaat en sociale betrokkenheid. Deze onderwerpen zijn belangrijk voor onze aandeelhouders en het zijn gebieden waarop we de grootste bijdrage kunnen leveren. Al onze werkmaatschappijen werken aan het opzetten van Corporate Social Responsibility-programma's op deze vier gebieden.

Zoals u ook heeft gevraagd, zal er vanaf dit jaar jaarlijks een CSR-rapport worden uitgebracht, tegelijk met ons jaarverslag. Ons CSR-rapport voor 2007, dat vorige maand is gepubliceerd, bevat vele voorbeelden van de goede initiatieven die onze teams hebben genomen binnen de gehele onderneming en ik hoop dat u de tijd zult nemen om het rapport door te lezen.

Hoewel er al veel activiteiten van start zijn gegaan, is er ook nog veel te leren en veel te doen, met name op een complex gebied zoals acties op het gebied van klimaat. We werken met groot enthousiasme samen met brancheorganisaties om oplossingen te vinden en verbeteringen door te voeren in de manier waarop we deze kwesties aanpakken. Ook formuleren we duidelijke doelstellingen voor onze eigen bedrijfsactiviteiten.

Wanneer we naar de toekomst kijken zullen we ons blijven concentreren op onze strategie voor winstgevende groei. We blijven onze beloftes waarmaken en onze verplichtingen nakomen jegens onze belangrijkste doelgroepen: klanten, leveranciers, investeerders, werknemers en de gemeenschappen waarin wij actief zijn.

We bouwen voort op onze sterke fundamenten, die we zowel in Europa en in de Verenigde Staten hebben opgebouwd om ons aanbod aan producten en diensten voor onze klanten te verbeteren. Bij Albert Heijn zijn we bijvoorbeeld bezig met het implementeren van een nieuw prototype winkel en ik hoop dat u allemaal binnenkort de gelegenheid zult hebben deze te bezoeken. Ook gaan we nog meer gemakswinkels `Albert Heijn to go' en onze grotere XL-winkels openen.

In de Verenigde Staten worden onze winkels van Stop & Shop en Giant-Landover vereenvoudigd, waardoor ons assortiment relevanter en aantrekkelijker wordt. Giant-Carlisle blijft innovatieve functionaliteiten implementeren in haar nieuwe en opnieuw vormgegeven winkels, om haar concurrerende positie te behouden en nieuwe klanten te trekken.

Ook ontwikkelen we onze huismerken verder. Deze productlijnen variëren van huismerken die zich richten op waarde voor premium- en biologische merken zoals Albert Heijn Excellent in Nederland en Nature's Promise in de Verenigde Staten. Ook blijven we investeren in de prijs binnen al onze bedrijfsonderdelen. We zijn vastbesloten onze klanten de beste kwaliteit te bieden voor redelijke prijzen en deze boodschap duidelijk over te brengen.

Om te kunnen investeren in betere prijzen en producten voor onze klanten moeten we de kosten van onze bedrijfsvoering blijven verlagen. We liggen op schema met het realiseren van onze doelstelling om EUR 500 miljoen te besparen tegen het einde van 2009. We hebben onze doelstelling voor kostenreductie voor het Corporate Center al vroeger dan gepland gerealiseerd.

Om mee te kunnen gaan met de veranderende behoeften van onze klanten concentreren we ons op het toepassen van onze inzichten in de klant. Ahold is steeds beter in staat klantgegevens te interpreteren. We wisselen steeds meer methoden en activiteiten uit tussen onze bedrijfsonderdelen in Europa en de Verenigde Staten om onze expertise op dit vlak nog verder te ontwikkelen.

We blijven onze continentale inkoop verbeteren en ik ben vooral trots op de grote aandacht van ICA en Albert Heijn hiervoor en het succes dat ze op dit gebied weten te realiseren. Ahold is vandaag de dag een nog sterker bedrijf. Ik heb er alle vertrouwen in dat we onze doelstellingen voor 2008 zullen realiseren. We weten wat onze klanten willen, we hebben duidelijke plannen voor de toekomst en we zullen onszelf blijven waarmaken.

Ik ben ervan overtuigd dat 2008 een interessant jaar zal worden met enkele nieuwe uitdagingen. Zoals we al eerder hebben aangegeven, zullen de prijsinvesteringen in de Verenigde Staten met betrekking tot het versnellen en verder implementeren van het Value Improvement Program gevolgen blijven hebben voor zowel de omzet als de marges in het eerste deel van het jaar en zullen leiden tot verbeteringen in de rest van het jaar. We hebben er vertrouwen in dat de acties die we ondernemen om meer kwaliteit te bieden aan onze klanten de juiste zijn. We blijven waakzaam als het gaat om de veranderende economische situatie en de stijgende voedselprijzen.

Ik ben trots op het werk dat we hebben verzet om sterke fundamenten te bouwen voor Ahold, hoewel ik ook weet dat er nog veel te doen is. We beschikken binnen al onze bedrijfsonderdelen over uitstekende teams en ik heb er alle vertrouwen in dat we alle uitdagingen die op ons pad komen het hoofd zullen kunnen bieden. Onze mensen hebben zich in 2006 en 2007 bewezen en dat zullen ze ook in 2008 en daarna doen. Ik ben hen dankbaar voor hun inzet.

Ik dank u hartelijk voor uw komst vandaag en voor uw steun het afgelopen jaar.

Ahold Press Office: +31 (0)20 509 5291

Waarschuwing
De toespraak in dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen gebaseerd op de huidige gezichts- en uitgangspunten van het management en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en onzekerheden waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking gebracht in zulke uitspraken. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over Aholds strategie, de voorgenomen verkoop van JMR, de verkoop van Aholds meerderheidsbelang in Schuitema, Aholds dividendbeleid, het verwacht effect van het Value Improvement Program, de Corporate Social Responsibility-programma's en het tijdstip van publicatie van het CSR-rapport, innovatie, de ontwikkeling van huismerken, kostenreducties, alsmede het versterken van continentale inkoop. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht of worden geïmpliceerd in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën, veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Koninklijke Ahold N.V. neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of een toekomstgerichte uitspraak in dit bericht te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam "Royal Ahold" of kortweg "Ahold".

We make it easy to choose the best

Koninklijke Ahold